Rynek samochodowych części zamiennych Q1 2023 | MOTOFAKTOR

Rynek samochodowych części zamiennych Q1 2023

Ostatnie dni to publikacje raportów finansowych spółek za pierwszy kwartał 2023 r. Także i my podsumowujemy ostatnie miesiące na rynku samochodowych części zamiennych.

Otoczenie gospodarcze

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego ceny towarów i usług konsumpcyjnych w kwietniu 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 14,7% (przy wzroście cen towarów – o 15,1% i usług – o 13,3%). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,7% (w tym usług – o 1,4% i towarów – o 0,5%).

 

GUS wykres inflacji kwiecień 2023
Źródło: Główny Urząd Statystyczny

 

Z kolei, jak podaje GUS, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 7,3%.

 

Gus sprzedaż detaliczna wykres
Źródło: Główny Urząd Statystyczny

 

Tymczasem BusinessEurope, organizacja zrzeszająca europejskie federacje pracodawców, której członkiem jest Konfederacja Lewiatan, opublikowała wyniki corocznej analizy dotyczącej globalnej konkurencyjności Europy. Tegoroczny raport wskazuje, że niemal 90 procent europejskich przedsiębiorstw, które wzięły udział w badaniu uważa, że unijne środowisko inwestycyjne jest mniej atrakcyjne niż 3 lata temu i że pozycja Europy słabnie w porównaniu do innych wiodących gospodarek.

 

Napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do UE spadł o 66% w 2021 r. w porównaniu z 2019 r. (okres przed pandemią COVID-19), podczas gdy w USA wzrósł on o 63% w tym samym okresie. Dodatkowo, liczba projektów inwestycyjnych typu greenfield w UE spadła o 15% w latach 2021-2022 w porównaniu do 18% wzrostu w USA w tym samym okresie.

 

Organizacje europejskich pracodawców wskazują w szczególności na dwa czynniki, które wpływają na odpływ inwestycji z UE – zwraca uwagę Konfederacja Lewiatan. Po pierwsze, rosnące obciążenie regulacyjne dla firm – prawie połowa organizacji uważa, że jest ono znacznie wyższe niż w pozostałych regionach świata. Unijne przedsiębiorstwa borykają się także z długoterminowym wzrostem cen energii, który jest znacznie większy niż w krajach trzecich – obecnie ceny gazu na lato 2025 r. są ponad 4 razy wyższe w UE w porównaniu do okresu przed pandemią, podczas gdy w USA są one dwa razy wyższe.

Europejski biznes pilnie potrzebuje kompleksowej strategii, która poprawi atrakcyjność gospodarczą UE. Lepsze stanowienie prawa, redukcja wymogów regulacyjnych dla firm, a także ocena wpływu wprowadzonych polityk na międzynarodową konkurencyjność Europy powinny stać się priorytetem dla unijnych decydentów.

ekspertka biura Konfederacji Lewiatan w Brukseli - Luana Żak

 

W połowie maja 2023 Komisja Europejska opublikowała najnowszą prognozę gospodarczą. Lepszy niż przewidywano początek roku poprawił perspektywy wzrostu gospodarki UE do 1 proc. w 2023 r. i 1,7 proc. w 2024 r. Prognozy dla strefy euro są równie pozytywne: obecnie oczekuje się, że wzrost PKB wyniesie 1,1 proc. w 2023 r. i 1,6 proc. w 2024 r. Utrzymująca się presja na ceny bazowe spowodowała, że w porównaniu z zimą skorygowano w górę również inflację w strefie euro – do 5,8 proc. w 2023 r. i 2,8 proc. w 2024 r.

Gospodarka europejska ma się lepiej niż przewidywaliśmy jesienią ubiegłego roku. Dzięki zdecydowanym wysiłkom na rzecz wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego, niezwykle odpornemu rynkowi pracy i złagodzeniu ograniczeń w dostawach uniknęliśmy zimą recesji i możemy spodziewać się umiarkowanego wzrostu w tym i w przyszłym roku. Inflacji okazała się niestety bardziej problematyczna niż zakładano, ale spodziewamy się, że w pozostałych miesiącach 2023 r. i w 2024 r. będzie stopniowo spadała. Przewidujemy również, że finanse publiczne będą w coraz lepszym stanie w miarę wycofywania środków wsparcia dotyczących energii. Zagrożenia są jednak nadal zbyt duże, abyśmy mogli czuć się komfortowo, a brutalna inwazja Rosji na Ukrainę nadal wywołuje niepewność co do perspektyw gospodarczych. Musimy zachować czujność i być gotowi do reagowania na wszelkie przyszłe wstrząsy z tą samą jednością i determinacją, które pomagały nam przez ostatnie trzy burzliwe lata.

komisarz do spraw gospodarki UE - Paolo Gentiloni

Co słychać na giełdzie

W podsumowaniu notowań indeksu WIG20 na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, Dom Maklerski BDM zwraca uwagę, że pierwszy kwartał 2023 r. zakończył się dla indeksu WIG20 spadkiem -1,9%. W tym czasie indeks szerokiego rynku WIG wzrósł +2,0%, mWIG40 +8,4%, natomiast najlepiej poradziły sobie małe spółki, których indeks wzrósł +15,7%. Sektorowo kwartał okazał się najlepszy dla motoryzacji (+24,9%) – czytamy w podsumowaniu opublikowanym na portalu „Biznes.Radar.pl”.

 

wig moto 2023
Notowania WIG-MOTO za ostatnie sześć miesięcy

Dystrybutorzy samochodowych części zamiennych

Polscy dystrybutorzy samochodowych części zamiennych pochwalili się ostatnio wynikami finansowymi za pierwszy kwartał 2023 r.  Po pierwszych trzech miesiącach 2023 roku wartość sprzedaży Inter Cars w Polsce wzrosła o 22,1%, a całej Grupy Kapitałowej o 26,8%. Z kolei Grupa Auto Partner w I kwartale 2023 roku znacznie zwiększyła poziom przychodów ze sprzedaży – sięgnął on 836,6 mln zł, co oznacza wzrost o 30,8% rok do roku.

 

Natomiast patrząc na wyniki roczne spółek – w 2022 roku skonsolidowane przychody Grupy Inter Cars wzrosły o ok. 24,9% do 15,29 mld zł, a Grupa Auto Partner osiągnęła poziom przychodów ze sprzedaży wynoszący 2,83 mld zł, co oznacza wzrost o 25,3% r/r.

 

Pod koniec stycznia tego roku rozpoczęła działalność pierwsza filia Inter Cars w Norwegii i jednocześnie pierwsza w Skandynawii – Inter Cars Norge. Od stycznia 2023 roku działa także pierwszy oddział IAG w miejscowości Vinica w Chorwacji.

 

Moto-Profil świętuje 30 lat działalności i w związku z tym szykuje na ten rok serię specjalnych wydarzeń, promocji i konkursów dla partnerów biznesowych. O historii firmy rozmawialiśmy z jej prezesem Michałem Tochowiczem.

 

Co jeszcze w pierwszym kwartale 2023?

 

Auto Partner SA wynajął 30 tys. m2 nowoczesnej powierzchni komercyjnej w ramach MLP Zgorzelec i zwiększy do ponad 130 tys. m2 łączną powierzchnię w głównych centrach dystrybucyjnych.

 

W styczniu 2023 r. Martex otworzył filię w Zielonej Górze,  a w maju filię Martex Kraków-Zabierzów.

 

1 stycznia 2023 r. Groupauto CEE podpisało pierwsze umowy z zagranicznymi członkami z Rumunii: Auto Brand SRL i Conex Distribution SA.

Inwestycje, akwizycje i likwidacje zakładów

Pierwszy kwartał 2023 r. to także sporo informacji o inwestycjach i przejęciach, ale także likwidacji zakładów produkcyjnych.

 

ZF przejął firmę Intellic, aby rozwijać łączność flotową nowej generacji dla pojazdów użytkowych. Inwestuje także w w platformę CarPay-Diem. Natomiast BorgWarner Inc. ogłosił, że sfinalizował przejęcie od Hubei SSE firm Electric Vehicle Charging Solution, Smart Grid i Smart Energy.

 

Bridgestone otworzył w Paczkowie w Panattoni Park Poznań East Gate największy przyprodukcyjny magazyn opon w regionie, w którym opony będą składowane oraz wysyłane do dalszej dystrybucji.

 

Nokian Tyres rozpoczął prace nad nowym zakładem produkującym opony do aut osobowych w rumuńskiej miejscowości Oradea. Roczne zdolności produkcyjne zakładu wynosić mają 6 milionów opon, a w przyszłości ten potencjał może się zwiększyć. Zakład skupić ma się na produkcji opon do samochodów osobowych i SUV-ów o większych felgach, przeznaczonych przede wszystkim na rynek środkowoeuropejski.

 

Saint-Gobain Sekurit, producent szyb samochodowych i rozwiązań dla rynku automotive, wynajął 21 300 m2 w CTPark Iłowa zlokalizowanym w województwie lubuskim.

 

TitanX Engine Cooling, globalny dostawca układów chłodzenia do samochodów ciężarowych, zwiększył powierzchnię wynajmowaną w CTPark Opole. Tymczsem Stellantis rozszerza swoją globalną sieć rozwoju oprogramowania, otwierając nowy hub w Polsce.

 

Z kolei TotalEnergies rozwija swoją działalność w zakresie energii odnawialnej poprzez projekty biogazowe i solarne w Polsce.

 

Liverpool stał się kolejną po Turynie i Walencji siedzibą nowego zagranicznego oddziału AS-PL.

 

Po ubiegłorocznej zapowiedzi zmiany nazwy na Niterra teraz NGK SPARK PLUG zaprezentował nowe logo Grupy i Korporacji. Także Castrol zaprezentował odświeżony wizerunek marki.

 

Pierwszy kwartał przyniósł także mało optymistyczne informacje. Firma Volvo Buses zmienia swój model biznesowy w Europie i w związku z tym zdecydowała, że zamknie swoją fabrykę autobusów we Wrocławiu. Zarząd bielskiego FCA Powertrain zapowiedział zwolnienia grupowe i znaczne ograniczenie produkcji silników spalinowych.

Rynek warsztatów samochodowych

Szykują się zmiany na polskim rynku warsztatowym. ZF Aftermarket wprowadza w Polsce nowy koncept serwisowy ZF [pro]Service. O O wyzwaniach dla rynku warsztatów niezależnych rozmawialiśmy z Peterem Rothenhöferem, Dyrektorem Regionalnym ZF Aftermarket odpowiedzialnym za Europę Północno-Wschodnią.

 

Sieć serwisów Petronas powiększyła się o nową placówkę, która zyskała status okrętu flagowego firmy. Tak zwany okręt flagowy to miejsce, gdzie klienci serwisów zdobędą wszystkie informacje na temat produktów Petronas. Firma zapowiada tworzenie kolejnych tego typu warsztatów, a o szczegółach opowiedział nam Adam Bober – Market Manager marki Petronas w Polsce.

Elektromobilność

Rozwój elektromobilności przyspiesza w zawrotnym tempie. Powstają nowe spółki, sojusze,  producenci samochodów zapowiadają konice modeli spalinowych w swojej ofercie. Trwają prace nad pierwszym polskim samochodem elektrycznym – Izera.

 

25 marca oficjalnie doszło do porozumienia Niemiec i Unii Europejskiej ws. zakazu sprzedaży aut spalinowych po 2035 r. Od momentu ogłoszenia przez władze europejskie, że od 2035 r. będzie można produkować i sprzedawać tylko pojazdy elektryczne bateryjne lub wodorowe, Niemcy domagały się zapewnienia, że nowe samochody z silnikami spalinowymi będą mogły być sprzedawane po terminie, jeśli będą napędzane e-paliwami. Wniosek ten poparła część niemieckiego przemysłu samochodowego.

 

Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych z końca lutego 2023 r. wynik, że w Polsce działa 2680 ogólnodostępnych stacji ładowania, ale ani jedna nie jest przeznaczona dla elektrycznych ciężarówek. W Q1 2023 r. liczba samochodów elektrycznych w Polsce zwiększyła się o 84% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2022 r.

 

W pierwszym kwartale 2023 dowiedzieliśmy się, że ElectroMobility Poland współpracuje z biurem stylistycznym Pininfarina nad projektem stylistyki gamy modelowej polskiej marki samochodów elektrycznych Izera.

 

LG Energy Solution i Honda Motor Co., Ltd. ogłosiły w styczniu utworzenie spółki joint venture produkującej akumulatory litowo-jonowe do pojazdów elektrycznych Hondy.

 

Spółka PowerCo, należąca do Grupy Volkswagen, planuje budowę swojej największej jak dotąd gigafabryki ogniw paliwowych w St. Thomas w Kanadzie.

 

Z kolei w Magdeburgu powstanie pierwszy w Europie w pełni zautomatyzowany zakład recyklingu akumulatorów, wykorzystujący technologię Bosch Rexroth. O innowacyjnych rozwiązaniach dla mobilności wprowadzanych przez firmę Bosch rozmawialiśmy z Rafałem Rudzińskim, Prezesem Zarządu Robert Bosch Sp. z o.o. i przedstawicielem Grupy Bosch w Polsce.

 

Do końca roku Volvo planuje w Krakowie otworzyć Tech Hub, gdzie będą tworzone innowacje dla elektryków marki.

Spdadki na rynku opon

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego wynika, że w I kwartale 2023 r. sprzedaż opon na rynek zmniejszyła się we wszystkich segmentach z poza motocyklami. Opony do samochodów osobowych spadły o -25%, do SUV o -15%, dostawczych -30%, do maszyn rolniczych -34%, przemysłowych -61%, a do pojazdów ciężarowych -37%

Dane za I kwartał tego roku są odbiciem sytuacji gospodarczej i niepewności, jaka jest udziałem dystrybutorów opon w Polsce, ale i w całej Europie. Spowolnienie jest widoczne we wszystkich segmentach. Mamy nadzieję, że druga połowa roku przyniesie poprawę – tak, aby producenci opon, zatrudniający w Polsce łącznie ponad 11 tys. osób, mogli kontynuować swoje inwestycje oraz zwiększać możliwości na polskim rynku pracy.

prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) - Jacek Pryczek

 

Sytuację na rynku opon odzwierciedlają decyzje Firmy Oponiarskiej Dębica, która już drugi raz w tym roku poinformowała o ograniczeniu produkcji.

Rynek samochodowy

Pierwszy kwartał 2023 r. to ożywienie na rynku pojazdów z rynku wtórnego. Pomimo ciągłego wzrostu cen aut używanych, pierwszy raz od trzech lat liczba dostępnych na rynku samochodów wzrosła, choć wciąż nie przekroczyła jeszcze poziomu sprzed pandemii – wynika z danych serwisu autobaza.pl.

 

Porównując liczbę dostępnych ofert do pierwszego kwartału 2019 r. – w analogicznym okresie 2020 r. było ich 11% mniej, w 2021 r. odnotowano spadek o 14%, a na początku 2022 r. o ponad 16%. Aktualnie różnica w liczbie dostępnych aut w porównaniu do okresu sprzed pandemii wynosi nieco ponad 6%.

 

Autobaza_Q1 2023

Najnowsze dane dotyczące rynku motoryzacyjnego wyraźnie wskazują na dynamiczne ożywienie zarówno sektora samochodów używanych, jak i nowych. Popandemiczna stagnacja została przełamana. I choć do sytuacji z 2019 r. jest jeszcze daleko, pierwszy kwartał bieżącego roku napawa optymizmem. Upłynnienie sprzedaży prowadzi do coraz większej liczby ofert samochodów z rynku wtórnego dostępnych dla kierowców.

ekspert serwisu autobaza.pl - Marek Trofimiuk

 

Ożywienie widać również na rynku aut nowych. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, według których w marcu 2023 roku zarejestrowano w Polsce o 21,17% więcej samochodów osobowych niż rok wcześniej oraz o 27,75% więcej niż w lutym br. Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży w 2023 roku o 17,78%.

 

Ożywienie na rynku motoryzacyjnym widać nie tylko w Polsce. Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), w pierwszym kwartale 2023 r. rynek samochodowy UE odnotował znaczny wzrost ewidencji nowych samochodów, rejestrując prawie 2,7 mln sztuk, to o 17,9% więcej niż w 2022 r. Największy wzrost odnotowała Hiszpania (+44,5%), a następnie Włochy (+26,2%), Francja (+15,2%) i Niemcy (+6,5%).

 

Jak wynika z danych serwisu autobaza.pl, od 4 lat ceny aut używanych sukcesywnie rosną. Jeszcze w 2019 roku na rynku dominowały samochody o wartości nieprzekraczającej 25 tys. zł, od 2022 r ceny wzrosły średnio o 15%. Największy wzrost możemy zaobserwować w przypadku aut o wartości powyżej 150 tys. zł, których liczba w ciągu czterech lat zwiększyła się aż o 153%.

 

Autobaza_Q1

 

Jak informuje autobaza.pl, pierwszy kwartał 2023 r. nie przyniósł znaczących zmian wśród najczęściej sprzedawanych modeli samochodów. Polacy, jak widać, są stali w uczuciach i cenią sobie sprawdzone pojazdy. Od kilku lat pierwsza piątka top modeli w zasadzie się nie zmienia.

 

Na pierwsze miejsce z drugiego awansował Opel Astra. Pomimo spadku z pierwszego na drugie miejsce, BMW Seria 3 nadal utrzymuje swoją popularność. Volkswagen Golf pozostaje na trzecim miejscu w rankingu.

 

Najczęściej sprzedawane auta używanych to te, z przedziałów: 4-7 lat oraz 8-12 lat – stanowią one łącznie ponad połowę wszystkich ofert (po blisko 25,5% udziału). Dostępność starszych modeli spada sukcesywnie z roku na rok.

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).