ZF Aftermarket: elektromobilność wyzwaniem dla warsztatów

ZF Aftermarket: elektromobilność wyzwaniem dla warsztatów

O wyzwaniach dla rynku warsztatów niezależnych rozmawiamy z Peterem Rothenhöferem, Dyrektorem Regionalnym ZF Aftermarket odpowiedzialnym za Europę Północno-Wschodnią.

Ile warsztatów jest zrzeszonych w ZF [pro]Tech? Jak te liczby zmieniały się w ciągu ostatnich lat?

Aktualna liczba Partnerów to 400 dla ZF [pro]Tech Start i 240 dla [pro]Tech plus. Koncept wprowadziliśmy w Polsce w 2018 roku i od tego czasu liczba warsztatów sukcesywnie rośnie w miarę poszerzania oferty i korzyści dla naszych Partnerów. Niedawna pandemia wstrzymała niektóre nasze działania, takie jak osobiste wizyty w warsztatach, więc utrzymanie wzrostu na tym samym poziomie każdego roku było dla nas wyzwaniem. Największą liczbę naszych nowych partnerów zaobserwowaliśmy w ubiegłym i bieżącym roku. W naszej ocenie jest to zjawisko połączone z rozwojem naszego zaawansowanego programu szkoleniowego, który przyciąga nowe warsztaty.

Jakie są plany na najbliższe lata?

Widzimy wyzwania z jakimi już mierzą się niezależne warsztaty i z jakimi problemami mogą spotkać się w najbliższych latach. Są one związane z aktualną sytuacją rynkową oraz tym, co będzie się odgrywało na arenie motoryzacyjnej w przyszłości. Dokładamy wszelkich starań, aby nasza oferta była dostosowana do potrzeb warsztatów z nami współpracujących. Aby zapewnić wsparcie w obecnej sytuacji rynkowej, dostosowujemy ofertę szkoleniową, aby pomóc im przygotować się do obsługi pojazdów hybrydowych i elektrycznych, pracować z nowymi technologiami i wyprzedzić konkurencję.

 

Naszą mocną stroną jest program szkoleń, który w tym roku obejmie takie tematy jak systemy ADAS i uprawnienia SEP z praktycznym podejściem do serwisowania i diagnostyki samochodów elektrycznych, a także serwisowania najnowszych skrzyń biegów ZF. Naszym celem będzie również regularne odwiedzanie jak największej liczby warsztatów, aby zapewnić im indywidualne podejście i wsparcie fachową wiedzą techniczną.

 

W 2023 roku ZF Aftermarket wprowadzi również nowy koncept dedykowany warsztatom pojazdów użytkowych – ZF [pro]Service, której celem jest zapewnienie jeszcze bardziej indywidualnego wsparcia mechanikom obsługującym samochody ciężarowe i autobusy. Oferta dla partnerów ZF [pro]Service obejmować będzie bezpośredni kontakt ze specjalistami ZF Aftermarket, infolinię techniczną, szeroki wachlarz szkoleń oraz wsparcie w zakresie diagnostyki pojazdów.

Jak wygląda wsparcie dla warsztatów przystępujących do ZF[pro]Tech?

Warsztaty korzystają na wiele sposobów wiążąc się z nami w swojej działalności. Poniżej przedstawiam najważniejsze korzyści wynikające ze współpracy:

 

• Gwarancja najnowszej wiedzy technicznej jednego z największych światowych producentów branży motoryzacyjnej.
• Dostęp do instrukcji montażowych.
• Możliwość korzystania z portalu internetowego, gdzie w jednym miejscu znajdują się wszystkie dane i informacje o usługach.
• Dostęp do informacji technicznych i montażowych za pośrednictwem infolinii produktowej, portalu internetowego, newslettera i kontaktu osobistego.
• Praktyczne szkolenia techniczne prowadzone przez ekspertów na specjalnie przygotowanych pojazdach.
• Wsparcie osobistego opiekuna warsztatu.
• Dostęp do akcji serwisowych producentów pojazdów.
• Ścisła współpraca z firmą: członkowie sieci uzyskują dostęp do technologii stosowanych w markach ZF Aftermarket: Lemförder, Sachs, TRW i ZF, a dzięki szerokiej gamie szkoleń mogą podnosić swoje kwalifikacje zawodowe.
• Wsparcie specjalisty w zakresie obsługi i naprawy automatycznych skrzyń biegów.

W ilu krajach Europy funkcjonuje koncept ZF[pro]Tech?

Obecnie nasz koncept warsztatowy działa w 12 krajach na całym świecie.

Jakie są główne problemy z którymi spotykają się warsztaty niezależne w Polsce i Europie?

Warsztaty muszą się przygotować i dostosowywać do dynamicznych zmian rynkowych, zwłaszcza jeśli chodzi o elektryfikację pojazdów. Do tego potrzebne jest przeszkolenie pracowników w zakresie obsługi i diagnostyki tego typu samochodów, specjalne wyposażenie oraz dodatkowe urządzenia i narzędzia. Wyzwaniem może być również rosnąca liczba układów i urządzeń elektronicznych montowanych w samochodzie. Personel musi być wykwalifikowany i przeszkolony do przeprowadzania diagnostyki tych układów, które w wielu przypadkach są układami mogącymi powodować dalsze uszkodzenia mechaniczne w samochodzie. Ilość technologii stosowanej w pojazdach szybko rośnie, nie tylko pod względem złożoności, ale także pod względem dostępu do danych. Musimy wspierać warsztaty poprzez dostęp do informacji, szkoleń, wsparcie online, diagnostykę czy rozwiązania programowe. Oznacza to również, że mechanicy muszą mieć możliwość pozyskiwania części nowego typu z taką samą szybkością i wygodą, jak w przypadku bardziej tradycyjnych komponentów. Utrudnieniem może być również brak wykwalifikowanej kadry w warsztatach, obecnie mamy do czynienia z deficytem dobrze wyszkolonych i wykwalifikowanych specjalistów rynku motoryzacyjnego.

Jak wygląda stopień wykwalifikowania mechaników w Polsce w porównaniu do innych krajów Europy?

W Polsce z dumą możemy stwierdzić, że mechanicy posiadają wysoki poziom wiedzy technicznej oraz wykształcenie zawodowe i poszukują sposobów na podnoszenie swoich kwalifikacji. W innych krajach zauważamy, że praca z nowymi systemami elektronicznymi może być wyzwaniem dla mechaników, którzy nie zawsze mają doświadczenie lub konkretne przygotowanie do pracy na takich systemach.

 

Niedawno zapowiedziane zostało wprowadzenie nowego konceptu ZF [pro]Service, skupiającego się na samochodach ciężarowych – jakie są plany na jego funkcjonowanie w najbliższych latach?

Koncept jeszcze nie zaczął funkcjonować – niedawno zapowiadaliśmy, że w Polsce zostanie uruchomiony w pierwszej połowie tego roku. Na razie skupiamy się na pozyskiwaniu partnerów – naszym priorytetem jest zaproszenie w pierwszej kolejności dotychczasowych partnerów ZF [pro]Tech, którzy zajmują się pojazdami ciężarowymi oraz Partnerów Serwisowych WABCO. Dalej będziemy kłaść nacisk na rozwój z pozyskiwaniem kolejnych klientów.

 

Co otrzymują warsztaty wchodząc do tego konceptu warsztatowego?

Partnerzy ZF [pro]Service mogą liczyć na szeroki zakres wsparcia, dzięki któremu będą mieli możliwość poszerzenia zakresu świadczonych usług. Kluczowymi korzyściami z członkostwa w ZF [pro]Service będą szkolenia i rozwój kompetencji pracowników warsztatu. Partnerzy otrzymają również wsparcie biznesowe i marketingowe – m.in. poprzez wizyty ekspertów ZF Aftermarket, zapewnienie dostępu do profesjonalnej wiedzy technicznej poprzez portal, infolinię i biuro obsługi, a także umieszczenie w dedykowanej wyszukiwarce Partnerów, regionalne konferencje dla członków konceptu oraz promocję warsztatów wśród flot.
Postawienie na partnerstwo, osobiste wsparcie warsztatów, a tym samym rozwój nowych możliwości biznesowych, to główny cel konceptu warsztatowego ZF [pro]Service.

Czy są jakieś minimalne wymagania, aby dołączyć do ZF [pro]Tech / ZF[pro]Tech plus?

Tak, Partnerzy powinni utrzymywać aktywną współpracę biznesową poprzez zaopatrywanie swojego warsztatu w produkty marek należących do portfolio ZF Aftermarket. W przypadku opcji ZF [pro]Tech Plus partner powinien uczestniczyć w jednym bezpłatnym szkoleniu technicznym w ciągu roku i osiągać uzgodniony obrót na zakupie części marek ZF Aftermarket.

Czy uczestnictwo w szkoleniach jest obowiązkowe?

W wersji [pro]Tech plus raz w roku odbywa się 2-dniowe szkolenie, w którym przewidujemy udział warsztatów. W ten sposób utrzymujemy wysokie kompetencje i jakość usług gwarantowaną przez naszych partnerów. Ale warsztaty bardzo chętnie uczestniczą w tych szkoleniach – mają świadomość, że to pomaga w konkurencyjności i wyszkoleniu w zakresie najnowszych technologii.

Czy istnieje program szkoleń / koncept warsztatowy skupiający się na samochodach elektrycznych lub hybrydowych?

Stale dostosowujemy naszą ofertę, aby pomóc w przygotowaniu warsztatów do obsługi samochodów elektrycznych i hybrydowych. Jak już wspomniałem, wprowadzamy nowe szkolenia z systemów ADAS oraz uprawnień SEP z naciskiem na praktykę w diagnostyce i serwisowaniu tych pojazdów. To najbliższy plan, a nasi eksperci pracują obecnie nad dalszym rozwojem programów szkoleniowych dedykowanych tej dziedzinie.

 

W ZF trwają prace nad uruchomieniem konceptu specjalnie dedykowanego pojazdom elektrycznym o nazwie E-power Expert, który został zaprezentowany na ubiegłorocznej edycji targów Automechanika. Firma przygotowuje się do wprowadzenia tej koncepcji na kolejne rynki po starcie w regionie Niemiec, Austrii i Szwajcarii. W Polsce oferta ta jest obecnie realizowana w ramach ZF [pro]Tech, ale można się jej spodziewać u nas jako niezależnej koncepcji serwisowej w ciągu najbliższych kilku lat.

Na jakich innych kierunkach rozwoju koncentruje się ZF Aftermarket w Polsce i na innych rynkach?

Obserwując zmianę tendencji z serwisowania samochodów w autoryzowanych punktach na niezależne warsztaty, widzimy wiele możliwości biznesowych dla rynku części zamiennych i naszych partnerów warsztatowych. Ważnym dla nas kierunkiem jest również proces regeneracji, który znacząco ogranicza emisję CO2, oszczędza energię i zasoby naturalne. W tym kierunku idzie nasza firma i rozwija go w ramach dywizji Aftermarket. Obecnie posiadamy 4 zakłady regeneracyjne w Europie, w tym jeden w Polsce.

Jak ZF Aftermarket przygotowuje się na rok 2035 zarówno pod kątem oferty produktowej, jak i wsparcia warsztatów niezależnych?

Jeśli chodzi o wsparcie niezależnych warsztatów, to nie czekamy do 2035 roku i nie przygotowujemy wielkich zmian w naszym sposobie działania, bo to właśnie z powodzeniem robimy już od wielu lat. Naszym celem jest kontynuowanie dotychczasowych działań, dopasowując ofertę szkoleniową do aktualnych trendów i kierunków rynkowych. W świetle ostatnich zmian i dostosowań dyrektyw UE na temat roku 2035 trudno spekulować – przepisy te ewoluują i zostały niedawno ponownie zmienione, więc nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jakie będą ostateczne decyzje w tej kwestii. Przygotowujemy się do dostosowania do ewentualnych wymagań oraz prowadzimy badania i testy pod kątem spełnienia wymagań dot. emisyjności w naszej ofercie produktowej, aby zapewnić naszym klientom jak najlepsze rozwiązania.

Jak Pan ocenia kondycję sektora aftermarketowego pod kątem ZF? W jakim kierunku będzie się zmieniało ZF w kolejnych latach?

W Polsce w naszym dziale aftermarket cieszymy się, że mamy dość stabilną sytuację. Jesteśmy silnym oddziałem, a nasza działalność stale się rozwija. Na całym świecie branża motoryzacyjna stoi przed wyzwaniami, ale ZF w 2022 roku wygenerował wzrost sprzedaży o 14% w porównaniu z rokiem poprzednim. W oparciu o strategię „Next Generation Mobility”, ZF dalej rozwija swoje struktury korporacyjne, aby lepiej dostosować je do wymagań klientów i rynku. Jako firma globalna tworzymy samodzielnie niektóre obszary biznesowe, aby mogły się szybciej rozwijać i skuteczniej działać na rynku.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).