Rynek samochodowych części zamiennych 2020 | MOTOFAKTOR

Rynek samochodowych części zamiennych 2020

Za nami trudny 2020 rok pełen zmian - oto nasz subiektywny wybór najważniejszych wydarzeń.

Rok 2020 dał się we znaki wszystkim branżom z powodu pandemii koronawirusa. Odwołane imprezy targowe, zmiany w funkcjonowaniu oddziałów dystrybutorów samochodowych części zamiennych, pozamykane fabryki samochodów, ale także części i komponentów – tak można podsumować to, co działo się w mijającym właśnie roku.

 

Część działalności przeniosła się do internetu – powstawały wirtualne stoiska targowe, wzrosła sprzedaż online, debaty i konferencje a także szkolenia dla mechaników samochodowych zagościły już chyba na stałe wirtualnym świecie.

Nienajlepsze nastroje w pierwszej połowie roku

Najgorzej sytuacja wyglądała w pierwszej połowie roku. Pokazują to dane z przeprowadzonego w pierwszej połowie roku badania KPMG i PZPM, które nie pozostawia złudzeń na temat skali negatywnego wpływu COVID-19 na rynek motoryzacyjny w Polsce. Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosił zaledwie 20 pkt., co oznacza spadek aż o 46 pkt. w stosunku do badania przeprowadzonego pod koniec grudnia 2019 roku.

 

Wskaźnik nastrojów producentów motoryzacyjnych obniżył się od tego czasu o 36 pkt. do poziomu 25 punktów, a nastroje dystrybutorów pogorszyły się aż o 52 pkt. osiągając wartość zaledwie 16 punktów. Firmy motoryzacyjne bardzo negatywnie oceniały sytuację branży – 70% producentów oraz 71% dystrybutorów uważa, że obecna sytuacja branży jest raczej zła lub bardzo zła.

 

Według raportu ACEA dotyczącego stanu branży motoryzacyjnej po pierwszych trzech kwartałach 2020 roku, przechodzi ona największy kryzys od lat. Pandemia COVID-19 i związane z nią środki ratunkowe pogrążyły europejską gospodarkę w najgłębszej recesji od czasów II wojny światowej. Produkcja samochodów osobowych w Europie spadła o 29,2% do poniżej 10 milionów sztuk. Od stycznia do sierpnia 2020 r. UE wyeksportowała samochody osobowe o wartości 70 mld euro, czyli o ponad 23 mld euro mniej niż rok temu. Co ciekawe spadków nie odnotowano w kategorii pojazdów elektrycznych i hybrydowych.

 

Bardziej optymistyczne informacje przynosi najnowszy raport „AutomotiveSuppliers. Z raportu wynika, że przemysł moto odrobił część strat spowodowanych COVID-19. W okresie trzech kwartałów br. produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) wyniosła 98,72 mld złotych. To o 20,4% mniej niż przed rokiem.

 

W ciągu trzeciego kwartału nastąpiła znacząca poprawa. Jeszcze po dwóch kwartałach spadek sprzedaży rok do roku wynosił 30,1%, co związane było z ograniczeniem produkcji pojazdów i komponentów w Europie (II połowa marca – I połowa czerwca). W trzecim kwartale branża motoryzacyjna mocno się ożywiła. W tym okresie produkcja sprzedana była większa od tej przed rokiem o około 5%.

 

Przez trzy kwartały br. eksport części i akcesoriów wyniósł 7,52 mld euro, o 23,62% mniej niż rok wcześniej. Największym rynkiem nadal są Niemcy (32,98% całości). Eksport do naszego zachodniego sąsiada spadł o 25,92% (2,48 mld euro). Kolejnymi odbiorcami są: Czechy (9,18% całości, -18,53%), Słowacja (7,47%, -19,72%) oraz Hiszpania (5,29%, -26,12%).

Redukcje i inwestycje

Z powodu pandemii koronawirusa Grupa MANN + HUMMEL zdecydowała o likwidacji fabryki w Ludwigsburgu, gdzie produkowane były między innymi systemy filtrów paliwa, oleju i powietrza na oryginalne wyposażenie samochodów. Z kolei w listopadzie MANN+HUMMEL poinformował, że rozważa zamknięcie zakładu produkcyjnego w Wielkiej Brytanii.

 

W związku z sytuacją na rynku motoryzacyjnym firma Mahle przyspieszyła restrukturyzację Grupy i oszacowała globalne nadwyżki mocy produkcyjnych na poziomie 7600 miejsc pracy. Natomiast w czerwcu zakład ZF w Częstochowie rozpoczął proces wypowiedzeń umów o pracę w trybie zwolnień grupowych.

 

Ale mijający to nie tylko likwidacje fabryk i redukcje zatrudnienia, ale także inwestycje. Hella rozbudowuje swój zakład elektroniki na Litwie, który działa w Kowieńskiej Wolnej Strefie Ekonomicznej od 2018 roku.

 

Również w Polsce firmy nie poddają się i inwestują. Grupa Auto Partner zdecydowała o rozbudowie powierzchni magazynowej w ramach hubu w Pruszkowie. Obecnie magazyn ma 8,5 tys. m2 i zaopatruje 34 filie Grupy (spośród 90 istniejących) oraz 4 przedstawicielstwa zagraniczne: Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię. W sierpniu spółka Inter Land (której właścicielami są spółki Auto Land i Inter Parts) rozpoczęła kolejny etap prac budowlanych na terenie powstającego magazynu centralnego w Stawigudzie.

 

Spółka ElectroMobility Poland wybrała Jaworzno na lokalizację pierwszej w Polsce fabryki aut elektrycznych. Jej budowa ma ruszyć jesienią 2021 r.

To także rok zmian właścicielskich

Mimo niełatwej sytuacji na rynku ten tok to także akwizycje. W czerwcu na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy Delphi Technologies większość z nich poparła połączenie z BorgWarner.

 

Firma ZF Friedrichshafen AG, po uzyskaniu zgody wszystkich wymaganych organów nadzorujących, pomyślnie ukończyła przejęcie firmy WABCO – dostawcy technologii pojazdów użytkowych.Natomiast ZF Aftermarket poinformował o połączeniu ZF Friedrichshafen AG z TRW KFZ Ausrüstung GmbH.

 

Nissens przejął spółki zależne AVA Quality Cooling w krajach Beneluksu, Europie Środkowo-Wschodniej, Wielkiej Brytanii i Danii.

Rynek samochodowych części zamiennych w Polsce

Zawirowania nie ominęły polskiego rynku części zamiennych. Sytuacja w branży znalazła odzwierciedlenie w wynikach finansowych dwóch polskich dystrybutorów samochodowych części zamiennych, notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

 

Spójrzmy na wyniki finansowe spółki Inter Cars za pierwsze półrocze 2020 roku. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Inter Cars spadły o 4% w porównaniu do I półrocza roku 2019. Jak wyjaśniono w raporcie spółki, na spadek sprzedaży miała wpływ rozprzestrzeniająca się na całym świecie pandemia wywołana wirusem SARS-COV-2. W efekcie wiele rządów, w tym Polski, wprowadziło radykalne ograniczenia aktywności społecznej i gospodarczej oraz bariery w podróżowaniu. Mimo sukcesywnego zmniejszania skali obostrzeń, działalność przedsiębiorstw, w tym Grupy Inter Cars, nadal odbywa się w warunkach ograniczonego popytu ze strony konsumentów.

 

Z kolei Grupa Auto Partner, po słabszym sprzedażowo marcu i kwietniu, a także częściowo maju, już w czerwcu kontynuowała dwucyfrowy wzrost przychodów. Na rynkach eksportowych Grupa zarówno w II kwartale – najsilniej dotkniętym przez obostrzenia rządowe związane z pandemią – jak i w I półroczu notowała dwucyfrowe wzrosty sprzedaży zagranicznej (odpowiednio o 12% i 18% r/r).

 

Grupa Kapitałowa Inter Cars kontynuuje strategiczną współpracę z Castrolem oraz rozszerza współpracę z ExxonMobil.

 

Wraz z końcem czerwca firma Hart przestała być członkiem sieci Nexus Automotive Central Europe i Nexus Automotive International. Hurtownia Motoryzacyjna Gordon przygotowuje się do obchodów 30-lecia działalności.

 

Mimo trwającej pandemii firma ELIT Polska nie zaprzestała swoich działań związanych z rozbudową nowoczesnej sieci filii, wzbogaciła także portfolio oferowanych produktów o nowe marki.

 

Wychodząc na przeciw potrzebom kierowców w czasie pandemii firma Moto-Profil wprowadziła usługę ProfiAuto Pay, w której kierowca może w aplikacji zapłacić za wykonaną w serwisie ProfiAuto Serwis naprawę czy rozłożyć płatność na raty.

 

Polska Grupa Motoryzacyjna uruchomiła projekt Polish Automotive Production Hub skierowany do firm chcących przenieść swoją produkcję do Europy Środkowo-Wschodniej.

Zmiany personalne

W październiku branżę zaskoczyła wiadomość, że Bogumił Papierniok przestaje pełnić funkcję dyrektora zarządzającego i członka zarządu Moto-Profil oraz pracować na rzecz spółki Moto-Profil i sieci ProfiAuto. Do zarządu Moto-Profil dołączył Łukasz Kopiec, a wiceprezes zarządu Moto-Profil, Michał Tochowicz, dołączył do rady nadzorczej TEMOT International.

 

W sierpniu Tomáš Kaštil zrezygnował z funkcji członka zarządu Inter Cars. Dotychczasowy prezes SDCM, Alfred Franke także podjął decyzję o odejściu ze stanowiska.

 

Trzy nowe osoby weszły do zarządu Polskiej Grupy Motoryzacyjnej podczas głosowania na Walnym Zebraniu Członków, które odbyło się we wrześniu. Do nowych władz po raz pierwszy zostali wybrani: Barbara Sztyler – dyrektor generalna firmy Sierosławski Group (producent komponentów motoryzacyjnych z tworzyw sztucznych i form wtryskowych), Krzysztof Frelek – wiceprezes firmy FA Krosno SA (producent sprężyn gazowych) oraz Piotr Borucki – prezes firmy Tip-Topol sp. z o.o. (producent membran do zawieszeń pojazdów ciężarowych, autobusów i naczep). Członkowie PGM, na kolejną kadencję do zarządu ponownie wybrali też Adama Sikorskiego – właściciela firmy PZL Sędziszów SA (producent filtrów dla motoryzacji i baterii litowo-jonowych) oraz Karola Zielonkę – zastępcę dyrektora ds. badawczych Sieci Badawczej Łukasiewicz – Przemysłowego Instytutu Motoryzacji.

 

Jerzy Mendala, Dyrektor Handlowy Działu Opon Osobowych i Członek Zarządu Continental Opony Polska, z końcem grudnia przejdzie na emeryturę.

 

Na zgromadzeniu akcjonariuszy Nexus Automotive International wybrano nowego prezesa, którym został Brazylijczyk Gerson Prado. Natomiast od 1 stycznia 2021 r. Philippe Colpron przejmie obowiązki wiceprezesa wykonawczego jako szef działu rynku części zamiennych firmy ZF.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).