Największym wyzwaniem będzie powrót do standardowego działania | MOTOFAKTOR

Największym wyzwaniem będzie powrót do standardowego działania

Adam Kapek, wiceprezes zarządu Moto-Profil, w wywiadzie dla Motofaktor.pl.

Powoli podsumowujemy mijający rok i myślimy o planach na 2021. Portal Motofaktor.pl rozmawia z przedstawicielami branży aftermarketowej o tym, jak oceniają ostatnie dwanaście miesięcy 2020 roku, jakie zmiany zaszły w ich firmach i jakie wyzwania stoją przed branżą w nadchodzącym 2021.

 

Na pytania odpowiada Adam Kapek, wiceprezes zarządu Moto-Profil.

 

Jak oceniają Państwo mijający rok na rynku aftermarketowym w Polsce?

Na początku roku, podczas spotkania z partnerami ProfiAuto, rozmawialiśmy o tym, że żyjemy w czasach określanych przez naukowców jako VUCA. To teoria, zgodnie z którą współczesny świat cechują: zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność. Czasy te wymagają dużej zwinności biznesów i tzw. „antykruchości”, która umożliwia szybkie dostosowywanie się do zmieniającego się otoczenia. Nie zakładaliśmy wtedy, że tak szybko przyjdą wydarzenia zmieniające nasze życie w każdym wymiarze i zweryfikowana zostanie gotowość organizacji do radzenia sobie w takich sytuacjach.

 

Podczas pierwszej fali pandemii pojawiały się na rynku diametralnie różne reakcje na nową rzeczywistość. Przykładowo, równolegle obserwowaliśmy ze strony części partnerów zwiększone zamówienia (w obawie przed ograniczoną dostępnością u producentów), podczas gdy inni decydowali się znacząco je zmniejszyć – bojąc się ograniczonego popytu. Za każdym z tych scenariuszy przemawiały pewne argumenty, które wydawały się prawdopodobne, ale nikt z nas nie potrafił jednoznacznie określić, jak będzie wyglądać przyszłość.

 

Zdecydowaliśmy, że w tym okresie kluczowe dla Moto-Profilu będzie zapewnienie ciągłości dostaw, a także utrzymanie stabilnych warunków handlowych dla naszych partnerów. Wspólnie zachowaliśmy trasy i warunki finansowe dla współpracujących mechaników. Przekonaliśmy się też ponownie o tym, że działając w ramach grupy – sieci sklepów i hurtowni ProfiAuto oraz ProfiAuto Serwis – lepiej radzimy sobie z wyzwaniami w trudnych czasach. Pandemia w różnym stopniu dotknęła poszczególne obszary, w których działamy, jednak z perspektywy czasu ogólny wynik sprzedaży okazał się bardzo dobry i to napawa optymizmem.

 

Z pewnością cieszy fakt, że branża aftermarketowa jest wciąż, a teraz może nawet szczególnie, tak bardzo potrzebna, że obecne zawirowania na rynku gospodarczym nie wpływają negatywnie na zapotrzebowanie na nasze usługi.

Trzy najważniejsze zmiany, jakie zaszły w mijającym roku w firmie to?

Idziemy ku nowemu

 

Jesteśmy organizacją z długą historią, wieloma doświadczeniami i osiągnięciami. Nie oznacza to jednak, że nie dostrzegamy konieczności zmian. Zaczęliśmy w ubiegłym roku od przeanalizowania efektywności wszystkich obszarów naszej działalności. Analiza ta była wielowymiarowa i dotyczyła zarówno naszego wewnętrznego środowiska, jak i relacji Moto-Profilu z rynkiem.

 

Wnioski przełożyliśmy na działanie. Tak między innymi powstała ankieta „Moto-Profil oczami klienta” zrealizowana w drugiej połowie bieżącego roku, w której bardzo dokładnie przebadaliśmy opinie klientów na temat współpracy. Wnioski wyciągnięte z ankiety stanowią drogowskaz zmian, które zrealizujemy w 2021 roku.

 

Dynamiczny rozwój marki własnej ProfiPower

 

Z początkiem tego roku marka ProfiPower, kojarzona do tej pory z akumulatorami, poszerzyła swoją ofertę o produkty takie, jak hamulce i filtry. Sukces rynkowy nowych kategorii produktowych zapoczątkował pracę nad kolejnymi, których wdrożenie nastąpi w nadchodzącym roku.

 

IT i technologia – metodologia Agile

 

IT i technologia zawsze były w Moto-Profilu ważnym filarem, stanowiącym o rozwoju biznesu. Jednocześnie jest to materia, w której przy pewnej skali działania tzw. silosowy, a więc wertykalny styl zarządzania przestaje być efektywny. W związku z tym wdrożyliśmy w IT metodologię pracy Agile, oznaczającą zwinne podejście do działań, zakładającą szybszą weryfikację ich efektów. Dzięki tej zmianie nasze systemy będą modyfikowane szybciej, a ich funkcjonalności odpowiedzą na realne potrzeby rynku.

 

Katalog ProfiAuto, system do zarządzania hurtownią ProfiBiznes, oprogramowanie dla mechaników PAS24 oraz aplikacja dla kierowcy stają się jednym, spójnym ekosystemem. Przykładem wdrażanych innowacji może być usługa ProfiAuto Pay, w której kierowca może w aplikacji zapłacić za wykonaną w serwisie naprawę czy rozłożyć płatność na raty. To rozwiązanie na miarę dzisiejszych czasów, dostępne dla serwisów zrzeszonych w sieci ProfiAuto Serwis.

Wyzwania dla branży na rok 2021?

Przez jakiś czas na pewno będzie to dalsze funkcjonowanie w wypracowanym obecnie modelu i kolejne efektywne działania, mimo utrudnień oraz ograniczeń. Wiemy już, jak to robić i jesteśmy przekonani, że potrafimy utrzymać efektywność biznesową, więc pod tym względem będzie już łatwiej.

 

W dłuższej perspektywie, nie tylko dla naszej branży, ale dla wszystkich sektorów, największym wyzwaniem będzie powrót do standardowego działania. Choć świat już pewnie nigdy nie będzie taki sam, chcielibyśmy wszyscy mieć możliwość spotkania się na żywo w większym gronie, by omówić plany i strategię na przyszłość, ale też zwyczajnie po ludzku uśmiechnąć się do siebie, podać rękę i zapytać „co słychać?”.

 

Konferencje na platformie Teams na pewno z nami zostaną i usprawnią wiele procesów, jednak gdy powróci możliwość spotkań, szkoleń i konferencji na żywo, wszyscy złapiemy wiatr w żagle i będziemy rozwijać współpracę tak dynamicznie, jak byśmy tego oczekiwali – czego życzę nam, naszym partnerom i całej branży.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).