W odróżnieniu do samochodu, pojazd dwukołowy wymaga znacznie bardziej solidnej stabilizacji, przed demontażem koła. W przeciwieństwie do konstrukcji samochodowcy do wymiany tarczy hamulcowej niezbędny jest bowiem demontaż koła z piastą, do której mocowane są tarcze. Nie dotyczy to jedynie niektórych modeli, w których zainstalowany jest w tylnym zwieszeniu wahacz jednostronny.
Usunięcie koła z motocykla zaczyna się od wymontowania jego osi, która mocowana jest na końcach amortyzatorów teleskopowych (przednie zawieszenie), lub w wahaczu (tylne zawieszenie). W przypadku koła tylnego w niektórych konstrukcjach konieczne jest wcześniejsze usuniecie elementów takich jak osłony czy kufry boczne. Po demontażu koła w pierwszej kolejności należy je mechanicznie oczyścić i umyć.
Ze zdemontowanego i oczyszczonego koła należy odkręcić zużytą tarczę (lub dwie tarcze, jeżeli taka jest konstrukcja w układzie przedniego koła), a następnie w jej miejsce zainstalować nowe zamienniki, a śruby dokręcić kluczem dynamometrycznym z momentem siły zalecanym przez producenta. Gdy wymieniamy jedynie tarcze (bez klocków) ponowny montaż koła znakomicie ułatwi odkręcenie zacisków hamulcowych przymocowanych do zawieszenia.
Po zamontowaniu koła w zawieszeniu, wykonując czynności w odwrotnej kolejności niż przy demontażu, należy dokręcić wszystkie połączenia śrubowe kluczem dynamometrycznym, z właściwym momentem sił. Taka kolejność operacji dotyczy przedniego koła. Jeżeli motocykl wyposażony jest w łańcuch napędowy tylnego koła, to przed pełnym dokręceniem wszystkich śrub należy skontrolować i ewentualnie wyregulować jego luz. Gdy łańcuch jest już prawidłowo napięty, dokręcamy właściwym momentem siły dokręcamy nakrętkę osi.
Kolejną operacją jest zainstalowanie zacisku (lub zacisków) hamulcowych, kilkukrotne przyciśniecie dźwigni hamulca, oraz uzupełnienie stanu płynu hamulcowego. W niektórych konstrukcjach ostatnią czynnością bezie montaż wcześniej zdjętych osłon czy kufrów bocznych, co nie zawsze jest czynnością łatwą.
Pamiętajmy, że w czasie eksploatacji tarcze i klocki układu hamulcowego ulegają procesowi ścierania i dla bezpieczeństwa jazdy ich stan należy co jakiś czas kontrolować.
Polecamy także:
Motocykl – przednie zawieszenie – typowe usterki i serwisowanie
Motocyklowe zawieszenie tylnego koła
Motocyklowe ramy nośne
Motocyklowe skrzynie biegów – część 1
Motocyklowe skrzynie biegów – część 2
Motocyklowe układy wydechowe
Motocyklowe układy hamulcowe
Motocyklowe łańcuchy napędowe
Silniki motocyklowe
Opony motocyklowe – klasyfikacja i oznaczenia
Motocyklowe zbiorniki paliwa
Motocyklowe świece zapłonowe
Tylne zawieszenie w motocyklu – diagnostyka i typowe usterki
Diagnostyka, konserwacja i wymiana zestawu napędowego w motocyklu