Uszkodzenia przedniego zawieszenia objawiają się podczas jazdy w postaci stuków, niestabilności, zbyt miękkiej pracy teleskopów, trudnościami związanymi z utrzymaniem kierunku jazdy zarówno w zakrętach, jak i podczas jazdy na wprost. Przyczyn takiego zachowania motocykla może być kilka.
Najczęstszą usterką motocyklowego przedniego zawieszenia są wycieki płynu hydraulicznego. Amortyzatory teleskopowe wyposażone są w uszczelniacze, które w wyniku normalnej eksploatacji, z czasem ulegają wytarciu lub uszkodzeniu. Pojawiają się wtedy wycieki oleju, widoczne często po zakończonej jeździe. Powody tego zjawiska są przeważnie dwa: wyrobione lub uszkodzone uszczelniacze, lub uszkodzone (porysowane) gładzie rur goleni.
Przednie zawieszenie pracuje w trudnych warunkach, zbiera się na nim kurz, brud, często piasek czy błoto, które potrafią skutecznie uszkodzić znajdujące się w ciągłym ruchu podczas jazdy współpracujące z sobą uszczelniacze i rury. Te niekorzystne zjawiska są normalne podczas eksploatacji każdego motocykla. Usunięcie usterki polega najczęściej na rozebrania lag, wymianie uszczelniaczy i wypolerowaniu powierzchni rur. Grubsze rysy i uszkodzenia rur wymagają wymiany ich na nowe.
Wycieki, jeśli są niewielkie (na poziome „pocenia się” lagi), nie stanowią ryzyka, lecz jazda z nimi szybko może zmienić się w poważny problem. Wycieki potrafią bowiem zalać koło lub okładziny klocków hamulcowych, zmniejszając ich bezpieczne wykorzystanie. Jeżeli jednak na czas usterka nie zostanie zlikwidowana, może prowadzić do znacznego ubytku płynu hydraulicznego w układzie, a przez to pogorszenia się parametrów pracy zawieszenia.
Przednie zawieszenie, jak każdy inny podzespół motocykla wymaga okresowych przeglądów. Zużyciu bowiem ulega także olej pracujący w amortyzatorach – dostaje się do niego brud z zewnątrz, drobinki metalu trących o siebie elementów czy cząsteczki wody. Wszystko to ujemnie wpływa na jego parametry. W skrajnych przypadkach długo nie wymiany olej amortyzatorowy może prowadzić do zaklejenia, czy wręcz uszkodzenia zespołu zaworków w tłokach.
Brudny olej, czy nierówne powierzchnie rur teleskopów wpływają także ujemnie na stan tulei ślizgowych, co może prowadzić do powstania luzów w teleskopach. W takich wypadkach niezbędne jest całkowite rozebranie amortyzatora i wymiana uszkodzonych elementów. Profilaktycznie olej w przednim zawieszeniu należy wymienić co sezon, co znacznie wydłuża żywotność zawieszenia.
Innym typowym problemem przedniego zawieszenia są luzy w łożyskach główki ramy. Ich objawem są wyraźne stuki w zawieszeniu ujawniające się podczas hamowania. Najczęstszym powodem pojawienia się tych luzów jest poluzowanie się stożkowych łożysk na sztycy półek ramy. W znakomitej większości przypadków rozebranie, wyczyszczenie, nasmarowanie i dokręcenie odpowiednim momentem siły likwiduje usterkę. Gdy problemy nie ustępują, może to oznaczać uszkodzenie wspomnianych łożysk i konieczność ich wymiany na nowe.
Stożkowe łożyska główki ramy są bardzo czułe na niewłaściwe (zbyt słabe, ale i zbyt mocne ) ich dociągnięcie, ale także na zbytnie obciążenia powstające podczas uderzeń o asfalt koła, po jeździe na kole tylnym. Stan przedniego zawieszenia ma nie tylko wpływ na trakcję motocykla, ale także na drogę hamowania, co bezpośrednio wpływa bezpieczeństwo jazdy. Pamiętać musimy, że tak samo ważne, jak przedniego jest również zawieszenie tylnego koła, które omówione zostanie w osobnym materiale.
Polecamy także:
Motocyklowe ramy nośne
Motocyklowe skrzynie biegów – część 1
Motocyklowe skrzynie biegów – część 2
Motocyklowe układy wydechowe
Motocyklowe układy hamulcowe
Motocyklowe łańcuchy napędowe
Silniki motocyklowe
Opony motocyklowe – klasyfikacja i oznaczenia
Motocyklowe zbiorniki paliwa
Motocyklowe świece zapłonowe
Motocyklowe zawieszenie tylnego koła
Tylne zawieszenie w motocyklu – diagnostyka i typowe usterki
Diagnostyka, konserwacja i wymiana zestawu napędowego w motocyklu