Podstawowy podział opon motocyklowych przeprowadzany jest ze względu na ich konstrukcję, a w głównej mierze układ osnowy. Rozróżniamy 3 typy ogumienia: diagonalne (oznaczenie „-”), diagonalne opasane (oznaczenie „B”) i radialne (oznaczenie „R”).
Opony diagonalne charakteryzują się kątem ułożenia nitek kordu w stosunku do linii bieżnika mniejszym niż 90°. Jest to ogumienie o prostej budowie, dobrze sprawdzające się na bezdrożach, przez co stosowane są głównie w motocyklach typu enduro, chopper/cruiser i klasycznych.
Opony diagonalne opasane wyposażone są w dodatkową warstwę kordu, co wzmacnia oponę i zapewnia jej mniejsze odkształcenia w trakcie jazdy. Mniejsze odkształcenia powodują mniejsze tarcie w strukturze wewnątrz opony, przez co obniżona będzie temperatura pracy, a więc zwiększa się jej stabilność. W oponach typu radialnego nitki kordu ułożone są promieniście. Dla zwiększenia stabilności opasana jest ona dookoła dodatkową warstwą kordu, umieszczoną tuż pod bieżnikiem. Tego rodzaju opony przystosowane są do jazdy z największymi prędkościami.
Jednym z najnowszych rozwiązań jest zastosowanie opasania opony pod kątem 0° (równolegle do osi bieżnika) przy wykorzystaniu włókien kewlaru, lub drutu stalowego. Monospiralne opasanie pozwala na zmniejszenie masy opony, eliminację wibracji, oraz podniesienie indeksu dopuszczalnej prędkości.
Opony motocyklowe przeznaczone do różnego rodzaju pojazdów mają różne właściwości, kształty, oraz rzeźbę bieżnika. Generalnie podzielić je można na : wyścigowe (do nawierzchni suchych i mokrych), szosowo-sportowe, szosowo-terenowe, szosowe, terenowe, turystyczne, do motocykli klasycznych, oraz te przeznaczone do skuterów.
Dodatkowo jeszcze każdy producent stosuje różnego rodzaju mieszanki gumy oraz kształty bieżników, więc dobór opony zależy tylko od preferencji użytkownika, przy czym nie wolno jednak zapominać o podstawowych zaleceniach fabrycznych, dotyczących konkretnej maszyny.
Opony stosowane w skuterach i motocyklach o niewielkich pojemnościach konstruowane są tak, aby zapewnić komfortową jazdę po asfaltach, stabilność w zakrętach oraz dużą żywotność.
W oponach terenowych, przeznaczonych do miękkich podłoży priorytetem jest możliwość szybkiej jazdy po piaskach i błocie, Stosowane są w nich bieżniki kierunkowe mające zapewnić maksymalną przyczepność, stabilność podczas hamowania, oraz dobre wyczucie podłoża w wychyleniach podczas pokonywania zakrętów. Żywotność ogumienia nie jest priorytetem.
Ogumienie do terenów średnich i twardszych (szutry, utwardzone drogi gruntowe) zapewnia pełną pełna kontrolę motocykla w zakrętach (aż do pełnego wychylenia), oraz możliwość kontrolowania uślizgów tylnego koła. Tu najważniejsze jest dobre tłumienie wstrząsów i prawidłowa sztywność kostek bieżnika. W oponach typu „enduro” istotne jest zapewnienie optymalnej przyczepności na miękkim i twardym gruncie, w każdych warunkach pogodowych. Są to najbardziej uniwersalne gumy w segmencie opon terenowych.
Z kolei w oponach przeznaczonych do motocykli turystycznych i klasycznych (typu cruiser chopper, custom, youngtimer) priorytetem jest ich żywotność i prawidłowa przyczepność osiągana w każdych warunkach pogodowych. Często jednak liczy się także ich estetyka (białe paski po bokach, czy krój bieżnika. Najczęściej stosowane w motocyklach to opony sportowo-turystyczne, montowane w większości współczesnych jednośladów. Z jednej strony ważna jest w nich żywotność, z drugiej zwiększona przyczepność, pozwalająca w pełni wykorzystać możliwości maszyny zarówno w jeździe sportowej jak i turystycznej. W tym segmencie oferta ogumienia jest ogromna, a dobór zależy jedynie od preferencji i stopnia zaawansowania użytkownika.
Opony sportowe to najbardziej skomplikowane technologicznie produkty, do których najszerzej wprowadza się nowe rozwiązania. W tym przypadku nie żywotność, a maksymalna przyczepność w każdym położeniu motocykla (także w maksymalnym złożeniu) jest absolutnym priorytetem. Istotne jest także zachowanie optymalnych właściwości mieszanki gumy w szerokim zakresie temperatur pracy i szybkie nagrzewania w każdych warunkach pogodowych.
Na koniec warto wspomnieć o nowym rodzaju opon coraz częściej wprowadzanym do oferty przez producentów. To opony zimowe – przeważnie stosowane w skuterach i małych motocyklach. Ich główną cechą jest zwiększona przyczepność w niskich temperaturach otoczenia, oraz specyficzny bieżnik.