Z życia mechanika – migająca kontrolka ciśnienia oleju

Z życia mechanika – Opel Corsa 1.3 CDTI i migająca kontrolka ciśnienia oleju

W samochodzie Opel Corsa z 2007 r., wyposażonym w silnik 1.3 CDTI o kodzie Z13DTJ, sporadycznie, ale coraz częściej, miga kontrolka oleju informująca o braku ciśnienia.

Pomiar ciśnienia oleju

Wynik mieścił się w normie zarówno dla zimnego, jak i ciepłego silnika. Dlatego ze spokojem mogliśmy rozpocząć diagnostykę. Pomocne było również to, że kontrolka nie przestawała migać, co powinno nam znacząco ułatwić poszukiwanie usterki. Pierwsze, co się rzuciło w oczy, to częstotliwość migania, która wzrastała wraz ze zwiększaniem się obrotów silnika. Gdy silnik był wyłączony, wszystko działało prawidłowo. Usterka wyglądała na elektryczną. Dlatego kolejnym naszym krokiem było podłączenie testera i odczyt pamięci błędów.

Błędy odczytane ze sterownika silnika były związane z przepływomierzem powietrza

Błędy odczytane ze sterownika silnika były głównie związane z przepływomierzem powietrza. Tylko jeden dotyczył naszej usterki, a błędy udało się skasować. Uznaliśmy więc, że przepływomierz nie ma nic wspólnego z awarią. Dodatkowo przeanalizowaliśmy schemat elektryczny układu sterowania silnikiem. Ale on także nie wskazywał na żadne połączenia pomiędzy miernikiem masy powietrza a czujnikiem ciśnienia oleju. W tym momencie postanowiliśmy zobaczyć jak wygląda sygnał wychodzący z czujnika ciśnienia oleju na oscyloskopie. Pomiaru dokonywaliśmy na pracującym silniku, aby wynik jak najbardziej odzwierciedlał warunki występowania problemu.

Nowy typ czujnika ciśnienia oleju?

Jakież było nasze zdziwienie, gdy na oscyloskopie zobaczyliśmy sygnał wskazujący na typowo cyfrowy sposób przekazywania informacji. Pierwsza myśl to, że mamy do czynienia z jakimś nowym typem czujnika ciśnienia oleju, który fizycznie mierzy ciśnienie. Stąd potrzeba takiego sposobu przekazywania sygnału.

 

Dodatkowo sygnał ten zmieniał się przy zmianie obrotów silnika co dodatkowo utwierdzało nas w takim przekonaniu. Jednak schemat elektryczny, sam opis działania czujnika, jak również cena nowego wskazywały, że powinniśmy mieć do czynienia ze zwykłym czujnikiem dwustanowym. Wtedy przypomnieliśmy sobie o błędach z przepływomierzem. A jako że sygnał wykazywał pewne analogie z sygnałem z przepływomierza postanowiliśmy go odłączyć.

 

Gdy tylko wtyczka została zdjęta, kontrolka ciśnienia oleju przestała migać, a na oscyloskopie pojawiła się stała wartość. W tym momencie wiedzieliśmy już, że gdzieś w instalacji musi dochodzić do zwarcia pozostawało jedynie zlokalizować miejsce usterki.

 

Poszukiwanie tego miejsca postanowiliśmy rozpocząć od odłączenia sterownika silnika, aby bez problemu można było dokonywać pomiarów instalacji. Była to dobra decyzja. Po zdjęciu podszybia ukazał nam się widok jak na poniższych zdjęciach. Otwarcie sterownika tylko nas utwierdziło w naszych przypuszczeniach.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).