Z życia mechanika – migająca kontrolka ciśnienia oleju | MOTOFAKTOR

Z życia mechanika – migająca kontrolka ciśnienia oleju

person Łukasz Bogus 4/12/2019

Problem dotyczy Opla Corsy z 2007 r., wyposażonego w silnik 1.3 CDTI o kodzie Z13DTJ.

Użytkownik samochodu poinformował warsztat, że sporadycznie ale ostatnio coraz częściej, miga kontrolka informująca o braku ciśnienia oleju. Nie zauważył żadnych innych objawów, więc samochód cały czas był przez niego użytkowany. Na spostrzeżenie warsztatu, że żadna informacje wyświetlana na wskaźnikach nie powinna być bagatelizowana wzruszył ramionami i odszedł. Diagnostykę mechanik rozpoczął od pomiaru ciśnienia oleju.

Wynik mieścił się w normie zarówno dla zimnego, jak i ciepłego silnika. Dlatego ze spokojem mogliśmy rozpocząć diagnostykę. Pomocne było również to, że kontrolka nie przestawała migać, co powinno nam znacząco ułatwić poszukiwanie usterki. Pierwsze, co się rzuciło w oczy, to częstotliwość migania, która wzrastała wraz ze zwiększaniem się obrotów silnika. Gdy silnik był wyłączony, wszystko działało prawidłowo. Usterka wyglądała na elektryczną. Dlatego kolejnym naszym krokiem było podłączenie testera i odczyt pamięci błędów.

Błędy odczytane ze sterownika silnika były głównie związane z przepływomierzem powietrza. Tylko jeden dotyczył naszej usterki, a błędy udało się skasować. Uznaliśmy więc, że przepływomierz nie ma nic wspólnego z awarią. Dodatkowo przeanalizowaliśmy schemat elektryczny układu sterowania silnikiem. Ale on także nie wskazywał na żadne połączenia pomiędzy miernikiem masy powietrza a czujnikiem ciśnienia oleju. W tym momencie postanowiliśmy zobaczyć jak wygląda sygnał wychodzący z czujnika ciśnienia oleju na oscyloskopie. Pomiaru dokonywaliśmy na pracującym silniku, aby wynik jak najbardziej odzwierciedlał warunki występowania problemu.

Jakież było nasze zdziwienie, gdy na oscyloskopie zobaczyliśmy sygnał wskazujący na typowo cyfrowy sposób przekazywania informacji. Pierwsza myśl to, że mamy do czynienia z jakimś nowym typem czujnika ciśnienia oleju, który fizycznie mierzy ciśnienie. Stąd potrzeba takiego sposobu przekazywania sygnału.

 

Dodatkowo sygnał ten zmieniał się przy zmianie obrotów silnika co dodatkowo utwierdzało nas w takim przekonaniu. Jednak schemat elektryczny, sam opis działania czujnika, jak również cena nowego wskazywały, że powinniśmy mieć do czynienia ze zwykłym czujnikiem dwustanowym. Wtedy przypomnieliśmy sobie o błędach z przepływomierzem. A jako że sygnał wykazywał pewne analogie z sygnałem z przepływomierza postanowiliśmy go odłączyć.

 

Gdy tylko wtyczka została zdjęta, kontrolka ciśnienia oleju przestała migać, a na oscyloskopie pojawiła się stała wartość. W tym momencie wiedzieliśmy już, że gdzieś w instalacji musi dochodzić do zwarcia pozostawało jedynie zlokalizować miejsce usterki.

 

Poszukiwanie tego miejsca postanowiliśmy rozpocząć od odłączenia sterownika silnika, aby bez problemu można było dokonywać pomiarów instalacji. Była to dobra decyzja. Po zdjęciu podszybia ukazał nam się widok jak na poniższych zdjęciach. Otwarcie sterownika tylko nas utwierdziło w naszych przypuszczeniach.

Na szczęście sterownik po osuszeniu i naprawie w warunkach warsztatowych nadawał się do ponownego użycia, a samochód już bez migającej kontrolki ciśnienia oleju mógł wrócić do właściciela.

 

Polecamy inne teksty z cyklu:

“Z życia mechanika – „Panie, jak postoi, to ciężko pali”

“Z życia mechanika – błąd P0170 korekta paliwa”

“Z życia mechanika – najważniejsza jest końcówka”

Z życia mechanika – ślepa uliczka

Z życia mechanika – idzie lato

Z życia mechanika – japońskie UFO

Z życia mechanika – ratujemy życie

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).