Z życia mechanika – nie taki diabeł straszny | MOTOFAKTOR

Z życia mechanika - nie taki diabeł straszny

person Łukasz Bogus 18/08/2020

Tym razem problem dotyczył Audi A3 8p z silnikiem 1,9 TDI w wersji cabrio.

Wszyscy zauważamy, że nasz klimat się zmienia, zimy są coraz łagodniejsze a latem cierpimy z powodu upałów. Jednak z tych złych wiadomości można też wyciągnąć i pozytywny wniosek. Dzięki ciepłemu latu w Polsce posiadanie kabrioletu zaczyna mieć sens i właśnie o takim samochodzie będzie dzisiejsza historia.

 

Tym razem samochód nie pochodził od klienta detalicznego a od osoby, która zawodowo zajmuje się sprowadzaniem pojazdów z zagranicy. Jak to zwykle bywa w takich przypadkach rozmowa o naprawie samochodu wyglądała miej więcej tak: „Cześć, podrzucą ci dzisiaj samochód, chyba coś z elektryką, bo nie pali i choinka na liczniku, jak będziesz miał czas to zajrzyj”.

 

Zgodziłem się, bo robota bez presji czasowej to zazwyczaj fajna robota, a na placu jakieś miejsce się znajdzie. Trochę się zdziwiłem, gdy za jakiś czas na warsztat wjechała laweta z samochodem przykrytym plandeką. Wszystko stało się jasne, gdy zasłona został ściągnięta. Znajdowało się pod nią Audi A3 8p z silnikiem 1,9 TDI w wersji cabrio, oczywiście z otwartym nie działającym dachem.

Pierwsze, co się dało zauważyć to, że po przekręcaniu kluczyka w pozycje zapłonu na liczniku paliło się chyba większość kontrolek, a oprócz tego na wyświetlaczu co rusz wyskakiwał jakiś komunikat o błędzie piszcząc przy okazji.

Po nieudanej próbie uruchomienia silnika poszedłem po tester w nadziei, że błędy ze sterowników szybko nakierują mnie na przyczynę usterki i problem uda się łatwo rozwiązać. Niestety ani pierwszy, ani drugi, ani nawet trzeci tester nie wykazywał chęci komunikacji ze sterownikiem silnika czy ESP.

 

Postanowiłem zrobić scan całego samochodu, aby sprawdzić czy gdziekolwiek występuje możliwość komunikacji w wyniku czego dało się zauważyć, że największy problem występuje z Can trakcja, ponieważ nie było komunikacji ze sterownikiem silnika, ESP oraz wspomagania. Pomyślałem, że przecież taka awaria to na pewno jakieś zakłócenia np. od wilgoci albo któryś sterownik sypie jakimiś dziwnymi komunikatami i blokuje całą komunikację. Jedna i druga z możliwych przyczyn zwiastowały zarówno problemy diagnostyczne, jak i problemy z ewentualną naprawą, bo wymiana sterowników nigdy nie jest łatwym przedsięwzięciem.

 

Postanowiłem zacząć do próby odłączania sterowników, aby sprawdzić czy wróci komunikacja z pozostałymi. Na pierwszy ogień poszedł sterownik ESP, bo najłatwiej się dało odpiąć od niego wtyczkę, ale nic to nie zmieniło, następnie postanowiłem to samo zrobić ze sterownikiem silnika, ale tu pojawiły się problemy, bo wtyczka była zabezpieczona przed demontażem. Po usunięciu blokady i odpięciu złącza sytuacja się nie zmieniła, dlatego postanowiłem zmienić trochę kierunek poszukiwań i sprawdzić czy w ogóle do komputera dochodzą jakieś zasilania.

Wynik był inny niż się spodziewałem, ponieważ zasilania nie było, a to świadczyło, że cała moja czarno widząca teoria na temat przyczyn usterki była nieprawidłowa. Za pomocą schematu dało się szybko ustalić, że za zasilanie tych sterowników odpowiada przekaźnik znajdujący się w kabinie na sterowniku centralnej elektryki.

Przekaźnik znajdował się na pozycji oznaczonej jako kl.15, co sugerowało też funkcję, jaką spełniał. Jego wymiana na nowy sprawiła, że wszystko wróciło do normy. A morał z tej historii jest taki, że mimo coraz większego komplikowania układów w samochodzie czasami proste przyczyny usterki też się zdarzają.

 

Polecamy także pozostałe artykuły z cyklu:

Z życia mechanika – migająca kontrolka ciśnienia oleju

Z życia mechanika – „Panie, jak postoi, to ciężko pali

Z życia mechanika – błąd P0170 korekta paliwa

Z życia mechanika – najważniejsza jest końcówka

Z życia mechanika – ślepa uliczka

Z życia mechanika – idzie lato

Z życia mechanika – japońskie UFO

Z życia mechanika – ratujemy życie

Z życia mechanika – Volvo ci więcej

“Z życia mechanika – wątpliwa okazja”

Z życia mechanika – oszczędności

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).