Z życia mechanika – idzie lato | MOTOFAKTOR

Z życia mechanika - idzie lato

person Łukasz Bogus 20/03/2020

Do warsztatu samochodowego Auto-Bogus trafił powypadkowy kabriolet - Opel Astra H Twin Top.

Samochód został dostarczony do warsztatu na lawecie, ponieważ był po wypadku. Może nie jakimś dużym, bo poduszki na miejscu, ale nie było możliwości, żeby go uruchomić. Nasze zadanie polegało na uruchomieniu otwieranego dachu – blacharz zastrzegł, że nie ruszy samochodu dopóki dach nie będzie otwarty.

 

A więc zaczynamy. Najpierw próba otwarcia dachu z guzika – nic się nie dzieje. Pierwsze, co mi przyszło do głowy, to że roleta w bagażniku nie jest rozłożona. Jednak tu połączyć się ze sterownikiem dachu, zacząłem rozważać awaryjne otwarcie bagażnika. Niestety tylna kanapa się nie składała, a dostęp przez otwór na narty wydawał się niemożliwy.

 

Wróciłem więc do komputera. Niestety jak to często bywa nie było żadnych błędów, na szczęście w sterowniku centralnej elektryki udało mi się znaleźć funkcję wysterowania zamka bagażnika, która zadziałała i otworzyła tylną klapę.

W bagażniku roleta zwinięta, więc szybki jej montaż i zadowolony zamykam klapę, sądząc, że udało się rozwiązać problem. Jednak samochodu nadal nie udało się uruchomić. Oczywiście bagażnik nadal nie działa. Gdyby ktoś szukał czujnika od rolety, to jest jeden po lewej stronie.

Zacząłem się zastanawiać czy należy spełnić jakieś inne warunki, aby móc otworzyć dach. Na szczęście w samochodzie była instrukcja obsługi i tak: roleta musi być rozwinięta – jest, prędkość samochodu do 30km/h – jest, sprawdziłem jeszcze na wszelki wypadek komunikację z ABS, ale wszystko było w porządku.

 

Później już po uruchomieniu dachu w celach testowych odpiąłem wtyczkę od ABS i rzeczywiście przy braku komunikacji z tym sterownikiem dach nie działał, klapa bagażnika zamknięta – jest, zestyk w zamku można było zweryfikować przez zapalenie i gaśnięcie lampki w bagażniku. Temperatura powietrza powyżej -20ºC i w tym momencie zaczynał się problem, bo na wyświetlaczu, który powinien wskazywać temperaturę pojawiały się tylko kreseczki. Oryginalny czujnik został zniszczony w czasie wypadku, więc został podłączony inny.

Tym razem do samochodu nie podchodziłem już tak optymistycznie. Widok prawidłowej temperatury zewnętrznej trochę poprawił mi humor, nacisnąłem guzik otwierania dachu, szyby opuściły się kawałek i … to wszystko. Dach ani drgnął, ale przynajmniej był jakiś postęp.

 

Jako że wszystkie warunki miałem spełnione postanowiłem otworzyć dach ręcznie. Zacząłem od bagażnika. Otworzyłem go znowu za pomocą komputera, następnie pociągnąłem za linki odblokowujące przednie zawiasy klapy – należy to zrobić po obydwu stronach.

Następnie zatrzasnąłem zamek bagażnika, pozostawiając tylną klapę otwartą z przodu tak jak przy otwieraniu się dachu. W tym momencie postanowiłem znowu spróbować uruchomić dach i … dach się uruchomił otwierając się do końca. Następnie spróbowałem go zamknąć i znowu wszystko zadziałało bez problemu, a po całkowitym zamknięciu, bagażnik dało się otwierać standardowo za pomocą przycisku.

 

Wniosek  z tego jest taki, że prawdopodobnie dach nie został zamknięty do końca lub zrobiono to mechanicznie po wypadku, co spowodowało, że sterownik niejako tkwił w zawieszeniu pomiędzy skrajnymi położeniami, jednocześnie widząc, że wszystkie zatrzaski są zamknięte. Gdyby ktoś jednak musiał otwierać dach mechanicznie całkowicie, to na przedniej ściance bagażnika jest układ hydrauliczny otwierający dach. Jest tam też zasłonięta śrubka, którą należy wykręcić, aby możliwe było przepchanie tłoków go otwierających.

Sterownik dachu znajduje się po prawej stronie bagażnika pod tapicerką
Przednie zamki dachu
To możemy je otworzyć przepychając listwę zębatą za pomocą śrubokręta znajdującą się nad tylnym oknem zarówno po prawej jaki i po lewej stronie samochodu.

Dalej już nie dotarłem. Gdyby ktoś posiadał wiedzę na temat ostatniego siłownika i chciał się nią podzielić – jak go przesunąć – zapraszam do komentowania.

 

Polecamy także pozostałe artykuły z cyklu:

Z życia mechanika – migająca kontrolka ciśnienia oleju

Z życia mechanika – „Panie, jak postoi, to ciężko pali

Z życia mechanika – błąd P0170 korekta paliwa

Z życia mechanika – najważniejsza jest końcówka

Z życia mechanika – ślepa uliczka

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).