Do przeprowadzenia regulacji luzów zaworowych często niezbędne jest zdemontowanie wielu podzespołów (takich jak np. plastikowe owiewki, zbiornik paliwa,elementarny układu zapłonowego airbox), ale ze względu na mnogość konstrukcji i różną kolejność operacji w poszczególnych modelach, nie omówimy tej fazy operacji. Jednak bez względu na konstrukcję pojazdu, zawsze trzeba uzyskać dostęp do wału korbowego tak, by móc swobodnie nim obracać, co ważne będzie dla ustawienia tłoka w GMP (górnym martwym punkcie).
Zasada zawsze jest taka sama – pomiary i regulacje należy przeprowadzać na całkowicie wystudzonym (do temperatury otoczenia) silniku. Nieznalezienie od konstrukcji silnika motocyklowego (czterosuwowego), do regulacji luzów zaworowych niezbędny będzie szczelinomierz o podwyższonej w stosunku do tych najprostszych dokładności pomiarowej, oraz nieco innym zakresie.
Jeżeli regulacja ma być przeprowadzona z dużą dokładnością należy wyposażyć się zestaw z listkami cechowanymi co 0,02-0,03 mm. W przypadku zaworów regulowanych metodą śrubową, w niektórych motocyklach przyda się specjalny kluczyk, jeśli zakończenie śruby regulacyjnej jest kwadratowe. Odpowiednie narzędzie można kupić w specjalistycznym sklepie.
Gdy mamy do czynienia z regulacjami luzów płytkami umieszczonymi pod szklankami niezbędny będzie także klucz dynamometryczny, aby móc po regulacjach dokręcić prawidłowym momentem siły mostki wałków rozrządu.
Luzy zaworowe ustawia się w momencie, w którym obie krzywki nie wywołują nacisku na zawory, czyli przy ustawieniu tłoka w GMP, pomiędzy suwem sprężania i pracy (znajdziemy go co dwa obroty wału korbowego). W większości motocykli mamy do dyspozycji (widoczne przez otwór inspekcyjny) odpowiednie znaki na transponderze impulsów zapłonu, bądź na wirniku alternatora. Jest to znaczek T, który ma się pokrywać z odpowiednim nieruchomym punktem odniesienia na bloku silnika. W przypadku czterocylindrowej, rzędowej kolejne kroki regulacji będą przebiegały co 180°.
Gdy tłok zostanie już ustalony w GMP przystępujemy do pomiaru. Aby prawidłowo określić luz zaworowy, listek szczelinomierza powinien mieścić się szczelinie z wyraźnym oporem. Nie ma tu znaczenia, jaki rodzaj regulacji luzu zastosował producent motocykla.
W przypadku regulacji śrubowej procedura jest najprostsza. Należy poluzować nakrętkę kontrującą, a następnie odpowiednim kluczem wyregulować luz, tak aby szczelinomierz zadaną wielkością pomiarową wchodził z oporem i dokręcić nakrętkę. Aby upewnić się, że regulacja przebiegła prawidłowo, należy kilka razy obrócić wałem silnika, a następnie (znowu w GMP) dokonać ponownych pomiarów.
Gdy płytki regulacyjne umieszczone są na szklance trzonka zaworu zadanie także nie jest trudne. Na rynku dostępne są specjalistyczne narzędzia pozwalające na wciśnięcie zaworu i usunięcie płytki bez demontażu wałków rozrządu. Należy pamiętać o tym, alby przed dokonaniem operacji przestawić wał korbowego o kilkanaście stopni, tak aby zawór nie spotkał się z tłokiem. Przed zdjęciem płytki konieczne jest wykonanie bardzo precyzyjnego pomiaru luzu zaworowego. Niezbędna będzie bowiem wymiana płytki na taką, z porządna grubością, a do jej określenia należy skorzystać z mikrometru. Płytki o różnych grubościach można zamówić w specjalistycznym sklepie lub serwisie. Pomyłka w pomiarach wiązać się będzie z kolejnymi wydatkami i stratą czasu.
Jeśli płytki regulacyjne umieszczone są pod szklanką, konieczny będzie demontaż wałków rozrządu. Tu należy dokonywać pomiarów luzu jeszcze bardziej starannie, bo każda pomyłka w obliczeniach będzie skutkowała kolejnym demontażem wałków rozrządu. Pierwszym krokiem powinno być ustawienie wału korbowego i wałków na odpowiednie znaki naniesione przez producenta. Kolejnym krokiem jest demontaż (lub, jeżeli konstrukcja na to pozwala jedynie poluzowanie) napinacza łańcucha rozrządu. Teraz można przystąpić do demontażu wałków rozrządu, poprzez odkręcenie podpór.
Pamiętajmy, aby śruby mostków odkręcać sukcesywnie, aby nie wywoływać zbytnich napięć w układzie. Teraz można przystąpić do wymiany płytek, na te o grubościach zapewniających właściwy luz. Po wymianie, montujemy podzespoły w odwrotnej kolejności, jak przy demontażu, pamiętając, aby posmarować olejem przylgnie, a wszystkie śruby podpór dokręcać w odpowiedniej kolejności, zadanym przez producenta momentem siły. Operacje regulacji luzów zaworowych w zasadzie są do przeprowadzenia w warunkach przydomowego garażu, ale praktyka wykazuje, że lepiej zlecić je wyspecjalizowanym serwisom motocyklowym.
Polecamy także:
Motocykl – przednie zawieszenie – typowe usterki i serwisowanie
Motocyklowe zawieszenie tylnego koła
Motocyklowe ramy nośne
Motocyklowe skrzynie biegów – część 1
Motocyklowe skrzynie biegów – część 2
Motocyklowe układy wydechowe
Motocyklowe układy hamulcowe
Motocyklowe łańcuchy napędowe
Silniki motocyklowe
Opony motocyklowe – klasyfikacja i oznaczenia
Motocyklowe zbiorniki paliwa
Motocyklowe świece zapłonowe
Tylne zawieszenie w motocyklu – diagnostyka i typowe usterki
Diagnostyka, konserwacja i wymiana zestawu napędowego w motocyklu
Wymiana opon motocyklowych – porady
Jak poprawić działanie hamulców w motocyklu?