W pierwszej kolejności mechanik powinien w sposób bezpieczny unieruchomić motocykl, gdyż w czasie operacji pojazd będzie miał styczność z podłożem jedynie poprzez jedno koło i podnóżek centralny. W przypadku, gdy motocykl nie jest wyposażony w taki podnóżek, musi być uniesiony specjalistycznym podnośnikiem.
Demontaż koła rozpoczyna się od wymontowania osi z zawieszenia. Niektóre konstrukcje motocyklowe wyposażone są w jednostronny wahacz tylnego koła, wtedy procedura demontażu jest prostsza.
W motocyklach turystycznych zdarza się, że dostęp do tylnej osi możliwy jest jedynie po demontażu osłon czy kufrów bocznych. Wtedy procedura wymiany tylnej opony trwa znacznie dłużej, zdjęcie elementów bywa mocno skomplikowane.
Przy operacji wymiany opony nie jest konieczny demontaż zacisku/zacisków hamulcowych, koło wyjmuje się z motocykla wraz z tarczami. W przypadku tylnego koła nie jest też konieczne rozpięcie/rozkuwanie łańcucha napędowego, ale odkręcenie zacisku hamulcowego często bywa konieczne.
Operacja wymiany opony powinna być przeprowadzona na przeznaczonych do tego specjalistycznych maszynach, przez osoby z odpowiednim przeszkoleniem. Ze względu na specyficzną konstrukcję koła motocyklowego ( do piasty dokręcona jest tarcza hamulcowa, a do tylnej także zębatka zbiorcza łańcucha) konieczne jest używanie maszyn pozwalających na taką operację.
Podczas montażu nowej opony należy zwrócić uwagę na jej prawidłowe zainstalowanie. Obecnie zdecydowana większość opon w motocyklach szosowych to opony kierunkowe, a ich kierunek obrotu oznaczony jest strzałkami. Koło pompowane jest do ciśnienia zalecanego przez producenta. Po założeniu opony niezbędne jest wyważenie koła. Czynność tę wykonuje się poprzez przylepienie w odpowiednim miejscu ciężarków o masie wskazanej przez komputer wyważarki.
W przypadku motocykli z kołem szprychowym można także zakładać ciężarki na szprychy, tuż przy feldze. Jeżeli masa ciężarków niezbędnych do wyważenia koła jest zbyt duża, mechanik powinien ponownie zamontować oponę, ale w innej pozycji, tak aby optymalnie skompensować nierównomierne rozłożenie mas, które może wynikać z niedokładnego wykonania opony, lub krzywizny felgi.
Gdy koło jest już odpowiednio napompowane i wyważone, należy ponownie zamontować je w motocyklu. Bardzo istotnie jest prawidłowe dociągnięcie kluczem dynamometrycznym wszystkich śrub mocujących koło oraz jego oś, czy zaciski hamulcowe, z momentami sił zalecanymi przez producenta w materiałach serwisowych.
Przed ostatecznym dociągnięciem śrub mocujących oś w tylnym kole, bardzo ważną czynnością jest regulacja napięcia łańcucha napędowego (o ile motocykl jest w taki wyposażony) oraz prawidłowe (dokładnie prostopadłe do osi motocykla) ułożenie osi.
Niewłaściwe wyregulowanie położenia osi tylnego koła zmienia geometrię pojazdu i w znaczmy stopniu wpływa na pogorszenie własności trakcyjnych pojazdu. Bardzo istotną czynnością będzie na koniec kilkukrotne silne naciśnięcie dźwigni hamulca tak, aby klocki hamulcowe ułożyły się w prawidłowej pozycji w stosunku do tarcz.