carVertical: każde auto posiada swoją historię

carVertical: każde auto posiada swoją historię

carVertical dostarcza dane m.in. o historii wypadkowej i fałszowaniu liczników samochodowych. O szczegółach opowiada nam Daniel Artisiuk, odpowiedzialny za rynek polski w firmie carVertical.

 

 

W 2019 roku carVertical wystartował z pierwszym globalnym rejestrem historii samochodów. Firma istnieje na 27 rynkach i wciąż się rozwija, podnosząc poziom transparentności na globalnym rynku samochodów używanych. Raporty historii pojazdów carVertical są oparte na informacjach z ponad 1000 międzynarodowych baz danych, w tym krajowych rejestrów, firm ubezpieczeniowych, organów prawnych, autoryzowanych serwisów i wielu innych instytucji.

 

Jednym z głównych celów carVertical jest dzielenie się wiedzą i dostarczanie kupującym samochody nie tylko raportów historii danego pojazdu, ale także  własnych wniosków z badań, fachowych poradników oraz motoryzacyjnych wskazówek.

Jakie usługi oferuje firma carVertical?

Daniel Artisiuk, odpowiedzialny za rynek polski w firmie carVertical
Daniel Artisiuk, odpowiedzialny za rynek polski w firmie carVertical

Oferujemy przede wszystkim usługi, które mogą pomóc uniknąć narażenia się na oszustwo osobom planującym zakup samochodu na rynku wtórnym. Oferta pojazdów używanych jest bardzo bogata. To nie tylko auta dostępne z rynku lokalnego, ale także te sprowadzane z zagranicy. Wśród tej różnorodności nie trudno o samochody z zafałszowanym przebiegiem czy ukrytymi wadami, których nie widać gołym okiem.

 

carVertical oferuje system sprawdzenia historii pojazdu – raporty, które pozwalają upewnić się, czy pojazd, który chcemy kupić, rzeczywiście jest w takim stanie technicznym, jaki sprzedający wskazuje w ofercie. Jedak carVertical to wiele więcej niż tylko firma oferująca raporty samochodowe. Mamy ogromny dział marketingu, działamy na każdej płaszczyźnie i chcemy znormalizować przejrzystość na rynku motoryzacyjnym nie tylko w Polsce.

Które z usług kierowane są do prywatnych użytkowników samochodów, a które mogą być pomocne np. sprzedawcom używanych pojazdów w komisach?

Działalność carVertical rozpoczęła się od oferty i sprzedaży raportów historii pojazdów dla osób prywatnych panujących zakup używanego samochodu.  Klienci końcowi, używają raportów do sprawdzenia historii pojazdu przed zakupem, przyczynia się to do utrzymania przejrzystości rynkowej. Po kilku latach, zrozumieliśmy, że klienci komercyjni to grupa warta „zagospodarowania”, dla której nasze raporty mogą być niezwykle pomocne w prowadzeniu działalności biznesowej. Aktualnie aktywnie współpracujemy z dealerami  samochodów używanych, co potwierdza, że jesteśmy jedną z najszybciej rosnących firm w Europie.

 

Rozwój oferty dla klientów prywatnych spowodował jednak, że  komisy czy dealerzy samochodowi nie darzą nas zbytnią sympatią. Przyczyna jest prosta – raport historii pojazdu zazwyczaj służy do negocjacji ceny pomiędzy klientem końcowym a sprzedawcą samochodu. Widzimy jednak szansę na rozwiązanie tego problemu – komisy powinny sprawdzać historię auta, ponieważ każdy, nawet najbardziej doświadczony dealer, czasami styka się z oszustwem, a w efekcie może mieć później problem przy sprzedaży pojazdu.

 

Dodatkowo, komisowi, który chce wyrobić sobie markę na rynku i zdobyć zaufanie klientów, powinno zależeć na rzetelnym sprawdzeniu stanu samochodu zanim wystawi go do sprzedaży. Odwracając sytuację – dla sprzedającego raport historii pojazdu carVertical może być argumentem do wystawienia pojazdu na sprzedaż za określoną cenę. Cena jest taka dlatego, że historia samochodu jest czysta – to argument przy negocjacjach z klientem.

 

Transparentność jest ważna. Naszą misją jest edukacja klientów, by sprawdzali pojazdy przy zakupie. Jak mówi nasze motto, każde auto posiada swoją historię.

Jakie carVertical posiada usługi/dane, które mogą być przydatne w pracy mechanika samochodowego, rzeczoznawcy czy diagnosty ze stacji kontroli pojazdów?

Raporty carVertical mogą być niezwykle przydatne dla mechaników samochodowych, rzeczoznawców i diagnostów ze stacji kontroli pojazdów. Dlaczego raporty samochodowe są ważne w ich pracy? Udostępniamy w nich informacje na temat historii wypadków pojazdu. Z raportu historii pojazdu carVertical można wyczytać nie tylko czy auto było uszkodzone, ale też gdzie do tego doszło i co dokładnie uległo uszkodzeniu. Można oszacować także koszty naprawy pojazdu.

 

Nasz raport może też wskazać informację dotyczące manipulacji przebiegu samochodu, co oznacza, że w wypadku wykrycia takiej manipulacji, mechanik na podstawie raportu oceni czy auto jest bezpieczne. Kolejną ważną informacją dla mechanika, może być fakt czy auto było wcześniej taksówką. To też może oznaczać dodatkowe zużycie takiego samochodu.

Czy na podstawie danych carVertical można wytypować marki i modele aut, które najczęściej ulegają awariom?

Nie możemy tego ustalić – carVertical nie posiada danych na temat najczęstszych awarii samochodów. W naszych raportach można znaleźć natomiast takie informacje jak historia szkód, czy przebieg pojazdu. Sprawdzamy czy samochody są kradzione, czy pojazd był używany jako taksówka (w niektórych krajach) oraz czy samochody podlegają jakimkolwiek ograniczeniom rejestracyjnym (czy nie ma nieopłaconych mandatów, długów itp.). Wszystkie te informacje mogą być pomocne zarówno dla klientów prywatnych, jak i mechaników czy rzeczoznawców samochodowych.

Jakie awarie najczęściej zdarzają się w samochodach używanych?

W przypadku samochodów używanych istnieje wiele różnych awarii, które mogą się zdarzyć. Z raportów carVertical wynika, że najczęściej są to:

 

Awarie silnika: w starszych samochodach problemy z silnikiem są dość powszechne. Mogą wystąpić wycieki oleju lub płynu chłodniczego, zużycie uszczelek, problemy z układem paliwowym lub elektrycznym. W skrajnych przypadkach może dojść do awarii samego silnika.

 

Korozja nadwozia: korozja może występować na różnych częściach nadwozia, takich jak progi, nadkola, drzwi, maska, błotniki itp. Narażone na działanie wilgoci, soli drogowej, błota i innych czynników atmosferycznych, metalowe elementy nadwozia mogą rdzewieć i tracić wytrzymałość.

 

Układ elektryczny: w starszych samochodach używanych może wystąpić wiele problemów z układem elektrycznym, takich jak uszkodzenia przewodów, zepsute złącza, problemy z akumulatorem, wadliwe oświetlenie lub awarie systemu sterowania.

 

Układ chłodzenia: uszkodzenia układu chłodzenia, takie jak wycieki płynu chłodzącego, zepsute termostaty, wadliwe pompy wodne czy uszkodzone wentylatory, mogą prowadzić do przegrzewania silnika i poważniejszych problemów.

 

Skrzynia biegów: awarie skrzyni biegów są również częstym problemem w starszych samochodach używanych. Mogą to być problemy z przełączaniem biegów, hałas podczas zmiany biegów, trudności w włączaniu lub wypadanie biegu. Ślizgające się sprzęgło czy zużyte koła zamachowe to również jedne z najczęstszych problemów w skrzyniach biegów w samochodach.

 

Układ hamulcowy: zużyte klocki hamulcowe, zardzewiałe tarcze hamulcowe, wycieki płynu hamulcowego, zepsute przewody hamulcowe, uszkodzony hamulec ręczny (hamulec postojowy) lub wadliwe siłowniki hamulcowe to problemy, które często występują w starszych samochodach.

 

Zawieszenie: starsze samochody mogą mieć zużyte elementy zawieszenia, takie jak amortyzatory, sprężyny czy łączniki stabilizatora. Może to prowadzić do nieprawidłowego prowadzenia się pojazdu, wibracji lub hałasu.

 

Układ wydechowy: korozja i zużycie są powszechnymi problemami w układach wydechowych starszych samochodów. Może to prowadzić do wycieków, hałasu, obniżonej wydajności silnika lub nawet poważniejszych problemów, takich jak wypadki spowodowane wnikaniem spalin do wnętrza pojazdu.

 

Najlepsza praktyka, aby zminimalizować ryzyko zakupu pojazdu w złym stanie to sprawdzenie jego historii. Warto także dokładnie obejrzeć pojazd, wykonać jazdę próbną, czy zlecić sprawdzenie auta w specjalistycznym warsztacie.

Czy w zasobach danych firmy są już samochody elektryczne i hybrydowe i czy ich historia różni się czymś od historii pojazdów spalinowych w kontekście parametrów, które można sprawdzić przed zakupem takiego samochodu?

Nie mamy jeszcze danych na temat baterii samochodu elektrycznego, ale istnieje bardzo niewielka korelacja między rodzajem paliwa lub rodzajem mocy a wskaźnikiem fałszowania licznika kilometrów lub historycznymi zapisami uszkodzeń. Niezależnie od marki pojazdu czy rodzaju silnika, wszystkie samochody posiadają ryzyko fałszowania przebiegu. Ponieważ samochody są używane w tym samym otoczeniu motoryzacyjnym, mają takie same szanse na spowodowanie wypadku.

Jakie trendy można zaobserwować na rynku samochodów używanych w Polsce?

Przede wszystkim rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi. Wraz z rosnącym zainteresowaniem motoryzacją elektryczną na całym świecie, również w Polsce, można zaobserwować wzrost zainteresowania używanymi samochodami elektrycznymi. Spadek cen na rynku nowych samochodów elektrycznych sprawia, że stają się one bardziej dostępne również jako używane pojazdy. Oczywiście, nie mamy żadnej pewności, jak samochód elektryczny będzie radził z problemami i jak one będą wyglądały po 20-30 latach.

 

Inne trendy, jakie obserwujemy to:

 

Popularność samochodów hybrydowych: samochody hybrydowe, które łączą napęd spalinowy z elektrycznym, zyskują na popularności. Mają one większy zasięg niż samochody elektryczne i oferują lepszą elastyczność. W rezultacie, hybrydy są atrakcyjnym wyborem dla wielu kupujących na rynku samochodów używanych.

 

Wzrost popytu na samochody SUV i crossover: samochody typu SUV i crossover są coraz bardziej popularne, zarówno na rynku nowych, jak i używanych pojazdów w Polsce. Kupujący szukają pojazdów o większej przestrzeni, wyższej pozycji siedzącej i lepszej trakcji, co sprawia, że samochody tego typu są atrakcyjnym wyborem.

 

Wpływ pandemii COVID-19: pandemia COVID-19 miała wpływ na rynek samochodów używanych nie tylko w Polsce. Wiele osób zdecydowało się na zakup samochodu jako środka transportu, aby unikać zbiorowych środków komunikacji. To spowodowało wzrost popytu na samochody używane, zwłaszcza te w niższych przedziałach cenowych.

 

Wzrost świadomości konsumenckiej: kupujący samochody używane w Polsce stają się coraz bardziej świadomi i zwracają większą uwagę na historię pojazdu, stan techniczny, regularne przeglądy i serwisowanie. Większa świadomość konsumencka prowadzi do większej ostrożności przy wyborze używanego samochodu i bardziej profesjonalnego podejścia do procesu zakupowego.

 

Wykorzystanie platform internetowych: Internet i platformy online odgrywają coraz większą rolę w sprzedaży samochodów używanych. Kupujący mają dostęp do szerokiej gamy ofert, mogą porównywać ceny i sprawdzać historię pojazdów przed podjęciem decyzji zakupowej. Platformy online ułatwiają również kontakt między kupującymi a sprzedającymi.

 

Czym polski rynek samochodów używanych różni się od innych rynków europejskich, np. W Niemczech czy Czechach?

Polski rynek samochodów używanych różni się od innych rynków europejskich, takich jak Niemcy czy Czechy, pod wieloma względami. Polska jest raczej podobna do niektórych sąsiednich krajów Europy Wschodniej. Udział samochodów używanych importowanych do Polski jest znacznie wyższy niż w innych krajach zachodnich. Transgraniczny ruch samochodowy to wielka sprawa i właśnie wtedy przebieg oraz stan techniczny używanego samochodu może zostać zmieniony (w dobrą lub złą stronę).

 

Mówiąc o kwestiach cenowych, ceny samochodów używanych w Polsce są niższe niż w Niemczech, ale często wyższe niż w Czechach. Niemiecki rynek samochodów używanych jest zazwyczaj bardziej konkurencyjny, a szeroka oferta pojazdów może wpływać na niższe ceny. W Czechach ceny mogą być niższe niż w Polsce, jednak różnice nie są tak znaczące jak w przypadku Niemiec.

 

Oczywiście, niemiecki rynek samochodów używanych jest powszechnie znany z wysokiej jakości oferowanych pojazdów i dbałości o stan techniczny. Niemieccy właściciele samochodów często przestrzegają rygorystycznych przeglądów technicznych i regularnych serwisów. W Polsce i Czechach jakość używanych samochodów może być bardziej zróżnicowana, istnieje większe ryzyko natrafienia na pojazdy o gorszym stanie technicznym.

 

W temacie przebiegów, na polskim rynku samochodów używanych można często spotkać pojazdy o wyższym przebiegu. W Niemczech i Czechach, ze względu na lepszą infrastrukturę i droższe koszty napraw, samochody często są użytkowane na krótsze dystanse, co może przełożyć się na mniejszy przebieg.

 

Popularne marki także mogą się różnić, w porównaniu, Niemcy słyną z produkcji wysokiej klasy samochodów premium, takich jak BMW, Mercedes-Benz czy Audi, które mogą być bardziej dostępne na ich rynku samochodów używanych. Polska i Czechy mają tendencję do preferowania marek średniego segmentu, takich jak Volkswagen, Skoda, Opel, Toyota.

 

Może się też różnić proces zakupu/sprzedaży tych pojazdów. W Niemczech i Czechach istnieje większa obecność dealerów samochodowych i profesjonalnych platform handlowych, podczas gdy w Polsce, transakcje częściej odbywają się pomiędzy osobami prywatnymi.

 

Zdjęcia: carVertical

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).