Czy zmiany w prawie usprawnią system badań technicznych pojazdów? | MOTOFAKTOR

Czy zmiany w prawie usprawnią system badań technicznych pojazdów?

person Joanna Piszcz 26/10/2022

Polski system badań technicznych pojazdów jest jednym z najgorszych w Unii Europejskiej. W Sejmie trwają prace nad zmianą prawa, ale czy to poprawi sytuację?

 

Obowiązujący zakaz palenia w miejscach publicznych nikogo już nie dziwi, przyzwyczailiśmy się do idei zakazu palenia węglem i drewnem – kolejne województwa wprowadziły zakazy rysujące ścieżkę odejścia od tych paliw. Tymczasem nadal mamy „wolną amerykankę” w kwestii samochodów – mogą kopcić czym chcą, jak chcą i ile chcą, a i tak przejdą badania techniczne dopuszczające pojazd do ruchu –  zwraca uwagę Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Emisje zanieczyszczeń – kontrola jedynie "na oko"

Diagnosta w stacji kontroli pojazdów może obejrzeć podwozie i sprawdzić, czy w układzie wydechowym nie widać wyrwy po usuniętym katalizatorze lub filtrze DPF. Jeśli jednak usunięto tylko czynny wkład pozostawiając obudowę, nie ma szans na wykrycie tego zabiegu. Dymomierzem można sprawdzić przejrzystość spalin, co nic nie mówi o ich składzie. Miało to sens kiedyś, kiedy po naszych drogach poruszało się dużo pojazdów wyposażonych w wymagające częstych regulacji gaźniki, a nie komputerowo sterowane układy wtrysku paliwa. I tyle, na tym kończy się kontrola układów i urządzeń mających na celu ograniczenie wpływu pojazdu na jakość powietrza – alarmuje Fundacja.

 

Tymczasem spaliny wydobywające się z rur wydechowych samochodów to jeden z najniebezpieczniejszych skutków jazdy samochodem spalinowym. Obok układu kierowniczego, hamulcowego i zawieszenia, powinien to być najdokładniej badany element auta. Tak jednak nie jest. Nikt nie sprawdza emisji spalin. Problem dotyczy szczególnie samochodów z silnikami diesla, które emitują średnio 10 razy więcej niebezpiecznych dla zdrowia tlenków azotu (NOx) od swoich benzynowych odpowiedników.

To niesamowite, że przez tyle lat problem spalin pozostaje bez odpowiedzi. W 2022 obchodzimy 10 rocznicę uznania spalin samochodowych z diesli za rakotwórcze przez Światową Organizację Zdrowia. Od 10 lat wiemy o śmiertelnym zagrożeniu i nic się nie zmienia. Rury wydechowe diesli przesuwają się często tylko kilka metrów od twarzy naszych dzieci. Potrzebujemy zmian i zajęcia się tym tematem. Jacek Mizak Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych

 

Zdaniem FPP, wszyscy jesteśmy dzisiaj ofiarami sytuacji, w której przez lata udawano, że zanieczyszczenia z samochodów nie są problemem. Zanieczyszczenia z transportu składają się z cząsteczek mniejszych od pyłków. Ziarno soli to przy nich duży obiekt. Trudno sobie wyobrazić ile mieści się ich w 5,9 kg – ok. 5,9 kg zanieczyszczeń emitowanych przez transport, które przypadły na każdą osobę w Polsce w 2021 roku. Politycy muszą zająć się tematem i zadbać o zmniejszenie emisji przez poprawienie systemu kontroli. Najbardziej trujące samochody – tzw. mobilne kopciuchy nie powinny jeździć po drogach. Są zagrożeniem, podobnie jak samochód z niesprawnymi hamulcami – postukuje Fundacja.

Jak rozwiązać problem?

FPPE postuluje zmiany, które w jej ocenie, pozwolą poprawić sytuację:

 

  • Badajmy obecność i funkcjonowanie elementów ograniczających emisje zanieczyszczeń – diagnostyka komputerowa może pokazać czy filtr DPF lub katalizator nie zostały wyłączone lub usunięte. Stacje kontroli pojazdów powinny obowiązkowo badać systemy samochodowe pod tym kątem.
  • Jeżdżenie autem bez filtra DPF jest nielegalne, czas to egzekwować – podczas badań, po wykryciu braku filtra DPF i/lub katalizatora diagności powinni informować o wykroczeniu policję i umieszczać stosowny wpis w bazie CEPIK.
  • Brak ważnych badań technicznych powinien automatycznie uniemożliwiać obowiązkowe ubezpieczenie samochodu.

 

Każde auto ma obowiązek przejścia badań technicznych raz w roku. Tymczasem liczba SKP maleje. Stacje kontroli pojazdów w mniejszych miejscowościach są zamykane jako nierentowne, a nowe powstają głównie w dużych miastach lub przy firmach transportowych. Opłaty za badania techniczne nie zmieniają się od lat.

 

Źródło: Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych

user photo

Autor

Joanna Piszcz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).