Zmodernizowane, bezemisyjne ciężarówki wkrótce na drogach

Zmodernizowane, "czyste" ciężarówki wkrótce na drogach

person Joanna Piszcz 8/02/2023

Projekt finansowany przez UE ma umożliwić przekształcenie konwencjonalnej ciężarówki z silnikiem Diesla w "czysty" pojazd poprzez doposażenie jej w silnik wodorowy.

 

W ramach projektu zademonstrowano rozwiązanie, które pozwoli klientom przekształcić konwencjonalną ciężarówkę z silnikiem Diesla w „czysty” pojazd poprzez doposażenie jej w silnik wodorowy. Ciężarówkę zmodernizowano o komponenty sprzętowe i programowe umożliwiające jej pracę na wodorze.

 

Naszą technologię wodorową opracowaliśmy z wykorzystaniem konwencjonalnych komponentów oleju napędowego i sprężonego gazu ziemnego (CNG) jako podstawy – wyjaśnia Jürgen Nadler, dyrektor ds. marketingu w KEYOU, firmie będącej gospodarzem projektu.

 

Inne wspólne komponenty opracowane w celu spełnienia wymagań związanych z wodorem obejmują układy wtryskowe i zapłonowe silnika, a także oprogramowanie jednostki sterującej silnika (ang. engine control unit, ECU).

 

Zespół H2Engine wyposażył ciężarówkę w 7,8-litrowy silnik spalania wodoru, modernizując główne podsystemy za pomocą technologii „KEYOU-inside„. Twórcy projektu zaprezentowali dowód słuszności swej koncepcji poprzez skuteczne uruchomienie i zasilenie ciężarówki.

Silniki spalinowe na wodór

Pojazdy napędzane silnikami spalinowymi na wodór spełniają unijne kryteria uznania ich za pojazdy o zerowej emisji spalin. Emitują jedynie śladowe ilości CO2, co czyni je liderem w zakresie poszukiwania czystszych alternatyw dla paliw kopalnych.

 

Wydajność wodorowego silnika spalinowego jest porównywalna z wydajnością zwykłego silnika na olej napędowy. Po osiągnięciu produkcji seryjnej koszt produkcji silnika spalinowego napędzanego wodorem będzie porównywalny z kosztem silnika napędzanego CNG – mówi wyjaśnia Jürgen Nadler.

 

W porównaniu z wodorowymi ogniwami paliwowymi wodorowe silniki spalinowe oferują podobne osiągi techniczne przy znacznie większej wytrzymałości i opłacalności. Biorąc pod uwagę dane dotyczące cen sprzedaży, pojazdy z ogniwami paliwowymi są znacznie droższe – wyjaśniają twórcy projektu.

Technologia z aprobatą TÜV

Zespół H2Engine postawił sobie za cel wprowadzenie swojego rozwiązania na rynek. Silniki spalinowe są bardziej wydajne przy większych obciążeniach, co sprawia, że rynek pojazdów ciężkich jest najbardziej obiecującym przypadkiem zastosowania dla pierwszego wdrożenia tej technologii. Komercyjny transport drogowy to ogromny rynek: 3.9 miliona towarów było pojazdami zarejestrowanymi w UE, według EUROSTAT w 2021 roku.

 

Firma KEYOU uzyskała zatwierdzenie TÜV dla swoich komponentów przystosowanych do wodoru i już nawiązała kilka partnerstw z dostawcami części motoryzacyjnych. Zespół stawia sobie za cel wprowadzenie swego rozwiązania na rynek w 2023 roku oraz produkcję seryjną od 2024 roku, koncentrując się na konwersji istniejących pojazdów z silnikiem Diesla.

 

Źródło: Komisja Europejska

user photo

Autor

Joanna Piszcz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).