Układy sprzęgieł w pojazdach użytkowych

person Redakcja 24/05/2017

Silniki spalinowe są w stanie zapewnić wymagane osiągi tylko w określonym zakresie.

Aby móc efektywnie korzystać z możliwości silnika przy różnych prędkościach, potrzebna jest skrzynia biegów. Zanim omówimy diagnozę uszkodzeń sprzęgła, warto zapoznać się z jego budową i działaniem.

 

Zazwyczaj silnik połączony jest ze skrzynią biegów jednotarczowym suchym sprzęgłem. Dwutarczowe sprzęgło jest używane w przypadku bardzo wysokich osiągów silnika lub wymagań co do minimalnych sił wysprzęglania w samochodach sportowych lub użytkowych.

 

W przeciwieństwie do suchych odpowiedników, sprzęgła mokre pracują zanurzone w oleju lub w jego oparach. Są to wielopłytkowe sprzęgła skrzyń automatycznych stosowanych w maszynach budowlanych, pojazdach specjalnych, a najczęściej w motocyklach.

 

Sprzęgła muszą spełniać następujące wymagania:

  • przenosić moment obrotowy
  • załączać i rozłączać przepływ momentu obrotowego pomiędzy silnikiem, a skrzynią biegów
  • umożliwiać szybką zmianę biegów
  • zapewniać płynne ruszanie
  • tłumić drgania
  • zabezpieczać układ przeniesienia napędu przed przeciążeniami
  • zapewniać bezobsługowość przez całą żywotność samochodu
  • być trwałe i łatwe w wymianie

Budowa układu sprzęgła

Wewnątrz docisku znajdziemy sprężynę talerzową, nity, pierścienie podporowe, sprężyny styczne oraz płytę dociskową. Tworzą one mechanizm połączenia ciernego, którym można sterować. Sprężyna talerzowa generuje siłę zacisku sprzęgła na zasadzie dźwigni pomiędzy płytą dociskową, a łożyskiem oporowym.

 

Pierścienie podporowe tworzą punkty podparcia dla sprężyny talerzowej. Płyta dociskowa jest zamocowana na sprężynach stycznych wewnątrz docisku. Moment obrotowy jest przekazywany poprzez okładziny tarczy sprzęgłowej. Wraz z tarczą tworzone jest połączenie cierne pomiędzy wałem korbowym, a wałkiem sprzęgłowym przekładni.

Elementy składowe jednotarczowego sprzęgła (załączone) – rys. 3

 

  1. Sprężyna styczna
  2. Obudowa sprzęgła
  3. Płyta dociskowa
  4. Pierścienie podporowe
  5. Sprężyna talerzowa
  6. Tłumik drgań
  7. Piasta
  8. Tuleja prowadząca
  9. Wałek sprzęgłowy
  10. Łożysko oporowe
  11. Łożysko pilotujące
  12. Tarcza sprzęgłowa
  13. Nity
  14. Sprężyny międzyokładzinowe
  15. Okładziny cierne
  16. Koło zamachowe

Zasada działania sprzęgła:

Sprzęgło załączone (rys. 3)

W stanie załączenia, siła sprężyny talerzowej dociska płytę i tarczę do koła zamachowego. W ten sposób powstaje połączenie cierne, które umożliwia przepływ momentu od silnika poprzez koło zamachowe, płytę dociskową na wałek sprzęgłowy przekładni.

Sprzęgło rozłączone (rys. 4)

Kiedy zostanie naciśnięty pedał sprzęgła, łożysko oporowe wyciska sprężynę talerzową, która to podparta na pierścieniach podporowych powoduje gwałtowne zmniejszenie siły zacisku sprzęgła. Siła jest tak mała, że sprężyny styczne są w stanie pokonać napór sprężyny talerzowej, powodując oderwanie płyty dociskowej od tarczy i umożliwiając jej swobodny ruch. W konsekwencji przepływ momentu pomiędzy silnikiem, a skrzynią jest przerwany.

W kolejnym artykule cyklu Schaeffler poruszymy problem diagnozy uszkodzeń docisku sprzęgła. 

 

Schaeffler wspiera sektor pojazdów użytkowych, poczynając od produktów LuKINA i FAG, zestawów naprawczych i narzędzi specjalnych, poprzez dostęp do informacji diagnostycznych, aż po profesjonalną wymianę komponentów

 

Szczegółowe informacje techniczne, porady dotyczące uszkodzeń sprzęgła i układu wysprzęglania oraz informacje na temat oferty produktowej i szkoleniowej Schaeffler i marki LuK dla pojazdów ciężarowych można znaleźć w cyklu artykułów zamieszczonych na Motofaktor.pl:

 

Pojazdy użytkowe pod kontrolą

Docisk sprzęgła

Tarcza sprzęgłowa

Układ wysprzęglania w pojazdach ciężarowych

Diagnoza uszkodzeń sprzęgła – podsumowanie

 

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl