Oszuści cofają liczniki w najpopularniejszych autach | MOTOFAKTOR

Oszuści cofają liczniki w najpopularniejszych autach

Dane carVertical za I kwartał 2024 wykazały, że oszuści najczęściej cofają liczniki w autach z Top 10 najpopularniejszych wyszukiwanych modeli na rynku wtórnym.

carVertical podsumował sytuację na polskim rynku aut używanych za I kwartał 2024. Zebrane dane wykazały, że Audi A4, BMW serii 3 i Opel Astra były najczęściej wyszukiwanymi autami używanymi w tym okresie. To niejedyne wnioski.

Jakie modele są w top 10 najczęściej wyszukiwanych aut używanych?

Audi A4 zajmuje pierwsze miejsce na liście najczęściej wyszukiwanych aut przez carVertical, stanowiąc 3,73% wszystkich wyszukiwań. Mimo niewielkiego spadku z 4,76%, Audi nadal wyprzedza BMW serii 3 (3,44%), które awansowało z 5. miejsca w porównaniu z poprzednim rokiem.

Na trzecim miejscu pod względem popularności wśród używanych samochodów w Polsce uplasował się kompaktowy Opel Astra, odpowiadający za 3,43% wszystkich wyszukiwań. Za nim znalazły się BMW serii 5 (2,50%), Volkswagen Golf (2,48%), Volkswagen Passat (2,40%), Audi A6 (2,30%) oraz Opel Insignia (2,11%). Warto zauważyć, że jedynymi samochodami spoza Niemiec w tej grupie są Škoda Octavia (2,08%) i Ford Focus (1,86%), ale w praktyce obie marki również mają niemieckie korzenie.

Matas Buzelis, dyrektor ds. komunikacji w carVertical i ekspert motoryzacyjny, Fot. carVertical
Matas Buzelis, dyrektor ds. komunikacji w carVertical i ekspert motoryzacyjny, Fot. carVertical

„Niemieckie samochody, takie jak Audi i BMW od zawsze znajdują się w czołówce listy najczęściej wyszukiwanych samochodów używanych w Polsce. Dla potencjalnych nabywców ważny jest nie tylko stosunek jakości do ceny, ale także prestiż, który te samochody w ich mniemaniu oferują. Panuje przekonanie, że samochód niemiecki wpisuje się w określony wizerunek kierowcy. Na podstawie pobieranych raportów widzimy, że coraz więcej osób interesuje się takimi samochodami jak Škoda Octavia czy Opel Insignia. Stają się one popularne ze względu na to, że dają podobną jakość co np. Volkswagen, ale za tę samą cenę można kupić młodsze roczniki w lepszym stanie, nierzadko jeszcze z gwarancją. Dla wielu kierowców to ważny argument” – mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef działu komunikacji w carVertical.

Warto zaznaczyć, że w pierwszych trzech miesiącach tego roku Audi A4 było nie tylko najczęściej sprawdzanym pojazdem na platformie carVertical. W Polsce marka Audi (10,68%) cieszyła się największym zainteresowaniem wśród wyszukiwanych samochodów. Na kolejnych pozycjach znalazły się BMW (9,05%) oraz Opel (8,71%).

Większa popularność to większe ryzyko

Niemieckie auta często są uważane za solidnie wykonane i godne zaufania. Niemniej jednak, istnieje ryzyko, że możemy trafić na pojazd z ukrytymi wadami lub sfałszowanym przebiegiem, co może obniżyć ich reputację.

Spośród wszystkich Audi A4 przeanalizowanych przez carVertical, aż 61,22% posiadało jakieś uszkodzenia, natomiast 4,21% miało przekręcony licznik. Inne popularne modele również wypadły podobnie. Tylko 4,32% BMW serii 3 miało cofnięty przebieg, ale aż 72,20% posiadało ślady uszkodzeń. W przypadku Opla Astry, 4,05% miało zmanipulowany przebieg, podczas gdy 56,67% miało historię uszkodzeń.

„Wysoki popyt na określone modele aut używanych stanowi dla sprzedawców zarówno szansę, jak i potencjalne ryzyko. Z jednej strony oferowanie poszukiwanych modeli zapewnia szybki obrót, z drugiej – zaspokojenie tego popytu może czasem drastycznie obniżyć jakość oferty. W takich przypadkach nieocenione okazują się kompleksowe raporty historii pojazdów, które stanowią zabezpieczenie przed stratami finansowymi i utratą reputacji” – mówi Buzelis.

Warto zwrócić uwagę na interesujące dane dotyczące samochodów marki Škoda. Mimo wysokiego średniego przebiegu (94 792 km) i odsetka uszkodzonych pojazdów (66,58%), jedynie 1,70% raportów historii pojazdu wskazywało na manipulację licznikiem. Co więcej, koszt likwidacji szkód w przypadku Škody wynosi średnio 4 245 EUR, co jest niższe niż w przypadku innych popularnych marek samochodów badanych w Polsce.

Inne znaczące różnice można zauważyć również w sytuacji pozostałych popularnych marek, takich jak Toyota oraz Peugeot. Toyota odnotowała stosunkowo niski odsetek pojazdów z manipulacją licznika (2,67%), jednak średnia skorygowana wartość przebiegu jest zatrważająca – aż 121 728 km. W przeciwieństwie do tego, Peugeot posiada znacznie niższy średni przebieg licznika wynoszący 73 001 km. Dodatkowo Peugeoty rzadziej są powiązane z historią kolizji drogowych (50,52%). Natomiast udział samochodów marki Peugeot z cofniętym licznikiem na poziomie 4,58% jest zbliżony do wyników marek Audi (4,87%) oraz BMW (4,76%).

Metodologia badania

W badaniu carVertical przeanalizowano rzeczywiste raporty historii samochodów, które zostały pozyskane przez użytkowników firmy od stycznia 2024 r. do marca 2024 r. (i porównano je z raportami z analogicznego okresu w 2023 r.). Wymienione w nich marki samochodów, modele i istotne statystyki zostały skategoryzowane według kraju, przekształcone na procenty z całości i uszeregowane.

Źródło: carVertical

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).