Niespodzianki przy samodzielnej wymianie filtrów | MOTOFAKTOR

Niespodzianki przy samodzielnej wymianie filtrów

person Redakcja 21/06/2023

PZL Sędziszów wskazuje na rzeczy, które mogą zaskoczyć amatorów majsterkowania podczas samodzielnej wymiany filtrów w samochodzie.

 

Skłonność do samodzielnych prac przy samochodzie zależy od wielu czynników. Na pierwszym miejscu są oczywiście zdolności manualne. Na kolejnych – warunki do pracy (np. własny garaż) i zaawansowanie techniczne oraz wiek samochodu. Generalnie wciąż spora grupa użytkowników stara się wykonywać drobne prace serwisowe we własnym zakresie. Okresowa wymiana filtrów wydaje się jedną z prostszych czynności. I faktycznie jest taka, pod warunkiem, że mechanik-amator zapoznał się wcześniej z procedurą wymiany. Jeśli nie – podczas pracy mogą pojawić się pewne komplikacje…

Wymiana filtra kabinowego

Fot. PZL Sędziszów

Pierwszym utrudnieniem może być znalezienie jego lokalizacji. Najbardziej popularne to pod maską w okolicy podszybia, pod deską rozdzielczą, za schowkiem pasażera oraz w konsoli środkowej. Szczególne problemy sprawiają te dwie ostatnie. W pierwszym przypadku trzeba wiedzieć jak zdemontować schowek. W drugim – jak dostać się do filtra ukrytego w konsoli. W niektórych modelach samochodów wymaga to… demontażu pedału gazu.

 

Uwaga – jeśli filtr kabinowy jest umieszczony w trudnodostępnym miejscu, podczas jego wkładania można go łatwo pogiąć, załamać, lub nawet potargać. Aby tego uniknąć, warto przećwiczyć montaż za pomocą starego filtra – mówi Dominik Zwierzyk z PZL Sędziszów.

Wymiana filtra powietrza

Fot. PZL Sędziszów

Zazwyczaj filtr powietrza wymienia się znacznie łatwiej niż filtr kabinowy, ponieważ na ogół jest łatwo dostępny. Praca polega na otwarciu kasety z filtrem i wymianie wkładu. Czy coś może pójść nie tak? Oczywiście. Warto uważać, aby podczas otwierania kasety zatrzaski lub śrubki nie wpadły gdzieś głęboko do komory silnika. Mogą także pojawić się problemy z wypięciem/odkręceniem jednej ze śrub kasety, która jest zlokalizowana w niedogodnym miejscu (np. pod układem dolotowym, za akumulatorem itp.).

Wymiana filtra paliwa

Fot. PZL Sędziszów

Tu sprawa może być naprawdę poważna. W wielu modelach samochodów filtry paliwa są wypełnione paliwem pod wysokim ciśnieniem. Podczas próby wymiany paliwo może ochlapać twarz, ubranie, wylać się na posadzkę lub zalać komorę silnika stwarzając zagrożenie pożarowe. Inny problem to odpowietrzenie instalacji. Po zamontowaniu nowego, pustego filtra układ wtryskowy może być na tyle zapowietrzony, że nie uda się uruchomić silnika. Wielu specjalistów zapobiega temu napełniając wcześniej nowy filtr czystym paliwem. Niektóre pojazdy są wyposażone w ręczną pompkę do wstępnego napełnienia układu przed próbą uruchomienia.

 

Dodatkowym utrudnieniem dla wymieniającego może być konstrukcja opasek mocujących przewody paliwowe. Niektóre są wielorazowego użytku, ale trzeba wiedzieć jak się je rozpina. Inne są jednorazowe, a montaż nowych wymaga zastosowania specjalnego narzędzia.

Wymiana filtra oleju

Fot. PZL Sędziszów

Brzmi banalnie, ale może przysporzyć całą masę kłopotów. Pierwszy – to oczywiście utrudniony dostęp. Należy pamiętać, że o ile nowy filtr dokręca się ręką (jeśli mamy do czynienia z wkładem, to pokrywę dokręcamy lekko, kluczem dynamometrycznym), o tyle odkręcenie starego filtra nie będzie już takie łatwe. Bez wątpienia przyda się jakoś klucz do filtrów. Jaki? To właśnie zależy od rodzaju filtra i jego lokalizacji (nie każdy klucz da się wszędzie wsadzić).

Podsumowanie

Nie ma jednej, uniwersalnej instrukcji wymiany filtrów. Wszystko zależy od marki i modelu samochodu, a także od stopnia jego zużycia (im starsze auto tym większe problemy z odkręcaniem lub demontażem części).

 

Przed podjęciem decyzji warto wyszukać w internecie poradnik wymiany filtrów do konkretnego modelu auta, zapoznać się z nim, a następnie ocenić, czy naprawa leży w zakresie naszych możliwości – mówi Dominik Zwierzyk z PZL Sędziszów.

 

Źródło: PZL Sędziszów

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).