Filtry powietrza na wykresie | MOTOFAKTOR

Filtry powietrza na wykresie

person Redakcja 10/12/2021

Filtry powietrza przechodzą wymagające testy przed dopuszczeniem do sprzedaży, co zaprezentował w raporcie PZL Sędziszów.

Firma PZL Sędziszów jest wyposażona we własne laboratorium badawcze. W nim opracowywane są nowe modele filtrów, w nim doskonali się produkty już istniejące. Laboratorium służy także do nieustannego monitorowania jakości produkcji i… porównywania filtrów PZL Sędziszów z konkurencją.

 

Na przykładzie badania jednego z filtrów powietrza PZL Sędziszów (WA 201640), pokażemy jakie testy są przeprowadzane i jak wypada nasz polski produkt w zestawieniu z topowym zachodnim rywalem. Celem materiału jest prezentacja pewnych procedur i zwrócenie uwagi na wysoką jakość polskiej produkcji. Badanie przeprowadzano w okresie od 03.09.2021 do 07.09.2021.

 

Przedmiotem badania były dwa nowe wkłady filtra powietrza – PZL Sędziszów WA 201640 oraz konkurencyjny produkt z europejskiej czołówki.

 

Procedurę rozpoczyna ważenie filtrów. PZL waży 2245 gramy, konkurencyjny – 2465 grama. Laborant ma do dyspozycji po kilka sztuk każdego z porównywanych filtrów. To konieczne, ponieważ kolejny test wymaga rozebrania filtra i rozłożenia warstwy filtracyjnej do pomiaru powierzchni. W przypadku PZL warstwa ta ma 11,56 m2. Rywal – 12,23 m2. Na kolejnych egzemplarzach porównuje się liczbę plis oraz ich wysokość.

 

Okazuje się, że polski produkt ma o jedną więcej (296 wobec 295) i wynika to stąd, że są one niższe (mają 45 a nie 48 mm). Plisy w polskim filtrze są natomiast minimalnie dłuższe (434 wobec 432 mm). Dla osób niezorientowanych – plisy, to obrazowo – grzbiety „harmonijki” w którą ukształtowana jest warstwa filtrująca.

 

Kolejny etap to już kluczowe pomiary oporów przepływu powietrza, skuteczności wychwytywania zanieczyszczeń oraz chłonności. Wykonuje się je na specjalnych stanowiskach, gdzie filtry umieszcza się w obudowach laboratoryjnych a następnie puszcza przez nie sprężone powietrze pyłem o ściśle określonej granulacji. Okazuje się, że nasz filtr stawia mniejsze opory przepływu (157 wobec 176 mmH2O), ma niemal identyczną skuteczność filtrowania (99,96% wobec 99,97%), ale jest w stanie zatrzymać więcej pyłu (2207 g, wobec 2036,2 g) zanim osiągnie minimalną granicę oporów przepływającego powietrza.

Poniższe grafiki przedstawiają:

1. Charakterystyka przepływu powietrza – w tym wypadku dla wkładów filtrujących. Na osi pionowej mamy opory przepływu, na osi poziomej – przepływ powietrza. Im „niższy” przebieg linii wykresu, tym lepiej, ponieważ to oznacza, że przy takiej samej prędkości przepływu powietrza filtr stawia mniejszy opór. Filtr PZL Sędziszów WA 201640 jest wyraźnie lepszy od markowego rywala. Różnice są tym większe im większa prędkość przepływu powietrza. W praktyce, w samochodzie przełoży się to na lepszą wydajność silnika przy wyższy obrotach.

2. Wykres badania chłonności wkładu i oporów przepływu powietrza. Podczas tego badania sprawdzamy, jak zmienia się opór przepływu powietrza w zależności od zapełnienia filtra pyłami. Tu również filtr PZL Sędziszów (dolny wykres) wypada lepiej, ponieważ dla tych samych wartości zapełnienia zanieczyszczeniami, stawia znacznie mniejszy opór niż topowy rywal, którego wyniki i tak są przecież bardzo dobre.

Dominik Zwierzyk, PZL Sędziszów: Odpowiednio dobrany materiał filtracyjny i metoda jego plisowania pozwoliły na uzyskanie zmniejszonych oporów przepływu (wykres nr 1), co skutkuje mniejszym obciążeniem silnika podczas pracy, a co za tym idzie niższym zużyciem paliwa. Zmniejszone opory przepływu oraz wysoka chłonność (wykres nr 2, przy jednakowych oporach przepływu i większej chłonności pyłu pyłu), pozwalają wydłużyć okres eksploatacji danego filtra. Wskazane na wykresach parametry zostały osiągnięte bez pogorszenia skuteczności oczyszczania powietrza dostarczanego do silnika, która dla badanego filtra PZL Sędziszów wynosi 99,96 %.
Źródło: PZL Sędziszów
user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).