Z czego składa się filtr oleju wysokiej jakości? | MOTOFAKTOR

Z czego składa się filtr oleju wysokiej jakości?

person Redakcja 30/03/2021

Nie każdy filtr oleju, szczególnie zamienniki części oryginalnych, spełnia wyśrubowane normy jakościowe, co może się odbić potem na silniku.

Filtry oleju zatrzymują wszelkie toksyny i zanieczyszczenia, dostarczone z powietrzem i paliwem, wytworzone w wyniku ścierania par trących oraz w trakcie procesów chemicznych, związanych z pracą silnika. Podobnie jak w przypadku filtrów paliwa, każdy filtr oleju ulega zużyciu. Wynikiem zbyt intensywnej eksploatacji może być wzrost zużycia paliwa, spadek wydajności silnika, a w skrajnych przypadkach – jego uszkodzenie.

 

Należy pamiętać, że układ smarowania silnika spalinowego jest układem zamkniętym. Filtry oleju nie powstrzymują degradacji środków smarujących, dlatego należy je wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Zapchanie filtra oleju wynikać może ze stosowania oleju niskiej jakości lub niedostatecznego smarowania któregoś z powiązanych podzespołów np. pompy olejowej. W przypadku niedostatecznego smarowania, może się ona zatrzeć, a opiłki metalu z jej wnętrza osiądą między plisami filtra oleju.

 

Przy wyborze konkretnego modelu filtra oleju należy zwrócić uwagę na:

 

  • gwint – źle wykonany uniemożliwia montaż części;
  • rdzeń wzmacniający – słabej jakości deformuje się na skutek różnicy ciśnień;
  • jakość uszczelki – wyciek oleju może spowodować zatarcie silnika.

 

Jak wspomniano, filtr oleju zużywa się w wyniku eksploatacji, co oznacza stopniową utratę właściwości filtrujących. Sytuacja całkowitego zapchania filtra oleju, skutkująca brakiem przepuszczenia środka smarnego w dalszy obieg w układzie smarowania, jest na szczęście mało prawdopodobna. Dzieje się to za sprawą montowanego wewnątrz filtrów zaworu bezpieczeństwa (ByPass).

 

Otwiera się on w wyniku wzrostu ciśnienia i ma za zadanie udrożnić przepływ oleju w silniku, gdy istnieje niebezpieczeństwo niedostatecznego smarowania współpracujących ze sobą części. Stosowanie zaworu ByPass wynika z faktu, że lepsze smarowanie brudnym, nieprzefiltrowanym olejem niż całkowity brak oleju w układzie smarowania, co w krótkim czasie doprowadziłby do zatarcia silnika.

Tanie zamienniki filtrów mogą mieć nieprawidłowo wykonane gwinty, słabej jakości rdzeń wzmacniający oraz zbyt cienką uszczelkę (lub wykonaną z materiału nieodpowiednie jakości), która będzie przepuszczać olej silnikowy. Problematycznie może być także bezpieczeństwo ich użytkowania w razie konieczności otwarcia zaworu obejściowego. Wśród tanich zamienników próżno szukać informacji na temat aprobat producentów pojazdów, specjalistycznych badań oraz informacji odnośnie ewentualnej reklamacji. W przypadku produktów importowanych procedura ta może być czasochłonna i skomplikowana.

Rozpoznanie dobrej jakości filtra oleju z poziomu półki sklepowej jest bardzo trudne, ponieważ najważniejsze jest tak naprawdę to, czego nie widać z zewnątrz – wkład filtrujący. Warto zatem kierować się rekomendacjami profesjonalistów oraz korzystać z katalogów producenta, który publikuje porównania lub wyniki badań poszczególnych filtrów. Bardzo ważne są także zawory i ich otwarcie przy odpowiednio dobranym ciśnieniu. Chociaż budowa filtra oleju nie jest zbyt skomplikowana, także w ich przypadku można natknąć się na mniej lub bardziej uzasadnione oszczędności. W PZL Sędziszów przy wprowadzaniu na rynek nowych filtrów robimy wszystko, by nasze produkty spełniały wszelkie wymagania producenta danego samochodu lub jednostki napędowej. Z tego względu mamy pewność, że zapewniają one maksymalnie wydajną i bezpieczną pracę każdego silnika. Dominik Zwierzyk Project Manager w zakładzie PZL Sędziszów

 

Źródło: PZL Sędziszów

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).