Z czego składa się filtr oleju wysokiej jakości? | MOTOFAKTOR

Z czego składa się filtr oleju wysokiej jakości?

Nie każdy filtr oleju, szczególnie zamienniki części oryginalnych, spełnia wyśrubowane normy jakościowe, co może się odbić potem na silniku.

Filtry oleju zatrzymują wszelkie toksyny i zanieczyszczenia, dostarczone z powietrzem i paliwem, wytworzone w wyniku ścierania par trących oraz w trakcie procesów chemicznych, związanych z pracą silnika. Podobnie jak w przypadku filtrów paliwa, każdy filtr oleju ulega zużyciu. Wynikiem zbyt intensywnej eksploatacji może być wzrost zużycia paliwa, spadek wydajności silnika, a w skrajnych przypadkach – jego uszkodzenie.

 

Należy pamiętać, że układ smarowania silnika spalinowego jest układem zamkniętym. Filtry oleju nie powstrzymują degradacji środków smarujących, dlatego należy je wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Zapchanie filtra oleju wynikać może ze stosowania oleju niskiej jakości lub niedostatecznego smarowania któregoś z powiązanych podzespołów np. pompy olejowej. W przypadku niedostatecznego smarowania, może się ona zatrzeć, a opiłki metalu z jej wnętrza osiądą między plisami filtra oleju.

 

Przy wyborze konkretnego modelu filtra oleju należy zwrócić uwagę na:

 

  • gwint – źle wykonany uniemożliwia montaż części;
  • rdzeń wzmacniający – słabej jakości deformuje się na skutek różnicy ciśnień;
  • jakość uszczelki – wyciek oleju może spowodować zatarcie silnika.

 

Jak wspomniano, filtr oleju zużywa się w wyniku eksploatacji, co oznacza stopniową utratę właściwości filtrujących. Sytuacja całkowitego zapchania filtra oleju, skutkująca brakiem przepuszczenia środka smarnego w dalszy obieg w układzie smarowania, jest na szczęście mało prawdopodobna. Dzieje się to za sprawą montowanego wewnątrz filtrów zaworu bezpieczeństwa (ByPass).

 

Otwiera się on w wyniku wzrostu ciśnienia i ma za zadanie udrożnić przepływ oleju w silniku, gdy istnieje niebezpieczeństwo niedostatecznego smarowania współpracujących ze sobą części. Stosowanie zaworu ByPass wynika z faktu, że lepsze smarowanie brudnym, nieprzefiltrowanym olejem niż całkowity brak oleju w układzie smarowania, co w krótkim czasie doprowadziłby do zatarcia silnika.

Tanie zamienniki filtrów mogą mieć nieprawidłowo wykonane gwinty, słabej jakości rdzeń wzmacniający oraz zbyt cienką uszczelkę (lub wykonaną z materiału nieodpowiednie jakości), która będzie przepuszczać olej silnikowy. Problematycznie może być także bezpieczeństwo ich użytkowania w razie konieczności otwarcia zaworu obejściowego. Wśród tanich zamienników próżno szukać informacji na temat aprobat producentów pojazdów, specjalistycznych badań oraz informacji odnośnie ewentualnej reklamacji. W przypadku produktów importowanych procedura ta może być czasochłonna i skomplikowana.

Rozpoznanie dobrej jakości filtra oleju z poziomu półki sklepowej jest bardzo trudne, ponieważ najważniejsze jest tak naprawdę to, czego nie widać z zewnątrz – wkład filtrujący. Warto zatem kierować się rekomendacjami profesjonalistów oraz korzystać z katalogów producenta, który publikuje porównania lub wyniki badań poszczególnych filtrów. Bardzo ważne są także zawory i ich otwarcie przy odpowiednio dobranym ciśnieniu. Chociaż budowa filtra oleju nie jest zbyt skomplikowana, także w ich przypadku można natknąć się na mniej lub bardziej uzasadnione oszczędności. W PZL Sędziszów przy wprowadzaniu na rynek nowych filtrów robimy wszystko, by nasze produkty spełniały wszelkie wymagania producenta danego samochodu lub jednostki napędowej. Z tego względu mamy pewność, że zapewniają one maksymalnie wydajną i bezpieczną pracę każdego silnika.

Project Manager w zakładzie PZL Sędziszów - Dominik Zwierzyk

 

Źródło: PZL Sędziszów

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).