Kod błędu P0016 – nieprawidłowa synchronizacja rozrządu | MOTOFAKTOR

Kod błędu P0016 - nieprawidłowa synchronizacja rozrządu

Nawet prawidłowa wymiana rozrządu może skutkować tym, że pojawi się kod błędu.

 

Warsztat weryfikując zakres przeprowadzonych prac serwisowych, starał się uwzględnić wiele czynników które mogłyby powodować powyższe symptomy. Jak się później okazało, problem tkwił w podzespole, który trudno na pierwszy rzut oka brać pod uwagę jako element odpowiedzialny za tego typu usterkę.

 

Prawidłowe funkcjonowanie układu rozrządu uzależnione jest od wielu czynników i podzespołów mających bezpośredni wpływ na pracę i moc jednostki napędowej. Wymiana zestawu napędu tego typu układu należy do najbardziej skomplikowanych prac realizowanych w trakcie dużego przeglądu serwisowego. Gwarancją profesjonalnej wymiany zestawu rozrządu staje się więc respektowanie zaleceń producenta i użycie wysokiej jakości komponentów.

 

Oczywiście praktyka warsztatowa zna wiele przypadków, w których dochodzi do awarii pomimo zaangażowania mechanika i starań o zastosowanie się do wszelakich zaleceń. Problemy tego typu są zazwyczaj spowodowane wcześniejszą dysfunkcją danej części, gdzie uszkodzona część jest pośrednio powiązana z naprawianym lub wymieniany zespołem i problemy występują tuż po naprawie. Tak właśnie stało się w opisywanym przypadku, w sytuacji, gdzie standardowa wymiana łańcucha rozrządu zakończyła się wielogodzinnym poszukiwaniem powodu pojawienia się kodu błędu P0016 (ilustracja 1).

Ilustracja 1. Odczyt kodów usterek pozwala wstępnie ukierunkować ścieżkę diagnostyki. (Źródło: M. Leśniewski)

Zauważmy, że kod usterki P0016 jest generowany przez sterownik silnika w sytuacji, gdy zostanie rozpoznane nieprawidłowe położenie wału korbowego względem położenia wałka rozrządu. Nieprawidłowa synchronizacja wałków wskazywana przez sensory może wynikać z wielu czynników, przedstawmy te uwarunkowania opisując w skrócie możliwe przyczyny i działania warsztatu mające na celu zweryfikowanie wymiany łańcucha w opisywanym Volkswagenie Scirocco 2.0 TSI.

 

Błędnie ustawienie rozrządu to najczęściej występujący problem, którego przyczyną jest w wielu przypadkach zignorowanie procedur serwisowych. Zwykle nieprofesjonalna wymiana odbywa się z użyciem niezmywalnego flamastra, którego oznaczenia mają posłużyć do późniejszego ustawienia paska lub łańcucha rozrządu. Praktyka tego typu, jest często stosowana przez niedoświadczonych mechaników, którzy w ten sposób zastępują zestaw dedykowanych blokad wałków. W opisywanym przypadku, rozrząd został ustawiony zgodnie z procedurami zawartymi w literaturze serwisowej producenta pojazdu (ilustracja 2).

Ilustracja 2. Do poprawnego ustawienia rozrządu w silniku 2.0 TSI niezbędne jest zastosowanie czujnika zegarowego i dodatkowy pomiar wykonany suwmiarką. (Źródło: M. Leśniewski)

Nadmierne zużycie podzespołów napędu rozrządu (łańcuch, koła zębate, napinacz) przekłada się negatywnie na późniejszą synchronizację wału korbowego względem wałka/wałków rozrządu. Niezwykle ważne jest zweryfikowanie wszystkich współpracujących części i prawidłowa ocena czy zużycie eksploatacyjne danego podzespołu pozwala na prawidłową pracę napędu rozrządu (ilustracja 3).

Ilustracja 3. Mechanicy nie zapomnieli o zweryfikowaniu stanu połączenia koła pasowego z zębatką wału korbowego. Zbyt duże zużycie frezów mogło być powodem zarejestrowania kodu usterki P0016 (Źródło: M. Leśniewski)

Trzecim czynnikiem, który potencjalnie może wpłynąć na błędne ustawienie faz rozrządu jest usterka systemu zmiennych faz rozrządu (zablokowanie zaworu hydraulicznego, awaria elektromagnetycznego nastawnika, niskie ciśnienie oleju), problem który występuje niezwykle rzadko, ale potencjalnie może być przyczyną opisywanych nieprawidłowości. W czasie pracy warsztat miał do dyspozycji tester Mega Macs X firmy Hella Gutmann oraz oferowane za jego pośrednictwem wsparcie serwisowe wyświetlające przydatne wskazówki pozwalające wesprzeć diagnostykę pojazdu (ilustracje 4 i 5).

Ilustracja 4. Interpretacja kodu zarejestrowanego błędu jest wyczerpująca. (Źródło: M. Leśniewski)

To właśnie dzięki sugestiom zawartym w bazie informacji testera i późniejszemu kontaktowi z infolinią udało się zlokalizować usterkę. Okazało się, że w silniku Volkswagena 2.0 TSI występuje nietypowa usterka zaworu systemu zmiennych faz rozrządu która powoduje opisane symptomy. Zawór ten w późniejszych wersjach tego silnika został przekonstruowany, co wyeliminowało tego typu usterki.

 

Warto zwrócić uwagę na wsparcie ze strony producenta testera. Po wysłaniu zgłoszenia z kodem błędu w niespełna godzinę infolinia przesłała wskazówkę serwisową dotyczącą danego zaworu. Biorą pod uwagę stopień skomplikowania konstrukcji współczesnych silników, solidna baza autoryzowanych informacji technicznych zaadoptowanych do nowoczesnego testera powinna być podstawowym wyposażeniem warsztatu, który chce dziś skutecznie naprawiać samochody. Często brak szczegółowej informacji nie tyle, że uniemożliwia naprawę samochodu, lecz może ją skutecznie wydłużyć.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).