Nie kontroluj rozrządu, tylko wymień! | MOTOFAKTOR

Nie kontroluj rozrządu, tylko wymień!

person Redakcja 21/06/2023

Airtex przestrzega przed „kontrolą” stanu zestawu rozrządu, bo nie da się na oko ocenić wszystkich elementów współpracujących. Należy go po prostu wymieniać.

 

Niektórzy kierowcy, a nawet mechanicy, próbują czasem zaglądać pod obudowę rozrządu, aby ocenić jego stan i na tej podstawie wyznaczyć termin wymiany. To bardzo poważny błąd, ponieważ nie da się wizualnie zweryfikować stanu wszystkich współpracujących elementów, a żywotność rozrządu zależy przecież zawsze od stanu tego najsłabszego. Oto lista argumentów przemawiających za tym, by nie oceniać rozrządu po wyglądzie.

Czego nie widać?

Rzut oka na pasek nie pozwala na ocenę stanu napinaczy, łożyska pompy cieczy czy nawet wszystkich uszczelnień. Co ważne, zdarza się przecież, że w pasku, który wygląda jeszcze całkiem dobrze zaczyna się wykruszać jeden z zębów, a nawet kilka. Prawdopodobieństwo, że zużyty fragment znajdzie się akurat w polu widzenia podczas takiej „inspekcji” jest niewielkie.

Paski pracujące w oleju

Ostatnimi czasy coraz częściej mówi się o paskach rozrządu pracujących w oleju. Dla wielu użytkowników takie rozwiązanie techniczne jest wręcz zaskoczeniem, ponieważ byli przekonani, że w silniku ich samochodu pracuje łańcuch (obudowy łańcucha oraz paska pracującego w oleju są identyczne). Wizualna ocena ich stanu (np., po odkręceniu pokrywy zaworów) jest w zasadzie niemożliwa. Pod żadnym pozorem nie należy wydłużać interwałów ich pracy, ponieważ z biegiem lat i upływem kilometrów zaczynają się łuszczyć, a odpadające drobiny zatykają kanały olejowe.

Zużycie eksploatacyjne

Im starszy silnik, tym większe prawdopodobieństwo, że do rozrządu będą się dostawały rozmaite zanieczyszczenia (kurz, chemikalia). To oczywiście skraca jego żywotność. A zatem jeśli silnik ma problem z wyciekami oleju, a okolice paska rozrządu są zanieczyszczone, ocenianie jego kondycji mija się z celem.

Przebieg i wiek

Wszyscy producenci silników określają żywotność zestawu rozrządu w oparciu zarówno o przebieg jak też wiek. Niektórzy kierowcy jeżdżą przecież tak mało, że nawet przez 10 lat nie zbliżą się do granicy 100 czy 200 tys. km określonej jako limit przez producenta. W takim wypadku nawet idealnie wyglądający zestaw rozrządu należy wymienić profilaktycznie wcześniej, choćby na liczniku było dopiero 20 tys. km. Pamiętajmy, że wszystkie elementy rozrządu podlegają zużyciu spowodowanemu upływem czasu.

Montaż „składaków”

Kupując używany samochód, nigdy nie mamy pewności jakiej jakości zestaw rozrządu montował poprzedni właściciel. Być może zdecydował się na markowy zestaw, być może skompletował go z najtańszych części kupowanych oddzielnie. W takiej sytuacji dobry wygląd paska o niczym nie świadczy – rozrząd należy jak najszybciej wymienić profilaktycznie.

 

Bardzo rozsądnym posunięciem warsztatowym jest wybór zestawów rozrządu – np. Airtex. Montując taki komplet mamy bez porównania większe szanse na to, że będzie pracował niezawodnie przez cały zakładany okres eksploatacji, ponieważ producent – Airtex – gwarantuje nie tylko za jakość wszystkich elementów znajdujących się w zestawie, ale także za to, że są ze sobą kompatybilne. W przypadku „składaków” konfigurowanych we własnym zakresie z tą kompatybilnością bywa różnie, a przecież cały zestaw wytrzyma tylko tyle ile jego najsłabszy element – mówi ekspert Airtex.

Sposób eksploatacji

Na zużycie rozrządu ma wpływ sposób eksploatacji samochodu. Nie chodzi tu o temperament kierowcy, ale o tak prozaiczne czynności jak np. częsty rozruch i częste gaszenie silnika. Kiedyś mówiło się, że szczególnie narażone są na to zjawisko pojazdy eksploatowane na taksówkach. Dzisiaj, kiedy bardzo powszechne są systemy start-stop oraz hybrydy, w których silnik niemal bez przerwy uruchamia się i gasi, rozrządy wystawiane są na bardzo ciężką próbę. Istotne są nie tylko naprężenia podczas uruchamiania, ale także zmiany ciśnienia oleju, jeśli napinacz paska jest zasilany hydraulicznie lub jeśli silnik jest wyposażony w wariator faz. Bez wątpienia w takich modelach rozrząd należy wymieniać znacznie częściej niż sugeruje to instrukcja obsługi, nawet jeśli wygląda jeszcze idealnie.

 

Nawet najlepszy mechanik nie może na oko ocenić stanu zestawu rozrządu. Wiele objawów zużycia ujawnia się dopiero po zdemontowaniu starych części. Warto o tym uświadamiać użytkowników pojazdów i zachęcać ich do tego, aby nie odwlekali terminu wymiany, ponieważ skutki zerwania paska są zwykle bardzo dotkliwe dla kieszeni kierowcy – kończy ekspert Airtex.

 

Źródło: Airtex

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).