Najczęstsze nieprawidłowości przy wymianie łożysk kół | MOTOFAKTOR

Najczęstsze nieprawidłowości przy wymianie łożysk kół

person Redakcja 21/06/2023

Wymiana łożysk kół należy do najczęściej wykonywanych czynności warsztatowych. SKF wskazuje na najczęściej popełniane nieprawidłowości.

 

Pośpiech, trudny dostęp, brak odpowiednich narzędzi i złe oświetlenie miejsca pracy – oto typowe czynniki, które sprzyjają obniżeniu jakości wykonywanej naprawy wymiany łożysk w kołach. SKF wskazuje na co zwrócić uwagę, aby uniknąć uzasadnionych reklamacji rozczarowanych klientów.

Niestaranne oczyszczenie piasty

Podstawą – jak w każdej naprawie – jest dokładne oczyszczenie miejsca, którego dotyczy naprawa. Chodzi nie tylko o usunięcie zanieczyszczeń, utrudniających dostęp do śrub, nakrętek, czy pierścieni zabezpieczających, ale o bardzo dokładne oczyszczenie miejsca po zdemontowanym, zużytym łożysku. Piasek lub łuszcząca się korozja mogą uniemożliwić prawidłowe osadzenie łożyska, które w efekcie zostanie zamontowane krzywo i z tego powodu zużyje się znacznie szybciej niż powinno. Przy większych rozmiarach zanieczyszczeń może okazać się, że nie da się np. zamontować pierścienia zabezpieczającego.

Niewłaściwy punkt przyłożenia siły podczas wprasowywania

Kolejny poważny błąd, to wybór złego punktu przyłożenia siły podczas wprasowywania łożyska. Generalnie zawsze należy wywierać nacisk na tę bieżnię, która dotyka piasty. Przyłożenie siły na bieżnię przeciwną powoduje, że nacisk przenoszony jest przez kulki lub wałeczki łożyska, a to jest niedopuszczalne, ponieważ niszczy łożysko.

 

Opisany problem pojawia się bardzo często wtedy, kiedy łożyska wymienia się bez użycia prasy. Operowanie „na samochodzie” z wykorzystaniem ściągaczy lub własnoręcznie wykonanych dźwigni może się skończyć właśnie uszkodzeniem nowego łożyska podczas montażu.

Niewłaściwy moment dokręcania

Wszystkie nakrętki lub śruby współpracujące z łożyskiem muszą być dokręcane kluczem dynamometrycznym z użyciem odpowiedniego momentu dokręcania. Nie zawsze mocnej znaczy lepiej. Co więcej – w niektórych typach łożysk niezbędne jest wstępne dokręcenie łożyska większym momentem, a następnie odkręcenie śruby/nakrętki i dokręcenie ponowne mniejszym momentem. Tego typu zalecenia zawsze są podawane w instrukcjach montażowych i należy je bezwzględnie przestrzegać.

 

UWAGA – wybrane modele łożysk można dokręcać tylko raz – mają wewnątrz specjalny pierścień, który odkształca się plastycznie w chwili dokręcania – takie łożyska są jednorazowe.

Zlekceważenie podanej w instrukcji obsługi procedury specjalnej (np. chłodzenie piasty)

Wybrane modele łożysk można montować tylko po schłodzeniu piasty. To poważny problem dla mechanika, który nie dysponuje odpowiednim wyposażeniem warsztatowym. Niestety pominięcie takich czynności może skończyć się pęknięciem piasty lub łożyska, bądź odkształceniem tych elementów.

Odwrotny montaż łożyska (pierścieniem ABS w drugą stronę)

To zdarza się najlepszym: niektóre łożyska mają wbudowany pierścień do współpracy z układem ABS. Przypadkowy, odwroty montaż łożyska kończy się zaburzeniem pracy układu (błąd komunikacji). Ponowny demontaż i montaż łożyska mogą obniżyć jego trwałość.

Uszkodzenie czujnika ABS

Na koniec apel o pełną kontrolę nad elementami, które otaczają łożysko. Czasem wystarcza chwila nieuwagi, aby uszkodzić przewody hamulcowe, przewody od układu ABS lub czujnik ABS.

Jakość ma kluczowe znaczenie

We współczesnych samochodach coraz częściej zamiast zwykłych łożysk kół stosuje się zespoły piast. To komplet precyzyjnie wykonanych, łożysk, uszczelek i czujników. Jakość tego zespołu ma kluczowe znaczenie dla osiągów samochodu, od płynności jazdy, przez oszczędność paliwa, po działanie układów ABS i kontroli trakcji. Jest zatem bardzo ważne, aby dobierając części zamienne, sięgać po elementy oryginalne – dokładnie takie jak te, które były zamontowane na linii produkcyjnej pojazdu.

 

SKF jest czołowym producentem łożysk i kompletnych piast dla producentów OEM i za pośrednictwem swoich partnerów dystrybucyjnych udostępnia ten sam poziom jakości na rynku wtórnym pod marką SKF.

 

Piasty SKF spełniają normy jakości OEM. Do ich produkcji jest używana wysokiej jakości stal węglowa, co zwiększa ich trwałość. Precyzyjny sposób obróbki zmniejsza opory toczenia. Odpowiednio dobierany jest także smar, który zapewnia długotrwałą pracę w pełnym zakresie temperatur roboczych, a wysokiej jakości uszczelnienia skutecznie izolują wnętrze piasty od środowiska w którym pracuje.

 

Niezależnie od tego czy chodzi o wymianę łożyska w 30-letnim aucie, w którym za pomocą momentu dokręcania reguluje się luz, czy też o wymianę kompletnej piasty w nowoczesnym modelu prosto z salonu, niezbędna jest znajomość procedury wymiany i bezwzględne przestrzeganie jej. Gwarantuje to maksymalną żywotność nowych części i satysfakcję klienta – mówi Marcin Czajka, Vehicle Aftermarket Sales Manager South SKF Polska S.A.

 

Źródło: SKF

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).