Rozszyfruj swoje czujniki: Czujnik ABS | MOTOFAKTOR

Rozszyfruj swoje czujniki: Czujnik ABS

person Redakcja 26/10/2020

Delphi Technologies tłumaczy zasadę działania, typowe usterki i metody napraw czujników ABS.

Choć tradycyjne elementy układu hamulcowego nie zmieniły się, dodatkowe elektroniczne systemy kontroli sprawiły, że układy hamulcowe stały się o wiele bezpieczniejsze i bardziej inteligentne. Technologia ABS, czyli system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, asystent hamowania oraz elektroniczna kontrola trakcji (ESP) stały się standardem.

 

Warto jednak zauważyć, że bez niewielkich, ale niezwykle ważnych urządzeń, jakimi są czujniki ABS lub czujniki prędkości obrotowej koła, systemy te nie mogłyby funkcjonować. Awaria czujnika może niekorzystnie wpływać na funkcjonowanie tych układów, dlatego też warto wiedzieć, jakie zadania spełnia czujnik, dlaczego i w jaki sposób ulega awarii, a także jak należy je diagnozować i wymieniać.

Jak działa i jakie zadania spełnia czujnik ABS?

Czujnik ABS monitoruje prędkość oraz obrót koła, aby optymalizować układ odpowiadający za kontrolę hamowania oraz przyczepności. Jest on zazwyczaj zamontowany na kole i składa się z dwóch komponentów: reluktora koła i koła impulsowego umieszczonych na osi, która obraca się razem z kołem, oraz czujnika magnetycznego bądź czujnika wykorzystującego efekt Halla, wysyłającego dane do modułu kontroli ABS.

 

Dane dotyczące prędkości obrotowej koła wykorzystuje się do określenia, kiedy należy aktywować wspomaganie ABS i ile ciśnienia należy dostarczyć, aby zatrzymać pojazd bez blokowania kół podczas hamowania. Informacje o prędkości obrotowej koła są dostarczane również do innych układów (silnika, przekładni, nawigacji oraz kontroli podwozia) przez jednostkę sterującą ABS.

Dlaczego czujniki ABS ulegają awariom?

Z uwagi na swoje położenie, reluktor koła i koło impulsowe mogą zostać uszkodzone bądź zabrudzić się. Na czujniku może również osadzić się pył, brud. Czynniki te sprawiają, że czujnik działa nieprawidłowo bądź nie wysyła sygnału. Innymi częstymi przyczynami awarii są:

 

  • Przerwanie okablowania/uzwojenia czujnika spowodowane nadmiernymi drganiami;
  • Wewnętrzne zwarcia;
  • Nadmierne luzy w łożyskach kół;
  • Uszkodzenie mechaniczne czujnika podczas wymiany innych elementów układu hamulcowego.

Na co zwrócić uwagę w przypadku awarii czujnika ABS?

Uszkodzony czujnik ABS wpływa na wiele funkcji układu hamulcowego. Awarię czujnika mogą sygnalizować następujące objawy:

 

  • Kontrolka ABS: jest to zazwyczaj pierwsza oznaka awarii systemu ABS – może być ona spowodowana awarią czujnika bądź modułu sterującego.
  • Kontrolka ESP: z uwagi na to, że czujnik ABS wysyła dane do systemu kontroli trakcji, w wyniku uszkodzenia czujnika może zapalić się ta kontrolka.
  • Zmniejszona siła hamowania przy silnym hamowaniu: droga hamowania pojazdu może się wydłużyć lub pojazd może utracić trakcję i kontrolę przy silnym hamowaniu.
  • Mniejsza stabilność na mokrej lub oblodzonej nawierzchni: podczas jazdy po mokrej lub oblodzonej nawierzchni kierowca może odczuwać mniejszą przyczepność lub poślizg kół.

Rozwiązywanie problemów z czujnikiem ABS:

Aby określić przyczynę awarii dowolnego czujnika, należy podjąć następujące kroki:

 

  • Podłącz narzędzie diagnostyczne, zapisz kody błędów i sprawdź parametry danych rzeczywistych dla czujnika ABS.
  • Za pomocą multimetru i oscyloskopu sprawdź napięcie zasilania i sygnał – wykonaj pomiar na złączu czujnika, aby zdiagnozować połączenie między jednostką sterującą a czujnikiem.
  • Sprawdź złącza i okablowanie czujników, upewniając się, że są prawidłowo ułożone i zabezpieczone, a następnie sprawdź, czy nie są uszkodzone bądź zanieczyszczone.
  • Sprawdź czujnik i pierścień impulsowy pod kątem uszkodzeń.
  • Jeśli są zabrudzone, oczyść powierzchnię styku za pomocą szczotki drucianej.

Najczęstsze kody błędów

Typowe kody błędów i ich przyczyny:

 

  • C0060: Awaria obwodu lewej przedniej cewki 1 ABS;
  • C0065: Awaria obwodu lewej przedniej cewki 2 ABS;
  • C0070: Awaria obwodu prawej przedniej cewki 1 ABS;
  • C0075: Awaria obwodu prawej przedniej cewki 2 ABS;
  • C0080: Awaria obwodu lewej tylnej cewki 1 ABS;
  • C0085: Awaria obwodu lewej tylnej cewki 2 ABS;
  • C0090: Awaria obwodu prawej tylnej cewki 1 ABS;
  • C0095: Awaria obwodu prawej tylnej cewki 2 ABS.

Jak wymienić uszkodzony czujnik ABS?

Po zidentyfikowaniu awarii czujnika ABS, podejmij następujące kroki:

 

  • Poluzuj nakrętki kół przed podniesieniem samochodu (na tym etapie nie należy jeszcze zdejmować nakrętek). Aby uzyskać informacje dotyczące prawidłowych punktów podnoszenia zapoznaj się z instrukcją obsługi i upewnij się, że pojazd został bezpiecznie podniesiony i jest prawidłowo ustawiony i zabezpieczony na podnośniku.
  • Zdemontuj koła i odłóż je na bok, aby uzyskać dostęp do układu hamulcowego.
  • Możliwe, że konieczne będzie również zdemontowanie klocków i tarcz hamulcowych w celu dokonania przeglądu i uzyskania dostępu do czujnika ABS. Obejrzyj nasz film na YouTube, by dowiedzieć się, jak należy wykonać te czynności i uzyskaj wskazówki dotyczące najlepszych praktyk.
  • Po uzyskaniu dostępu do czujnika, odkręć śrubę mocującą czujnik do piasty oraz klipsy mocujące przewody czujnika do podwozia/nadwozia pojazdu.
  • Następnie odłącz czujnik.
  • Oczyść powierzchnię wokół czujnika za pomocą papieru ściernego na płótnie.
  • Nadszedł czas na zamontowanie nowego czujnika ABS. Wykonaj wszystkie czynności w odwrotnej kolejności. Rozpocznij od podłączenia czujnika, a następnie poprowadź przewody we właściwym miejscu oraz zamocuj je do podwozia/nadwozia. Następnie włóż czujnik do piasty.
  • Jeśli zaszła potrzeba zdemontowania klocków i tarcz hamulcowych, należy zamontować je ponownie i dokręcić odpowiednim momentem obrotowym.
  • Zamontuj i dokręć koła, a następnie opuść pojazd.
  • Dokręć koła momentem obrotowym zgodnym ze specyfikacją producenta.
  • Ponownie podłącz zestaw diagnostyczny i usuń wszystkie kody błędów. Uruchom silnik i sprawdź ponownie, czy nie ma nowych kodów błędów. Zamknij oprogramowanie diagnostyczne i wyłącz silnik.
  • Sprawdź, czy kontrolka silnika zgasła i przeprowadź próbę drogową.

 

Artykuł sponsorowany przez Delphi Technologies

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).