Po II Wojnie Światowej sytuacja prawna byłej III Rzeszy była niezwykle skomplikowana. Kraj podzielony przez aliantów początkowo na cztery, później na trzy strefy okupacyjne, przekształcił się w dwa państwa o różnych ustrojach politycznych. BMW, jak wiele innych firm, straciło swoje zakłady leżące po wschodniej stronie “żelaznej kurtyny”. Pojawiło się ciekawe zagadnienie prawne – czy upaństwowione fabryki w NRD, należące wcześniej do koncernu, mogą korzystać z dobrze rozpoznawalnego na świecie logotypu?
Zakłady w Eisenach po wojnie znalazły się w radzieckiej strefie okupacyjnej. To właśnie one były prawdziwą kolebką BMW. Przedsiębiorstwo założone zostało przez Heinricha Ehrhardta w 1898 roku w Eisenach, a jego nazwa pochodziła od górującego nad okolicą zamku Wartburg.
W 1904 roku nazwa przedsiębiorstwa została zmieniona na DIXI, które z kolei w roku 1928 wykupił prężnie rozwijający się koncern BMW, produkując tam z powodzeniem niewielkie samochody na licencji brytyjskiego Austina Seven. To właśnie w Eisenach firma produkowała wszystkie swoje samochody.
Natomiast w bawarskim Monachium od roku 1923 budowano motocykle z logotypem niebiesko-białego śmigła. Dopiero w roku 1942 Eisenach wstrzymało seryjną produkcję samochodów osobowych i zmieniło profil. Od tego momentu budowano tu silniki lotnicze na potrzeby Luftwaffe i motocykle dla Wehrmachtu. Ta decyzja spowodowana była potrzebą oddalenia strategicznych zakładów od potencjalnego zagrożenia ze strony przeciwników.
Wschodnie niemieckie landy leżały poza potencjalnym zasięgiem alianckich bombowców. Te kalkulacje okazały się jednak błędne. W wyniku alianckich nalotów fabryka w Eisenach została zniszczona w blisko 60%, jednak sporo osprzętu i dokumentacji się uratowało. Na przełomie marca i kwietnia 1945 roku niemal całą Turyngię zajęły wojska generała Pattona, które jednak na mocy ustaleń jałtańskich między aliantami, pod koniec czerwca wycofały się na zachód. Ich miejsce zajęły wojska radzieckie, a BMW utraciło kontrolę nad zakładem.
Fabryka nie podzieliła jednak losów innych niemieckich zakładów motoryzacyjnych jak Opel, czy Auto Union, które niemal w całości zostały wywiezione w głąb ZSRR. Wykorzystując przedwojenny park maszynowy i zapasy części, już pod sowieckim kierownictwem, fabryka szybko wznowiła produkcję samochodów, budując kopie dużych limuzyn BMW (326) 327, oraz model sportowy BMW 328.
Jeszcze w listopadzie 1945 roku do Eisenach trafiło z ZSRR zamówienie na 3 tys. samochodów, ale także motocykli. W ciągu roku fabryka przeszła restrukturyzację i została włączona do zarządzanej przez sowiecką administrację wojskową „państwowej spółki akcyjnej” pod nazwą Awtowelo. Należy zwrócić uwagę, że pojazdy cały czas były produkowane i sprzedawane z logiem BMW.

Po stanowczych protestach bawarskiego koncernu, w listopadzie 1950 roku sąd administracyjny w Düsseldorfie zabronił zakładom w Eisenach umieszczania znaku firmowego BMW na wszelkich ich wyrobach. Pod rygorem wykluczenia z międzynarodowego obrotu handlowego kierownictwo firmy zdecydowało się na zastąpienie oryginalnego logotypu innym, jednak bardzo podobnym. Od tego momentu samochody i motocykle z NRD sygnowane były biało-czerwonym emblematem EMW (Eisenacher Motorenwerk).

Gdy sytuacja polityczna w powojennej Europie zaczęła się stabilizować, w roku 1952 zakłady zostały przekazane rządowi NRD i upaństwowione. Nazwa fabryki została zmieniona na VEB Automobilwerk Eisenach, a już w następnym roku rozpoczęto produkcję samochodów osobowych IFA F9, bazujących z kolei na rozwiązaniach DKW.