KYB przypomina o letnim przeglądzie auta | MOTOFAKTOR

KYB przypomina o letnim przeglądzie auta

KYB wskazuje najważniejsze punkty, których nie można pominąć w przeglądzie auta, a także używaniu przyczepy kempingowej przez wyjazdem wakacyjnym.

 

Gdy zbliżają się wakacje, wiele osób nie może się doczekać wyjazdu na urlop, który często wiąże się z długimi podróżami, a niekiedy z holowaniem przyczepy kempingowej czy przewożeniem dużej ilości różnego rodzaju sprzętu. Może to oznaczać większą ilość ciężkiego bagażu oraz większą niż zwykle ilość osób jadących samochodem. Każda długa podróż może stanowić dodatkowe obciążenie podczas jazdy, dlatego ważne jest, aby przeprowadzić szczegółową kontrolę stanu technicznego pojazdu i upewnić się, że wszystko działa prawidłowo i bezpiecznie.

 

Opony: Wszystkie opony należy sprawdzić pod kątem uszkodzeń powierzchni, nierównomiernego zużycia i wytarcia bieżnika, co może także wskazywać, że pojazd ma zużyte amortyzatory. Powinno się skontrolować czy w oponach jest właściwa wartość ciśnienia dla odpowiedniego zastosowania. Jeśli wiemy, że pojazd będzie bardziej obciążany to może oznaczać, że wymagane będzie zastosowanie większego ciśnienia niż zwykle. Pamiętajmy także, że zbyt duże ciśnienie w oponach może wpłynąć na działanie układu hamulcowego oraz przyspieszyć proces zużywania opon. Należy także sprawdzić stan bieżnika, aby upewnić się, że ma odpowiednią, co najmniej ustawową minimalną głębokość. Wysokie temperatury mogą też wpływać na ciśnienie w oponach, wzrost o 10 stopni może oznaczać zmianę ciśnienia o 0,1 bara (1,4 psi). Warto pamiętać również o sprawdzeniu koła zapasowego, jeśli takie posiadasz.

 

Zawieszenie: Nawet z fabrycznie nowymi oponami, pojazd nadal musi mieć sprawne i prawidłowo działające amortyzatory aby zachować przyczepność w trakcie jazdy. Jeśli zauważymy któryś z tych objawów w swoim samochodzie, może to oznaczać, że wystąpił problem z zawieszeniem:

 

  • nurkowanie przodu podczas nagłego hamowania lub ściąganie na jedną stronę podczas jazdy na wprost,
  • brak stabilności podczas pokonywania zakrętów,
  • drgania i wibracje na kierownicy,
  • zmiana toru jazdy przy silnym bocznym wietrze,
  • brak stałego kontaktu kół z nawierzchnią podczas pokonywania nierówności,
  • stukanie lub inne niepokojące dźwięki dobiegające z układu zawieszenia.

 

Wszelkie istniejące problemy z zawieszeniem zostaną spotęgowane poprzez długą jazdę, zwłaszcza z dodatkowym obciążeniem pojazdu.

 

W ramach wakacyjnego przeglądu i przygotowania do wyjazdu warto zabrać pojazd do wyspecjalizowanego warsztatu w celu przeprowadzenia bardziej szczegółowych i wnikliwych kontroli. W trakcie czynności sprawdzających można skupić się na następujących punktach:

 

  • Amortyzatory zawsze wymagają dokładnych i szczegółowych oględzin, aby upewnić się, że tłoczysko, obudowa lub elementy montażowe nie są uszkodzone; należy także zwrócić uwagę czy nie ma widocznych wycieków oleju. Jeśli przebieg pojazdu wynosi ponad 80 000 km należy wymienić amortyzatory zgodnie z zasadą jako parę na osi pojazdu – w celu przywrócenia fabrycznych parametrów i właściwości zgodnych z wymogami producenta.
  • Sprężyny zawieszenia należy sprawdzać pod kątem odprysków korozyjnych i pęknięć.
  • Przeguby kulowe i łożyska należy sprawdzić, aby upewnić się, czy guma nie uległa uszkodzeniu oraz nie ma nadmiernego luzu.

 

Płyny: Płyn do spryskiwaczy powinien być uzupełniony i trzeba się upewnić, że wszystkie szyby są czyste zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Należy sprawdzić płyn chłodzący, aby silnik mógł pracować we właściwej temperaturze. Dla pewności, że silnik działa prawidłowo i nie ulegnie uszkodzeniu zaleca się kontrolę i systematyczne uzupełnianie oleju, co również pomoże zmniejszyć ryzyko uszkodzenia czy przegrzania w ruchu drogowym. Pojazdy mogą zużywać więcej paliwa przy dużym natężeniu ruchu i przy użyciu funkcji Start/Stop, dlatego przed wyruszeniem w długą podróż należy zawsze zatankować samochód do pełna. Dobrym pomysłem może być również przegląd i serwis klimatyzacji związany ze sprawdzeniem ilości czynnika chłodniczego.

Holowanie: Jeżeli pojazd holuje przyczepę kempingową lub inną przyczepę podlega dodatkowym wymaganiom. Nie należy przekraczać maksymalnego dopuszczalnego obciążenia pojazdu, a ciężar na haku holowniczym nie powinien być większy, niż dopuszcza jego producent. Zaleca się zmniejszenie prędkości jazdy do dozwolonego limitu dla obciążenia dodatkowym ładunkiem. KYB oferuje również szereg wytrzymałych wzmocnionych sprężyn zawieszenia, które mogą znacznie zwiększyć zdolność i wydajność pojazdu podczas holowania przyczepy z dodatkowym obciążeniem. Kontaktując się z lokalnym warsztatem, można dowiedzieć się więcej.

 

Inne: Jeśli nie jest to jeszcze obowiązkowe w danym kraju, dobrze byłoby mieć przy sobie zestaw ratunkowy (apteczka pierwszej pomocy, latarka, trójkąt ostrzegawczy, kamizelka odblaskowa). Po okresie zimowym warto także wymienić zużyte ciężką pracą pióra wycieraczek. Należy sprawdzić również czy światła działają prawidłowo.

Wszystkie te sugestie dotyczące kontroli pojazdu mogą przyczynić się do bezpiecznej i spokojnej jazdy podczas długich wakacyjnych podróży.

 

Źródło: KYB

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).