Jak przystosować motocykl do dalekich podróży | MOTOFAKTOR

Jak przystosować motocykl do dalekich podróży

Motocykl o praktycznie każdej pojemności silnika nadaje się do dalekich podróży. Wymaga to jednak odpowiedniego, technicznego przygotowania.

  • Rynek motocyklowy oferuje sporą gamę maszyn dla entuzjastów dalekich podróży.
  • Dalekie eskapady można odbywać na motocyklach o praktycznie każdej pojemności silnika.
  • Co robić, gdy dysponuje się maszyną uniwersalną, przeznaczoną zarówno do jazdy miejskiej, jak i turystycznej?
  • Stosunkowo prosto, przy użyciu ogólnie dostępnych akcesoriów można poprawić parametry motocykla.

Bezpieczeństwo

Aby zapewnić sobie bezpieczną i bezawaryjną podróż przede wszystkim należy przed jej odbyciem przeprowadzić kompleksowy przegląd maszyny, polegający na wymianie oleju wraz z filtrem, inspekcji układu hamulcowego, oraz zestawu napędowego (zębatki, łańcuch, jeżeli motocykl jest w nie wyposażony). Te czynności przed wyprawowe dotyczą każdego motocykla, niezależnie od jego konstrukcji. Jednak w celu podniesienia bezpieczeństwa podróży, można dodatkowo wyposażyć motocykl.

 

W dalszych podróżach często napotyka się na różne warunki drogowe i pogodowe, podczas których może dojść do zdarzeń skutkujących wywróceniem motocykla. Aby zminimalizować skutki takiego wypadku warto wyposażyć maszynę w system gmoli – czyli specjalistycznego orurowania chroniącego nadwozie przed bezpośrednim kontaktem z podłożem. W czasie upadku gmole przejmują znaczną część uderzenia, oszczędzając drogich napraw. Często także zapobiegają łamaniu dźwigni zmiany biegów czy hamulca, a także klamek przy kierownicy.

 

Dodatkowym zabezpieczeniem może być metalowa płyta pod spodem silnika chroniąca przed uderzeniami wystających kamieni, czy innych przeszkód drogowych. W motocyklach typu Adventure tego typu ochraniacze instalowane są seryjnie, do maszyn uniwersalnych trzeba je montować samodzielnie lub zlecić wyspecjalizowanemu serwisowi.

 

W motocyklach szosowo -turystycznych, mocno obudowanych plastikowymi osłonami nie stosuje się takich zabezpieczeń, można natomiast założyć craschpady – plastikowe wystające elementy, na których w razie wywrotki motocykl się ślizga po podłożu, co oszczędza plastikowe osłony.

 

Drugim czynnikiem, który może podnieść bezpieczeństwo podróży jest prawidłowy dobór ogumienia. Planując dalszą podróż warto zorientować się z jakiego typu drogami będziemy mieli do czynienia. W zależności od tego dobierzemy opony bardziej szosowe lub terenowe, o odpowiednim rodzaju bieżnika, a także twardości. Takiego wyboru samodzielnie jednak dokonać mogą tylko motocykliści o dużym doświadczaniu wyprawowym, reszta powinna skontaktować się w tej sprawie ze specjalistycznym sklepem lub serwisem. Praktycznie każda daleka eskapada wymaga indywidualnego doboru opon.

 

Innym elementem wyposażenia motocykla znacząco podnoszącym bezpieczeństwo jazdy jest jego oświetlenie. Szczególnie w trudnych warunkach pogodowych i podczas noc (o ile nie są zamontowane fabrycznie) da się założyć praktycznie do każdego rodzaju motocykla i w przypadku maszyn starszej generacji nie jest to bardzo skomplikowana czynność. W bardziej zaawansowanych konstrukcjach wyposażonych w magistrale CAN, zamiast klasycznej instalacji elektrycznej lepiej jest zlecić taką operację serwisowi.

Bagaż

Zdarzają się podróżnicy, którzy w czasie wyprawy korzystają jedynie z karty kredytowej i szczoteczki do zębów, jednak są oni w znaczącej mniejszości. W przeważającej liczbie motocykliści na wyprawy zabierają ze sobą sporą ilość bagażu, a w przeciwieństwie do samochodu jednoślady nie zawsze wyposażone są w bagażniki. Niektóre turystyczne motocykle wyposażone są w systemy kufrów, jednak większość maszyn uniwersalnych ich nie posiada. Można jednak dokupić odpowiednie systemy stelaży i adapterów umożliwiające montaż kufrów lub sakw.

 

W zależności od potrzeb, ale także i stylu maszyny można zainstalować kufry aluminiowe, plastikowe, lub usztywniane tekstylno – laminatowe, a także sakwy skórzane, lub tekstylne. Wybór na rynku, pod względem konstrukcji, pojemności i jakości tych elementów jest bardzo duży, wszystkie mają swoje zalety i wady, więc przy wyborze warto skorzystać z porady osoby bardziej doświadczonej, która będzie w stanie dobrać odpowiedni zestaw do naszych potrzeb.

 

Oprócz kufrów centralnego i bocznego można zainstalować także dodatkową torbę na zbiorniku paliwa (tank bag), rolkę na widelcu przedniego zawieszenia, czy nawet dodatkowe sakwy po bokach zbiornika paliwa. Odpowiednio wyekwipowany motocykl jest w stanie przewieźć naprawdę dużą ilość bagażu, przeważnie wystarczającą do odbycia nawet najdłuższej podróży.

 

Oprócz systemów kufrów i sakw dostępne na rynku są także uniwersalne torby motocyklowe, które można po prostu przytroczyć bezpośrednio do bagażnika, czy nawet tylnego siodełka motocykla. Ważne jest, aby były absolutnie wodoszczelne i odpowiednio mocne.

Komfort podróży

Motocykle o przeznaczeniu turystycznym kojarzą się przeważnie z długimi trasami, więc komfort jazdy powinien być odpowiedni. Ta cecha wcale nie jest oczywista, bo np. w maszynach sportowych główny nacisk kładzie się na efektywność jazdy. W pojazdach stricte turystycznych bardzo ważna jest wygoda użytkownika. Liczy się więc dobra ochrona przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi jak wiatr, deszcz, czy zimno.

 

Większość motocykli uniwersalnych nie jest w ogóle wyposażona w przednią szybę lub jest ona niewielka. Do dalekich podróży warto zainstalować wyższą i szerszą, lepiej odchylającą strugę powietrza opływającego pojazd. Dodatkowo można zamontować deflektory i osłony boczne, jeszcze bardziej podnoszące komfort jazdy. Na rynku dostępne są owiewki z uniwersalnymi mocowaniami, umożliwiającymi instalacje na niemal każdym motocyklu z niezabudowaną kierownicą, ale także przeznaczone do konkretnych modeli motocykli, o różnych kształtach i wielkościach.

 

W zimne i deszczyste dni doskonale sprawdzą się elektrycznie podgrzewane manetki. Wbrew pozorom wybitnie poprawiają komfort jazdy, bowiem dłonie to te części ciała, które podczas jazdy przemarzają jako pierwsze. To rozwiązanie stosowanie jest fabrycznie w niektórych modelach lepiej wyposażonych maszyn.

 

Można jednak zainstalować urządzenia akcesoryjne, pasujące niemal do każdej kierownicy. Ich montaż wymaga jednak pewnej wprawy i doświadczenia i lepiej jest zlecić tę operację wyspecjalizowanemu serwisowi. Innym urządzeniem korzystającym z energii elektrycznej, a przydatnym w podróży jest system nawigacji satelitarnej. Na rynku dostępne są specjalistyczne urządzenie GPS, ale coraz wiesza liczba motocyklistów decyduje się na wykorzystanie w tym celu telefonów komórkowych.

 

Pamiętać jednak należy, aby urządzenie było wodoodporne. Na rynku dostępne są także wodoszczelne pokrowce, przystosowane do mocowania na kierownicy (lub lusterku wstecznym). Większość współczesnych motocykli wyposażona jest w gniazda USB, pozwalające na ładowanie urządzania w trakcie jazdy. Jeżeli jednak nie ma na pokładzie takiego fabrycznie montowanego portu, warto zainstalować tego typu urządzenie (z hermetycznym zamknięciem), specjalnie dedykowane motocyklom.

 

W dalekich podróżach istotne jest także wygodne siedzisko. Na rynku funkcjonuje wiele firm oferujących komfortowe, turystyczne siodła, jednak tego typu akcesoria są stosunkowo drogie, więc właściciele motocykli nie zawsze skłonni są do tego rodzaju wydatków. Znacznie tańszym i prostszym rozwiązaniem są żelowe nakładki na siedzenia, które na tyle pozwalają na pokonywanie znacznie dłuższych dystansów bez konieczności odpoczynku.

 

W praktyce niemal każdy motocykl uniwersalny, czy nawet typowo miejski da się względnie niewielkim kosztem przekształcić w maszynę turystyczną. Rynek oferuje bardzo duży wybór akcesoriów w tym zakresie a ilość dokonanych modyfikacji zależy jedynie od naszych potrzeb i zasobności portfela.

user photo

Autor

Lech Potyński, "Świat Motocykli"

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).