Izera: czy projekt upadnie bez środków z KPO?

Izera: czy projekt upadnie bez środków z KPO?

Do Polski wpłynęły pierwsze unijne środki z Krajowego Planu Odbudowy. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej dementuje informacje poprzedniej ekipy rządzącej, że polski samochód elektryczny Izera ma być finansowany z KPO.

  • Pierwsze środki z Krajowego Planu Odbudowy już w Polsce.
  • Sprzeczne informacje czy Izera jest zapisana w KPO.
  • Audyt Ministerstwa Aktywów Państwowych w spółce Electromobility Poland.
  • Rekomendacja w sprawie formuły rozwoju projektu Izera powinna być znana w ciągu kilku tygodni.
  • Więcej informacji na stronie głównej Motofaktora.
  • Chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

15 kwietnia br. wpłynęło do Polski z Komisji Europejskiej 27 mld zł z pierwszego wniosku o płatność z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). „To jest największy jednorazowy przelew, który wpłynął z Unii Europejskiej do Polski w czasie naszego 20-letniego członkostwa” – powiedziała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Minister poinformowała, że środki z pierwszego wniosku o płatność z KPO zostaną przeznaczone w pierwszej kolejności na inwestycje w Czyste Powietrze, dostęp do bardzo szybkiego internetu, bezpieczną kolej i transport, wsparcie MŚP w rolnictwie i nowe miejsca w żłobkach. „Kolejne inwestycje w ramach KPO są uruchamiane, sukcesywnie będziemy wspierać polskich obywateli i przedsiębiorców„.

Minister zapytana podczas konferencji prasowej o to, czy środki z pierwszej transzy Krajowego Planu Odbudowy zostaną przeznaczone na finansowanie  polskiego samochodu elektrycznego Izera poinformowała, że projekt ten nie nie został wpisany wprost do KPO.

Środki z KPO odblokowane – co dalej z Izerą?

Tymczasem „Business Insider” dotarł do nieujawnionych wcześniej dokumentów podpisanych przez byłego premiera Mateusza Morawieckiego. Poprzednia ekipa rządowa zapewniała, że przekaże 3,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy na realizację projektu polskiego samochodu elektrycznego Izera. Jak informuje „Business Insider” poprzedni rząd w umowie inwestycyjnej ze spółką Electromobility Poland odpowiedzialną za Izerę, bezpośrednio wskazał, że projekt inwestycyjny został zgłoszony do współfinansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności Unii Europejskiej. Jako głównego inwestora wskazuje się Skarb Państwa, który miałby zainwestować środki pochodzące z Funduszu Reprywatyzacji oraz Krajowego Planu Odbudowy. Z informacji „Business Insider” wynika, że obecny rząd na razie nie wycofał się z zobowiązań zawartych przez poprzednią ekipę.

Obecnie projekt nadzoruje Ministerstwo Aktywów Państwowych, które prowadzi właśnie audyt w spółce Electromobility Poland. Minister aktywów państwowych Borys Budka poinformował 15 kwietnia br. w Polsat News, że rekomendacja dla rządu w sprawie formuły rozwoju projektu Izera powinna być znana w ciągu kilku tygodni.

To będą decyzje rządu. W tej chwili nowa rada nadzorcza wyłania w procedurze konkursowej zarząd. Po audycie wewnętrznym będą podejmowane odpowiednie decyzje. Na pewno trzeba wykorzystać bardzo dobrą lokalizację, trzeba wykorzystać przygotowany teren (..) w jakiej formule – o tym będziemy decydować (…) Inwestycja w tamtym miejscu powinna być kontynuowana, wszystko zależy od formy (…)” – poinformował minister aktywów państwowych Borys Budka.

8 kwietnia 2024 r. ze składu zarządu spółki ElectroMobility Poland został odwołany Piotr Zaremba pełniący funkcję prezesa zarządu od dnia 17 kwietnia 2018 roku. Na funkcję pełniącego obowiązki prezesa zarządu został powołany Paweł Poneta, który będzie kierował ElectroMobility Poland S.A. do czasu powołania nowego prezesa.

Izera: prezes spółki odwołany

Przetarg na realizację inwestycji ElectroMobility Poland w Jaworznie, gdzie ma powstać fabryka Izery, wygrała w marcu br. spółka akcyjna Mirbud – jeden z liderów branży budowlanej w Polsce, od ponad 30 lat specjalizujący się m.in. w budownictwie przemysłowym. Wcześniej prezydent Jaworzna Paweł Silbert wystosował list otwarty ws. budowy fabryki Izery. Obiecywał w nim, że będzie walczył, aby budowa zakładu jednak się rozpoczęła.

Izera: list prez. Jaworzna i komentarz rządu

Także Chińczycy przekonywali Polskę, że od realizacji projektu polskiego samochodu elektrycznego Izera zależą ogromne inwestycje motoryzacyjne. Firma Geely, dostawca platformy dla Izery, w liście do prezesa Polskiego Funduszu Rozwoju Pawła Borysa broniła projektu polskiego samochodu elektrycznego i zapewniała, że jest gotowa jeszcze bardziej się zaangażować, jeśli będzie kontynuowany.

Izera – Chińczycy stają w obronie inwestycji

Na koniec 2023 r. projekt Izera, uwzględniając wszystkie strumienie prac oraz metodologię branżową, został zrealizowany w około 40%. Docelowo fabryka w Jaworznie w woj. śląskim ma zatrudniać 3 tys. pracowników i być przygotowana do produkcji 150 tys. aut rocznie w pierwszym etapie z możliwością rozbudowy mocy produkcyjnych do 300 tys. samochodów rocznie.

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?

belka Wiadomości Google

 

 

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).