Targi EXPO podczas KNM 2023 – relacja Motofaktor.pl | MOTOFAKTOR

Targi EXPO podczas KNM 2023 - relacja Motofaktor.pl

Program IV edycji Kongresu Nowej Mobilności obejmował nie tylko tradycyjną część dyskusyjną, ale również targi EXPO, gdzie nie brakowało wystawców e-mobility.

 

Dotychczas Kongres Nowej Mobilności skupiał się głównie na panelach dyskusyjnych, choć można było się chociaż szczątkowo zapoznać z ofertą zaproszonych gości i przeprowadzić z nimi rozmowy B2B i B2C, mimo że w niedużej skali. W tym roku się to zmieniło. Przeniesienie Kongresu do EXPO Łódź przy Politechnice Łódzkiej dało większe możliwości na zaprezentowanie swojej oferty i rozmowy gościom wydarzenia, którzy wyraźnie chcieli zaznaczyć swój wkład w rozwój elektromobilności i nowej mobilności.

Fot. Adrian Januszkiewicz

Główna scena Kongresu miała wydzieloną osobną halę. Tam odbyło się uroczyste otwarcie KNM 2023, po czym przez 3 dni szereg paneli, dyskusji i prezentacji zajął całe EXPO Łódź od rana do późnych godzin popołudniowych.

W trakcie Kongresu została ogłoszona m.in. tzw. Siódemka dla elektromobilności stanowiąca list otwarty przedstawicieli polskiej branży e-mobility na rzecz mobilnej transformacji w Polsce.

 

Korytarz między poszczególnymi halami i salami również przeznaczono na cele wystawiennicze, gdzie swoje stanowisko mieli np. przedstawiciele Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego, którzy poruszali temat ochrony przeciwpożarowej pojazdów elektrycznych w garażach podziemnych.

Ładowarki i oferty biznesowe związane z elektromobilnością

Targi EXPO obejmowały dwie części: wewnętrzną i zewnętrzną. W każdej z nich wystawcy coś zaprezentowali. Producenci ładowarek do pojazdów elektrycznych wyraźnie zaznaczyli swoją obecność szczególnie wewnątrz EXPO Łódź, ale nie byli jedyni. Część stoisk odwiedziliśmy i oto co miały przygotowane (kolejność alfabetyczna):

 

ChargeIn Holding

 

ChargeIn Holding był obecny zarówno w hali EXPO, jak i na zewnątrz. Prezentował swoje ładowarki AC i DC o mocy do 300 kW, których zasadę działania można było poznać z bliska.

 

Specjalizujemy się w technologii Smart Charging. Oznacza to, że nasze stacje mają zaimplementowany back-end, który pozwala na inteligentne ładowanie aut elektrycznych. Możemy dzięki temu stworzyć całą grupę stacji ładowania, które będą się komunikowały między sobą i efektywnie wykorzystywały energię pozyskiwaną z przyłączy – powiedział nam Kamil Babiński, CTO w ChargeIn Holding.

Fot. Adrian Januszkiewicz

Ekoenergetyka-Polska

 

Ekoenergetyka-Polska miała jedno z największych stoisk targów EXPO. Poza ofertą produktową można było również sprawdzić swoje zdolności manualne pracując przy okablowaniu do ładowarki EV. Na tym jednak nie koniec, ponieważ głównym tematem obecności spółki na Kongresie była prezentacja możliwości technologii Plug&Charge.

 

Technologia Plug&Charge, którą wdrażamy wspólnie z Hubject oraz Ekoen to standard ładowania, który ułatwia życie klientom, zdejmując całkowicie z ich barków wszystkie czynności związane z autoryzacją sesji ładowania czy to poprzez aplikacje, czy karty prepaid, czy też kartę płatniczą. Od tej pory klient w elektryku jedyne co będzie musiał zrobić to po prostu wetknąć wtyczkę do auta. Cała reszta zadzieje się za niego w sposób automatyczny i bezpieczny, bo wykorzystywane jest tu szyfrowanie danych – powiedział Tomasz Siedlecki, Kierownik Projektów w Ekoenergetyka-Polska.

Fot. Adrian Januszkiewicz

Eleport

 

Estoński Eleport był jednym z partnerów strategicznych całego Kongresu. To jeden z najszybciej rozwijających się operatorów publicznych stacji ładowania w krajach bałtyckich. Ma już swoje pierwsze stacje w Polsce, a do końca roku ma być ich ponad 200. Podczas Kongresu spółka prezentowała jaka jest jej obecność oraz jakie ma plany rozwoju w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. Przy samym stoisku była możliwość bezpośredniej rozmowy z przedstawicielami spółki przy zimnym drinku.

Fot. Adrian Januszkiewicz

Elinta Charge

 

Przy stoisku Elinta Charge można było zapoznać się z ofertą produktową marki, która oferuje ładowarki publiczne, jak i te do użytku prywatnego dla posiadaczy pojazdów elektrycznych.

Fot. Adrian Januszkiewicz

Garo

 

Przy stoisku Garo można było z bliska przyjrzeć się stacjom ładowania GLB oraz LS-4. Oprócz tego przedstawiciele marki byli otwarci na dłuższe rozmowy odnośnie oferty.

Fot. Adrian Januszkiewicz

GreenCell

 

GreenCell podczas targów EXPO prezentował swoją ofertę produktową dla właścicieli aut elektrycznych, a także e-rowerów.

 

Goście naszego stoiska mogą zobaczyć nasze ładowarki do samochodów elektrycznych, mobilne zasilacze hubu GreenCell, nasz najnowszy wallbox, a także takie akcesoria jak kable do ładowania, a także nasze baterie do rowerów elektrycznych – powiedział Paweł Ochyński, CEO i założyciel GreenCell.

Fot. Adrian Januszkiewicz

GreenWay Polska

 

Na stoisku GreenWay mogliśmy z bliska obejrzeć m.in. ładowarkę AC Ensto Chago Pro, a także DC + AC Delta UFC200, ale nie o samych ładowarkach można było porozmawiać.

 

Kongres Nowej Mobilności jest kluczowym wydarzeniem w naszej branży na rynku polskim. Wychodząc z pozycji lidera, na Kongresie nie tylko prezentujemy obszar związany z budową ogólnodostępnej infrastruktury, ale również mocno podkreślamy nasze zaangażowanie w realizację komercyjnych projektów z naszymi partnerami, takimi jak InPost, IKEA i wielu innych. Zależy nam na tym, aby pokazywać najnowsze rozwiązania i technologie, które dziś są obecne na elektromobilnej mapie zachodniej Europy, czego celem ma być ich efektywne wdrożenie na rynku polskim – powiedział Aleksander Czapczyk , Chief Commercial Officer (CCO) w GreenWay Polska Sp. z o.o.

Fot. Adrian Januszkiewicz

Hellonext

 

Przy stoisku Hellonext szczególnie uwagę przyciągała stacja ładowania H2 90-180, ale były też mniejsze modele. Przedstawiciele marki byli otwarci na rozmowy z gośćmi targów o swojej ofercie.

Fot. Adrian Januszkiewicz

Landis+Gyr

 

Landis+Gyr zwracał uwagę odwiedzających łódzkie wydarzenie na swoje rozwiązanie Ad-hoc charging, które pozwala na monitorowanie m.in. swojej sesji ładowania, czy zużycia energii w czasie rzeczywistym z ekranu smartfonu.

Fot. Adrian Januszkiewicz

PlugBox

 

PlugBox również prezentował swoje ładowarki, zarówno publiczne, jak i prywatne. Z bliska można było zobaczyć modele PlugBox City, a także Smart+. Poza ofertą marki można było omówić z jej przedstawicielami temat współdzielenia ładowarek do samochodów elektrycznych.

Fot. Adrian Januszkiewicz

Shell

 

Odwiedzający stoisko Shell Polska w hali EXPO mogli poznać możliwości hybrydowej karty Shell Card EV dla flot, którą można zintegrować z aplikacją mobilną Shell Recharge.

 

Shell Card EV to rozwiązanie dla wszystkich klientów biznesowych poczynając od jednoosobowej działalności po duże floty samochodów osobowych i dostawczych. W przypadku samochodów elektrycznych karta daje dostęp do ponad 3300 punktów ładowania w Polsce takich sieci jak GreenWay, Elocity, EV+, Power Dot, Last Mile Solutions, IONITY, Noxo czy PureCity – wszystko wygodnie w ramach jednej karty i jednej aplikacji Shell Recharge. Jednocześnie co jest bardzo istotne w przypadku samochodów typu PHEV, rozwiązanie zachowuje wszystkie dotychczasowe funkcje karty paliwowej, pozwalając na tankowanie samochodu jak również skorzystanie z myjni, regulowanie opłat autostradowych czy dokonywania płatności za zakupy na stacjach Shell. Całość w ramach jednej faktury i odroczonej metody płatności – powiedział nam Łukasz Klamka, dyrektor ds. rozwiązań flotowych w Shell Polska.

Fot. Adrian Januszkiewicz

Webasto

 

Webasto na targi EXPO przywiozło dwie swoje ładowarki EV: Next oraz Unite.

 

Są to stacje prądu przemiennego do 22 kW. Obie są skomunikowane poprzez sieć internetową z systemem zarządzania ładowarką. Możemy zweryfikować stan ładowarki, uruchomić, zablokować i nadać uprawnienia do jej wykorzystywania. Możemy również połączyć jej oprogramowanie z innym oprogramowaniem do zarządzania i rozliczania stacji – powiedział Kamil Kleczewski, Sales and Marketing Director w Webasto.

Fot. Adrian Januszkiewicz

Na tym lista wystawców się nie skończyła. Jeśli w kolejnych latach również odbędą się targi EXPO, to możemy się spodziewać, że pojawi się znacznie więcej firm.

Marki samochodowe

Na targach EXPO nie zabrakło również marek samochodowych. W niektórych przypadkach mieliśmy oficjalne premiery.

 

BMW zaprezentowało w hali EXPO najnowszą serię 5 w wydaniu elektrycznym, a na zewnątrz prezentowany był model iX5 Hydrogen. Ford oprócz modeli Mustang MACH-e i e-Transita po raz pierwszy w Polsce zaprezentował elektrycznego Explorera. Hyundai z kolei zaprezentował nową Konę, ale również Ioniq 5 i 6.

 

Z własnym stoiskiem pojawiła się również Izera, która oficjalnie podczas Kongresu ogłosiła wygranie przetargu na teren pod budowę fabryki samochodowej w Jaworznie. Mieliśmy okazję porozmawiać o tym z Piotrem Zarembą, prezesem zarządu ElectroMobility Poland, a także o przyszłości marki z Wojciechem Mieczkowskim, dyrektorem sprzedaży, marketingu i ścieżki klienta w ElectroMobility Poland.

 

Swój polski pojazd elektryczny zaprezentował również startup Innovation AG. Był nim oczywiście eVAN, o którym porozmawialiśmy z Piotrem Gryszczukiem, V-ce Prezesem Zarządu i CTO startupu.

 

Pojawiły się również chińskie marki samochodów elektrycznych: Maxus i Nio. Do tego Mercedes-Benz, Nissan, Renault i Toyota.

 

Spośród marek pojazdów użytkowych pojawili się IVECO, polska PILEA, a także Volvo Trucks. IVECO zaprezentowało swój zeroemisyjny ciągnik siodłowy, a Volvo Trucks, wraz z IKEA i Raben, podsumowali rok użytkowania elektrycznego ciągnika siodłowego w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych. Na stoisku szwedzkiej marki mogliśmy również zobaczyć w pełni elektryczny zestaw ciężarowy oraz z bliska zapoznać się z jej pełną ofertą pojazdów elektrycznych.

Kolejna edycja Kongresu Nowej Mobilności będzie już piątą, więc z dużym prawdopodobieństwem jego formuła jeszcze bardziej się rozwinie. Jak bardzo? Przekonamy się najpewniej w przyszłym roku.

 

Zdjęcia: Adrian Januszkiewicz

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).