Czynnik R513a jest mieszaniną czynników w ilości: R134a 44% oraz 1234yf 56%. Jego wydajność jest zbliżona do czynnika R134a, ale nie taka sama.
Rafał Wróbel, Magneti Marelli
„Proporcje, o których wspominam, są możliwe do uzyskania podczas fabrycznego napełniania zbiorników z czynnikiem R513a, natomiast nie w warunkach stricte warsztatowych próbując mieszać oba czynniki metodą „ na oko”. Nie mówiąc już o konieczności posiadania identyfikatora czynnika lub analizatora składu, gdzie bez niego nie jesteśmy nawet w stanie określić jaki czynnik znajduje się w układzie, bądź czy w układzie nie znajduje się mieszanina czynników lub czynnik zanieczyszczony. Następną kwestią jest liczba GWP czynnika R513a, która wynosi 573, od 2017 r wszystkie nowo produkowane samochody osobowe posiadają układy klimatyzacji przystosowane do czynnika R1234yf, gdzie wartość GWP wynosi 4. Kolejną rzeczą różniącą oba czynniki to całkowicie inna ich charakterystyka oraz różnice wynikające z właściwości czynników” – wyjaśnia Rafał Wróbel, Technical Department, Magneti Marelli.

Magneti Marelli wyjaśnia, że sama konstrukcja układu przystosowanego na czynnik r1234yf różni się od obiegu z czynnikiem r134a między innymi wewnętrznym wymiennikiem ciepła, aby móc uzyskać odpowiednią wydajność układu. W przypadku zabrudzonego filtra przeciwpyłkowego blokowanie przepływu powietrza można zaobserwować po parowaniu szyb pojazdu, gdy ustawimy nawiew na obieg zamknięty. Kolejnym ważnym aspektem w przypadku powyższego filtra jest jego wpływ na zanieczyszczenie parownika oraz nagrzewnicy w sytuacji zaniedbania okresów wymiany oraz weryfikacji jego stanu.
Istotą poprawnego funkcjonowania układu klimatyzacji jest prawidłowe działanie elementów tego układu, między innymi sprawny czujnik temperatury parownika. Odpowiada on za poprawne wysterowanie sprężarki względem temperatury na parowniku. Na bazie sygnałów z czujnika temperatury parownika sprężarka dostosowuje swoją pracę do danych warunków. Czujnik ten jest jednym z ważnych elementów wpływających na pracę układu zaraz obok zaworu rozprężnego/dyszy rozprężnej oraz zaworu sterowania sprężarki.
„Sprawdzone że układy pracują poprawnie na mieszankach gazów stosowanych w odpowiednich proporcjach bardzo dobrze chłodząc” – to także komentarz jednego z naszych Czytelników.
Ekspert Magneti Marelli wyjaśnia, że nie jesteśmy w stanie odpowiednio kontrolować stężenia danych gazów w układzie. Ponadto należy pamiętać, że jeżeli układ klimatyzacji jest przystosowany do konkretnego czynnika, to należy stosować czynnik taki, na jaki jest uzyskana homologacja producenta. W sytuacji odzyskania przez urządzenie mieszaniny gazów z układu klimatyzacji w samochodach osobowych nawet „stosowanych w odpowiednich proporcjach” wiąże się z możliwością uszkodzenia urządzenia do obsługi klimatyzacji, a w przypadku nowej stacji klimatyzacji utratą gwarancji producenta.
„Niestety coraz częściej można spotkać pojazdy z układami klimatyzacji, w których znajdują się mieszanki gazów nieznanego pochodzenia lub też preparaty sprzedawane jako zamienniki czynników chłodniczych. Łatwa dostępność do pojemników z takimi substancjami powoduje ostatnimi czasy nasilenie procederu napełniania układów klimatyzacji wedle zasady „ nie ważne co znajduje się w układzie, ważne, że działa”. Z tego też powodu część stacji klimatyzacji trafia na serwis z zgłaszanymi problemami, które wynikają z dostania się takiej substancji do zbiornika urządzenia. Twierdzenie: „Wywalanie ciężkiej kasy na warsztat nie jest receptą na wszystko”, jest błędne, ponieważ tylko dzięki poprawnemu serwisowaniu oraz diagnostyce układu możemy przedłużyć żywotność układu klimatyzacji. Natomiast jeśli już dojdzie do naprawy to w tym przypadku liczy się odpowiednia wiedza oraz zaplecze techniczne, które posiada warsztat zajmujący się serwisem, naprawą oraz obsługą układu klimatyzacji” – wyjaśnia Rafał Wróbel, Technical Department, Magneti Marelli.