Naprawa aluminiowych przewodów klimatyzacji | MOTOFAKTOR

Naprawa aluminiowych przewodów klimatyzacji

Obserwując rynek motoryzacyjny w Polsce łatwo zauważyć, że w ostatnich latach lawinowo wzrosła liczba samochodów wyposażonych w klimatyzację.

 

 

Nabywcy samochodów (zarówno nowych, jak i używanych) coraz częściej zwracają uwagę, aby pojazdy posiadały ten element wyposażenia. Do wzrostu liczby używanych samochodów z klimatyzacją przyczynia się też jeden z głównych kierunków importu jakim są Włochy. Ze względu na gorący klimat pochodzące z tamtego rynku auta (nawet te niższych klas) klimatyzację posiadają.

 

W wielu z tych mniej lub bardziej wyeksploatowanych aut występują w układzie klimatyzacji różnego rodzaju usterki. Statystycznie są to najczęściej różnego rodzaju nieszczelności. Ze względu na specyfikę układu klimatyzacji w większości przypadków są to nieszczelności skraplacza lub przewodów.

 

Nieszczelny skraplacz stosunkowo prosto można zastąpić nowym. Praktycznie do każdego pojazdu można kupić będące w rozsądnej cenie zamienniki, a sama wymiana tego elementu nie jest też zbytnio skomplikowana. Trochę większe problemy występują, gdy nieszczelność pojawi się na przewodach.

 

Najrozsądniej byłoby postąpić podobnie jak w przypadku skraplacza wymienić nieszczelny przewód na nowy. Jednak przewody takie w większości przypadków nie występują jako zamienniki, a w wykonaniu OE są drogie i do starszych samochodów trudno dostępne. Dodatkowym utrudnieniem może być operacja ich wymiany. Niejednokrotnie może wymagać pracochłonnego demontażu wielu elementów, a nawet całego zespołu napędowego. Wszystko to powoduje, że cena naprawy polegającej na wymianie przewodu na nowy jest dla wielu posiadaczy samochodów zbyt wysoka.

 

Zależnie od marki i typu pojazdu przewody klimatyzacji są różnego rodzaju kombinacją elementów gumowych i aluminiowych. Uszkodzony odcinek węża gumowego można zastąpić nowym montując go przy pomocy przeznaczonej do tego celu prasy. Większy problem pojawia się gdy uszkodzony jest odcinek sztywnego przewodu aluminiowego.

 

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku firma Magneti Marelli opracowała technologię napraw aluminiowych przewodów klimatyzacji. Jest to system odpowiednich złączek montowanych na przewodzie. Naprawa sprowadza się do odszukania miejsca nieszczelności, przecięcia przewodu w tym miejscu i zamontowania dwustronnie gwintowanej złączki wraz z pierścieniami uszczelniającymi i antywibracyjnymi. Jeśli przewód uszkodzony jest na dłuższym odcinku, to można go wyciąć i wstawić nowy montując go przy pomocy dwóch złączek.

Także w przypadku uszkodzenia zaworu serwisowego możliwe jest zastąpienie go nowym montowanym przy pomocy złączek opracowanych przez Magneti Marelli. System złączek obejmuje ok. 80 pozycji i z łatwością można dobrać element pasujący do uszkodzonego przewodu. Obserwując uszkodzenia przewodów aluminiowych można zauważyć pewną specyfikę ich występowania. Nawet w stosunkowo młodych pojazdach pojawiają się nieszczelności będące wynikiem korozji międzykrystalicznej. Powstaje w ten sposób bardzo niewielki (często grubości przysłowiowej szpilki) otwór, w którym ulatnia się czynnik chłodniczy. Także do usuwania tego typu uszkodzeń doskonale nadaje się system złączek oferowany przez Magneti Marelli. Jest to dobra i uzasadniona ekonomicznie alternatywa dla stosowanego często spawania. Do spawania bowiem również trzeba zdemontować przewód, a samo spawanie nie zawsze przynosi efekty w przypadku cienkościennych i częściowo skorodowanych elementów. Po naprawieniu uszkodzonego miejsca trzeba oczywiście sprawdzić szczelność układu. Robimy to napełniając go azotem. Naprawione miejsce spryskujemy środkiem do wykrywania nieszczelności i obserwujemy czy nie pojawią się pęcherzyki świadczące o wycieku gazu. Jeśli układ jest szczelny, to można go napełnić czynnikiem chłodniczym nie zapominając o wymianie filtra osuszacza.

 

Dbanie o szczelność układu klimatyzacji jest ważne z kilku powodów. Pierwszym jest komfort użytkowania i bezpieczeństwo. Kierowca podróżujący w gorącym wnętrzu samochodu szybciej się męczy i łatwiej zasypia. Drugi powód to ekologia. Należy dbać oto, aby jak najmniej czynnika chłodniczego dostawało się do atmosfery. Należy też wspomnieć o jednym bardzo istotnym szczególe technicznym. W przypadku stosowanych dawniej sprężarek ze sprzęgłem, jeśli w układzie nie było czynnika, to sprężarka nie pracowała. Inaczej jest gdy w układzie znajduje się sprężarka o zmiennej wydajności. Pracuje ona przez cały czas, nawet jak nie wytwarza ciśnienia. Układy klimatyzacji smarowane są olejem wymieszanym z czynnikiem chłodniczym. Jeśli czynnika w układzie nie ma, to po stosunkowo krótkim czasie zanika smarowanie sprężarki i ulega ona zatarciu. Naprawa tak uszkodzonego układu będzie niezwykle kosztowna. W przypadku pojazdów wyposażonych w taką sprężarkę należy więc bezzwłocznie wykrywać i usuwać wszelkie nieszczelności. Prace takie znacznie ułatwia system złączek oferowanych przez Magneti Marelli.

 

Artykuł sponsorowany przez Magneti Marelli

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).