Jakie auta w 2022 r. wybierali Polacy? – dane Automarket.pl | MOTOFAKTOR

Jakie auta w 2022 r. wybierali Polacy? - dane Automarket.pl

Funkcjonalność ważniejsza niż prestiż marki - taki wniosek nasuwa się po analizie platformy Automarket.pl odnośnie aut wybieranych przez Polaków w 2022 r.

 

  • Według danych platformy Automarket.pl, należącej do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, najbardziej poszukiwanymi samochodami są obecnie nie SUVy czy uterenowione kombi, a niewielkie pojazdy z segmentów B lub C. Zajmują 6 na 10 miejsc wśród najczęściej kupowanych na platformie aut
  • Średni czas dostępności samochodu na platformie Automarket.pl to 1,5 miesiąca, a najszybciej nabywców znajdują małe auta niezaliczane do segmentu premium: Fiat 500, Skoda Fabia i Hyundai Tucson
  • Dane platformy Automarket.pl wskazują, że samochód przestaje być oznaką prestiżu. Wybierając pojazd, na pierwszym miejscu szukamy funkcjonalności i wygody, a nie konkretnych marek
  • Podobne opinie wyrażali uczestnicy badania Mobilność* zrealizowanego dla Automarket.pl – dla polskich kierowców coraz ważniejsze są użyteczność i bezpieczeństwo, jakie daje auto. Posiadanie samochodu na własność nie jest już tak ważne
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

Jakie auta Polacy kupują najchętniej?

Od stycznia do września 2022 toku największy udział w łącznej sprzedaży (wynajem długoterminowy, leasing i zakup za gotówkę) w Automarket.pl miały: Opel Astra (7,3%), Hyundai i30 (5,8%), Opel Insignia (4,1%), Škoda Octavia (3,8%) i Hyundai Tucson (3,3%). W pierwszej dziesiątce znalazł się również jeden model Toyoty i jeden model Volkswagena, po dwa modele Opla i Hyundaia i aż 4 modele Škody. Pośród 10 najpopularniejszych aut najwięcej było kompaktów z segmentu C i aut miejskich z segmentu B.

Co ciekawe, na liście najchętniej kupowanych samochodów nie ma żadnego BMW czy Audi, chociaż modele tych marek pojawiały się w czołówce najczęściej kupowanych na Automarket.pl w przeszłości. Warto zwrócić uwagę, że określenia „segment B” czy „auta miejskie” mogą być nieco mylące, bo te samochody stają się coraz bardziej przestronne . Na przykład pierwszy Opel Astra z 1991 roku miał długość 4050 mm, a wersja z 2019 roku ma już 4658 mm. To o ponad pół metra więcej.

 

Zauważamy zmianę oczekiwań klientów, którzy chcą kupić samochód. Obecnie najchętniej wybierane są pojazdy ze średniej półki cenowej. Spora część kierowców przestała traktować auta jako oznakę prestiżu czy ekskluzywny gadżet. Co więcej, obecnie mniejsze auta też oferują dużo przestrzeni, a poziomem funkcjonalności, bezpieczeństwa czy wyposażenia nie odstają od większych i bardziej prestiżowych modeli. Także jakość ich wykonania i trwałość nie odbiega od samochodów z wyższych segmentów – mówi Artur Makolągwa, Kierownik Zespołu Marketingu i UX platformy Automarket.pl.

Mniejsze samochody szybciej się sprzedają

Według danych Automarket.pl średni czas dostępności jednego egzemplarza na platformie to 1,5 miesiąca. Są jednak takie modele, które na znalezienie nabywcy potrzebują jeszcze mniej czasu, już około 1 miesiąca. Należą do nich Fiat 500, Škoda Fabia i Hyundai Tucson. Dwa pierwsze zaliczane są do grona niewielkich, miejskich modeli, natomiast Hyundai jest dużym SUVem, ale raczej nie należy do kategorii aut ekskluzywnych. Pragnienie prestiżu ustępuje dzisiaj potrzebie wygody, funkcjonalności czy niezawodności. Przy wyborze samochodu używanego, ważne jest też pewne pochodzenie samochodu i dokładnie sprawdzony stan techniczny.

Badania potwierdzają dane z platformy

Także według badania MOBILNOŚĆ* zrealizowanego dla platformy Automarket.pl, coraz liczniejsze są głosy, że prestiż samochodu odgrywa mniejszą rolę przy wyborze konkretnej marki i modelu.

 

Chociaż respondenci wciąż zwracają uwagę na wygląd zewnętrzny samochodu, to jednak nie jest to kluczowy czynnik przy wyborze auta. Najbardziej liczy się wyposażenie i ergonomia wnętrza, bo to z tym kierowcy stykają się na co dzień jako użytkownicy samochodu. Kluczowe są więc dla nich komfort i samopoczucie podczas użytkowania pojazdu. Wybierają samochód dla siebie, nie dla innych. Podczas podejmowania decyzji nie kierują się zatem chęcią podniesienia prestiżu, ale względami praktycznymi.

 

Praktyczny wymiar użytkowania auta dotyczy także kwestii dostępu do taniego lub wręcz bezpłatnego serwisu. Taką możliwość mają kierowcy, którzy decydują się na wynajem długoterminowy samochodu. Analizując odpowiedzi respondentów badania, można zauważyć, że coraz więcej kierowców deklaruje, że posiadanie samochodu na własność nie jest dla nich konieczne – wystarczy, że będą mogli z niego korzystać bez uciążliwych ograniczeń. Większe znaczenie ma natomiast wsparcie w trakcie użytkowania samochodu obejmujące np. dostęp do serwisu, ubezpieczenie zawarte w racie wynajmu i usługi dodatkowe, jak bezpłatna wymiana opon – zwraca uwagę Artur Makolągwa.

 

Coraz więcej kierowców dostrzega zalety wynajmu długoterminowego, ponieważ kwestia własności pojazdu, którym się poruszają, przestaje odgrywać istotną rolę. Samochód ma być po prostu niezawodnym środkiem transportu, który zabierze ich w dowolne miejsce i w dowolnym momencie, bez konieczności dzielenia się nim z innymi osobami.

 

* Badanie jakościowe – indywidualny wywiad pogłębiony (IDI-In-Depth Interviews), zrealizowane przez instytut badawczy Inny Format, lipiec -sierpień 2022 r.

 

Źródło: PKO Leasing

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).