Wymiana sprzęgła LuK Oplu Astra G 1.4 z silnikiem X14XE | MOTOFAKTOR

Wymiana sprzęgła LuK Oplu Astra G 1.4 z silnikiem X14XE

Opel Astra G jest wyjątkowo popularny na naszym rynku, zatem warto bliżej przyjrzeć się poszczególnym etapom wymiany sprzęgła.

Wymagany będzie podnośnik najazdowy, wspornik hydrauliczny do skrzyń biegów oraz belka do podwieszenia silnika.

Przygotowanie pojazdu

Przed podniesieniem pojazdu należy odłączyć kolumnę kierowniczą od przekładni, odkręcając śrubę mocującą i wypychając do góry kolumnę wraz z wieloklinem (fot. 1).

W opisywanym modelu zastosowano w pełni hydrauliczne sterowanie sprzęgła, zatem do jego wymiany należy zamówić zestaw RepSet Pro (fot. 2), zawierający wysprzęglik hydrauliczny.

W zakresie czynności wstępnych, należy odłączyć akumulator, zdjąć jego podstawę, odłączyć masę oraz wiązkę zasilającą skrzynkę bezpiecznikową (fot. 3). Te czynności są konieczne z uwagi na elektro-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego zamocowane na ramie, którą należy zdemontować.

Przy wypinaniu bezpiecznika (fioletowy) zwrócić uwagę na mały zaczep na spodzie, który należy podważyć śrubokrętem i zablokować (fot. 4).

Demontaż

Podpinamy silnik (fot. 5) i odkręcamy mocowanie skrzyni biegów na jej poduszkach (fot. 6).

Ponadto należy podpiąć chłodnicę wspartą na ramie. Najlepiej podwiązać ją espanderem na wsporniku silnika (fot. 7).

Można teraz zdemontować przednią ramę, odkręcając 4 śruby i podpierając na wsporniku hydraulicznym ze względu na jej dużą wagę.

 

Należy pamiętać o przegubie drążka zmiany biegów, który jest zamocowany do ramy.

 

Przed wysunięciem półosi spuścić olej ze skrzyni biegów. W tym modelu nie występuje korek oleju, zatem przed montażem miski należy nałożyć cienką warstwę uszczelniacza (fot. 8).

Można teraz wysunąć półosie i odkręcić skrzynię biegów, odłączając jednocześnie wszystkie przewody hydrauliczne (fot. 9).

Podczas demontażu zużytego zestawu sprzęgła, sprawdzić stan powierzchni ciernej koła zamachowego, oraz dokładnie oczyścić wnętrze skrzyni przed zamontowaniem nowego wysprzęglika. (fot. 10 i 11). Budowa starego wysprzęglika może różnić się od nowego o nr 510 0073 10.

W takim przypadku należy zdjąć stary o-ring uszczelniający z poprzedniego wysprzęglika. W przeciwnym wypadku może dojść do zablokowania przewodu, co uniemożliwi swobodny powrót płynu hydraulicznego, ze skutkiem rozerwania wysprzęglika (fot. 12).

Ten problem jest opisany na łamach Serwis Info nr LuK-0018, dostępnym na stronie online oraz na załączonej instrukcji rysunkowej wraz z wysprzęglikiem w oryginalnym opakowaniu.

 

Podczas odpowietrzania hydraulicznego układu sterowania sprzęgłem należy:

1. połączyć zawór odpowietrzający z naczyniem zbiorczym,

2. powoli wcisnąć równomiernie sprzęgło do oporu i przytrzymać je w dolnym położeniu,

3. odkręcić zawór umożliwiając wypływ płynu wraz z powietrzem do naczynia,

4. zakręcić ręcznie zawór,

5. zwolnić powoli sprzęgło,

6. odczekać 2-3 sek,

7. powtórzyć całą procedurę kilka razy (co najmniej 10),

8. jeśli w płynie brak powietrza, dokręcić zawór 5 Nm i usunąć naczynie zbiorcze,

9. założyć osłonę na zawór odpowietrzający

10. uzupełnić płyn w zbiorniku wyrównawczym do poziomu maximum.

 

Centrujemy tarczę sprzęgła i dokręcamy docisk kluczem dynamometrycznym (fot. 13 i 14).

Przed zamontowaniem skrzyni sprawdzić stan zużycia wieloklinu wałka sprzęgłowego

 

Należy pamiętać, że w omawianym modelu nie występuje łożysko pilotujące wałka sprzęgłowego, zatem jego parametry muszą się zawierać w dopuszczalnych tolerancjach.

 

Przed zamontowaniem sprzęgła należy posmarować wieloklin wałka sprzęgłowego, kilka razy przekręcając nasunąć na wałek tarczę, a następnie usunąć nadmiar smaru.

 

Poniższy rysunek przedstawia kolejność dokręcania śrub mocujących docisk.

 

Zastosować moment dokręcający o wartości 15 Nm.

Tarcze LuK oznaczone są po stronie skrzyni biegów napisem „Getriebeseite” lub „Gearbox side” – należy zatem zwrócić uwagę aby nie zamienić stron tarczy sprzęgła.

 

Ponowny montaż przeprowadzić w odwrotnej kolejności, sprawdzając jednocześnie stan i pozycję kołeczków centrujących.

 

Z uwagi na ryzyko uszkodzenia tarczy sprzęgłowej, przed opuszczeniem siłownika podpierającego skrzynię dociągnąć właściwym momentem dokręcającym śruby mocujące skrzynię do bloku silnika.

 

Przypominamy o wymianie na nowe i zabezpieczeniu nakrętek mocujących półosie do piasty kola, oraz napełnieniu skrzyni biegów odpowiednią ilością oleju o właściwej specyfikacji.

 

Informacje techniczne dostępne są na portalu warsztatowym www.repxpert.pl.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).