Ile będą nas kosztować bezpłatne autostrady?

Ile będą nas kosztować bezpłatne autostrady?

person Joanna Piszcz 2/06/2023

Sejm przyjął ustawę znoszącą opłaty za państwowe autostrady. Jakie zmiany planuje Sejm i co mogą oznaczać w praktyce - wyjaśniają eksperci serwisu autobaza.pl.

 

Posłowie PiS podczas prac nad ustawą przekonywali, że zmiany zwiększą bezpieczeństwo na drogach, a także upłynnią ruch w miastach. Koronnym argumentem za zniesieniem opłat ma być odpowiedź na społeczną potrzebę bezpłatnego korzystania z autostrad.

Realna pomoc czy marchewka?

Jak zadeklarował premier Mateusz Morawiecki, brak opłat za pierwsze odcinki, którymi zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad mają obowiązywać już od 1 lipca. Dwa przedmiotowe odcinki to A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica. Opłata za korzystanie z tych autostrad wynosi w pierwszym przypadku 9,90 zł, a w drugim 16,20 zł.

 

Biorąc pod uwagę, że za przejazd autostradą A2 na odcinku Poznań Zachód- Modła (103 km) zapłacimy aktualnie 53 zł, a za przejazd A4 na odcinku Balice – Mysłowice (57 km) zapłacimy już 30 zł, zniesienie opłat na publicznych odcinkach zdaje się nie wpłynąć znacznie na zasobność portfela kierowców.

 

Znamiennym jest również fakt, iż minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, jeszcze w grudniu zapowiadał sukcesywne wprowadzanie poboru opłat na kolejnych odcinkach autostrad. Co się zmieniło w ciągu sześciu miesięcy?

Decyzja rządu o zniesieniu opłat za dwa odcinki autostrad zarządzane przez GDDKiA wydaje się kolejnym krokiem kampanii, mającym na celu zapunktowanie u kierowców przed nadchodzącymi wyborami. Zamiast podejmować długoterminowe działania w zakresie poprawy infrastruktury drogowej, rząd daje kierowcom tzw. marchewkę, dzięki której liczy na przychylność wyborców. Istnieje jednak ryzyko, że ta decyzja odbije się negatywnie na jakości dróg i budżecie państwa w przyszłości. Marek Trofimiuk ekspert serwisu autobaza.pl

Kto zapłaci za darmowe autostrady?

Według PiS celem nadrzędnym ustawy ma być utrzymanie, a nawet zwiększenie możliwości komunikacyjnych obywateli oraz zmniejszenie wydatków, które ponoszą kierowcy samochodów osobowych.

 

W trakcie prac nad ustawą minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapewniał, że budżet państwa jest w znakomitej kondycji i dlatego można podjąć decyzję o zdjęciu opłat za państwowe autostrady. Z kolei Cezary Grabarczyk (KO) podsumował, że zniesienie opłat za przejazd pozbawi Krajowy Fundusz Drogowy 230 mln zł.

 

Biorąc pod uwagę, że rząd nie posiada własnych pieniędzy, a jedynie dysponuje budżetem państwa, czyli obywateli, trudno tu mówić o darmowych autostradach. Utrzymanie całej infrastruktury czy remonty wymagają sporych nakładów finansowych, a te mają zostać pokryte z publicznych pieniędzy.

Niewątpliwie zmiany w zarządzaniu autostradami są potrzebne, jednak warto byłoby znaleźć alternatywne rozwiązanie, które nie będzie obciążało tych obywateli, którzy z tych dróg nie korzystają. Rząd powinien zrewidować swoje plany i zastanowić się na przykład nad ujednoliceniem sposobu opłat na wszystkich odcinkach autostrad w Polsce, wprowadzeniem abonamentu za ich użytkowanie czy winietami. Marek Trofimiuk ekspert serwisu autobaza.pl

 

Rząd planuje zniesienie opłat na wszystkich krajowych autostradach. W tym celu prezes PiS, Jarosław Kaczyński zapowiedział przystąpienie do rozmów z zarządcami pozostałych płatnych odcinków. Projekt likwidacji bramek ma być gotowy po nowym roku.

 

Jak szacują eksperci, wykup lub wywłaszczenie koncesjonariuszy, niezależnie od sposobu, spowoduje obciążenie budżetu państwa lub Krajowego Funduszu Dróg (KFD) kwotą kilkunastu miliardów złotych wyłącznie za autostradę A2. Sejm, póki co nie sprecyzował w jaki sposób ma zamiar sfinansować ogłoszony pomysł.

 

Źródło: autobaza.pl

user photo

Autor

Joanna Piszcz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).