Fit for 55: europosłowie poparli normy emisji CO2 dla aut osobowych i dostawczych | MOTOFAKTOR

Fit for 55: europosłowie poparli normy emisji CO2 dla aut osobowych i dostawczych

Europosłowie KOŚ w ramach Fit for 55 opowiedzieli się za ścieżką w kierunku bezemisyjnej mobilności w 2035 r. dla nowych aut osobowych i dostawczych.

 

Komisja Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI) przyjęła w środę 46 głosami za, 40 przeciw i 2 wstrzymujących się, swoje stanowisko w sprawie proponowanych zasad przeglądu norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych zgodnie z zwiększonymi ambicjami klimatycznymi UE.

 

W raporcie posłowie wyrazili poparcie dla propozycji Komisji dotyczącej osiągnięcia bezemisyjnej mobilności drogowej do 2035 roku.

 

Proponowane środki obejmują:

 

  • usunięcie mechanizmu zachęt dla pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych („ZLEV”), ponieważ nie spełnia on już swojego pierwotnego celu;
  • sprawozdanie Komisji na temat postępów w kierunku bezemisyjnej mobilności drogowej do końca 2025 r., a następnie corocznie, obejmujące wpływ na konsumentów i zatrudnienie, poziom wykorzystania energii odnawialnej, a także informacje o rynku wtórnym pojazdów;
  • stopniowe obniżanie pułapu na ekoinnowacje, zgodnie z proponowanymi bardziej rygorystycznymi celami (obecny limit 7g CO2/km powinien pozostać do 2024 r., następnie 5g od 2025 r., 4g od 2027 r. i 2g do końca 2034 r.);
  • sprawozdanie Komisji do końca 2023 r. szczegółowo określające potrzebę ukierunkowanego finansowania w celu zapewnienia sprawiedliwej transformacji w sektorze motoryzacyjnym w celu złagodzenia negatywnego wpływu na zatrudnienie i innych skutków gospodarczych;
  • wspólną metodologię UE przez Komisję do 2023 r. dotyczącą oceny pełnego cyklu życia, emisji CO2 samochodów osobowych i dostawczych wprowadzanych na rynek UE, a także paliw i energii zużywanych przez te pojazdy.

 

To rozporządzenie zachęca do produkcji pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych. Dzięki normom CO2 zapewniamy przejrzystość dla przemysłu samochodowego oraz pobudzamy innowacje i inwestycje dla producentów samochodów. Ponadto kupowanie i prowadzenie bezemisyjnych samochodów stanie się dla konsumentów tańsze. Jest to szczególnie ważne teraz, gdy ceny oleju napędowego i benzyny wciąż rosną. To rozporządzenie sprawia, że ​​zrównoważona jazda jest dostępna dla wszystkich! – powiedział europoseł sprawozdawca Jan Huitema (Renew, Holandia).

 

Raport ma zostać przyjęty na czerwcowym posiedzeniu plenarnym i stanowić będzie stanowisko negocjacyjne Parlamentu z rządami UE w sprawie ostatecznego kształtu prawodawstwa.

 

Źródło: Parlament Europejski

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).