Emisje CO2 z samochodów fakty i liczby

person Adrian Januszkiewicz 12/04/2019

Samochody elektryczne zyskują na popularności, ale czy rzeczywiście są ekologiczne?

Prawie 30% całkowitej emisji CO2 w UE pochodzi z sektora transportu, z czego 72% – z transportu drogowego. W ramach działań mających na celu redukcję emisji CO2 UE ustanowiła cel zmniejszenia emisji z transportu o 60% do 2050 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r. Osiągnięcie tego celu nie będzie jednak łatwe, ponieważ wskaźnik redukcji emisji spada wolniej. Od roku 1990 w innych sektorach zdołano ograniczyć emisje, ale w związku z coraz większą mobilnością ludzi emisje CO2 pochodzące z transportu wzrosły.

 

Wysiłki mające na celu polepszenie efektywności paliwowej w nowych samochodach również osłabły. Po okresie ciągłego spadku w 2017 r. nowo rejestrowane samochody emitowały średnio 0,4 g CO2 na kilometr więcej niż w roku 2016.

 

Aby odwrócić tę tendencję, UE proponuje nowe cele w zakresie emisji CO2 z myślą o zmniejszeniu szkodliwych emisji z nowych samochodów osobowych i dostawczych. Posłowie przyjęli nowe przepisy 27 marca.

Ewolucja emisji CO2 w UE według sektora (1990–2016)

Samochody, które najbardziej zanieczyszczają

Emisje CO2 z transportu pasażerskiego znacznie się różnią w zależności od rodzaju transportu. Samochody osobowe są głównym źródłem zanieczyszczeń, odpowiadając za 60,7% wszystkich emisji CO2 z transportu drogowego w Europie.

 

Niemniej jednak samochody mogą być jednym z najczystszych rodzajów transportu, pod warunkiem że przewożą co najmniej cztery osoby. W tym przypadku jedynie transport kolejowy odpowiada za mniej emisji CO2 na pasażera.

 

Ze średnią 1,5 pasażera na samochód w Europie inne rodzaje transportu, takie jak autobusy, są obecnie czystszą ekologicznie alternatywą.

Samochody odpowiadają za 60% emisji CO2 z transportu

Samochody elektryczne zyskują na popularności, ale czy są czystsze?

Istnieją dwa sposoby redukcji emisji CO2 z samochodów: zwiększenie wydajności pojazdów lub zmiana wykorzystywanego paliwa. Obecnie większość samochodów w Europie jest napędzanych benzyną lub olejem napędowym (89%), jednak coraz większą popularność zyskują samochody elektryczne.

 

Pomimo małego udziału w rynku (około 1,5% zarejestrowanych nowych pojazdów), liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych w UE równomiernie wzrastała w ostatnich latach. Sprzedaż wzrosła o 51% w 2017 r. w porównaniu z 2016 r.

 

W pytaniu “Ile CO2 produkuje samochód?” należy wziąć pod uwagę nie tylko, ile CO2 jest emitowane w trakcie użytkowania, ale także emisje spowodowane jego produkcją i trwałym składowaniem.

 

Produkcja i trwałe składowanie samochodu elektrycznego są mniej ekologiczne niż samochód z silnikiem spalinowym, a poziom emisji z samochodów elektrycznych waha się w zależności od sposobu, w jaki elektryczność jest wytwarzana.

 

Niemniej jednak biorąc pod uwagę średni koszyk energetyczny w Europie, samochody elektryczne już teraz okazują się być czystsze ekologicznie, niż pojazdy napędzane benzyną. W związku z tym, że udział energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w przyszłości będzie rosnąć, samochody elektryczne mają stać się jeszcze mniej szkodliwe dla środowiska.

Emisje CO2 według rodzaju paliwa oraz dla samochodów elektrycznych

Inne działania UE mające na celu obniżenie emisji gazów cieplarnianych

W porozumieniu klimatycznym z Paryża UE zobowiązała się ograniczyć emisję gazów cieplarnianych do 2030 r. o co najmniej 40% we wszystkich sektorach ekonomicznych w porównaniu z poziomami z 1990 r.

 

Poza ustanowieniem celów dotyczących emisji samochodowych posłowie PE przyjęli następujące środki, aby pomóc UE spełnić te zobowiązania:

 

  • Unijny system handlu emisjami pochodzącymi z przemysłu
  • Wiążące krajowe cele redukcji emisji gazów cieplarnianych z sektorów nieprzemysłowych
  • Jak wykorzystać lasy w UE do zrównoważenia emisji CO2

 

Źródło: Parlament Europejski

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl