Diagnostyka uszkodzeń i wymiana sprężarki klimatyzacji | MOTOFAKTOR

Diagnostyka uszkodzeń i wymiana sprężarki klimatyzacji

person Redakcja 24/03/2015

Sercem każdego układu klimatyzacji jest sprężarka.

Dzięki dostarczonej do niej energii mechanicznej możliwe jest sprężenie czynnika chłodniczego, który po schłodzeniu w skraplaczu jest kierowany przez zawór rozprężny (lub dyszę) do parownika i ponownie wraca do sprężarki. Dzięki przemianom termodynamicznym zachodzącym w czasie takiego obiegu możliwe jest obniżenie temperatury wewnątrz samochodu. Oczywiste jest więc, że warunkiem poprawnej pracy klimatyzacji jest odpowiednia sprawność sprężarki.

 

To, czy sprężarka działa właściwie, można sprawdzić przy pomocy manometrów podłączonych do portów wysokiego  i niskiego ciśnienia układu klimatyzacji. Można tutaj skorzystać z manometrów znajdujących się w każdej stacji do serwisowania klimatyzacji. Przed uruchomieniem sprężarki oba manometry wskazują to samo ciśnienie od 5 do 7 bar (zależne od temp. czynnika). Po włączeniu klimatyzacji niskie ciśnienie powinno spaść do ok. 2 bar, a wysokie wzrosnąć do ok. 15 bar (wartość ta rośnie wraz ze wzrostem temperatury otoczenia). Są to wartości orientacyjne i mogą się różnić zależnie od typu układu i modelu pojazdu. O uszkodzeniu sprężarki mogą świadczyć niskie ciśnienie wyższe a wysokie niższe od założonego lub pulsacje ciśnienia. Pomiaru należy dokonywać mając pewność, że w układzie znajduje się właściwa ilość czynnika.

 

Należy też sprawdzić poprawność działania układu sterującego pracą sprężarki. Jeśli jest to układ ze sprzęgłem elektromagnetycznym, to sprawa jest prosta – po włączeniu sprzęgła sprężarki w układzie powinny wystąpić opisane wcześniej zmiany ciśnień. W przypadku sprężarki sterowanej elektrozaworem sprawdzamy sygnał sterujący (jest to sygnał typu PWM) oraz czy sam zawór działa właściwie. Objawem uszkodzenia sprężarki może być też jej głośna praca lub nieszczelność powodująca wyciek czynnika. W przypadku rozbudowanych układów klimatyzacji automatycznej pomocne przy postawieniu diagnozy może być też odczytanie pamięci błędów i parametrów rzeczywistych przy pomocy testera diagnostycznego.

 

Trzeba podkreślić, że sprężarki klimatyzacji są stosunkowo trwałym podzespołem i, pomijając przypadki ekstremalnie wysokich przebiegów, ich uszkodzenia najczęściej wynikają z niewłaściwej eksploatacji.

 

Jeśli stwierdzimy uszkodzenie sprężarki, kolejnym krokiem jest odessanie czynnika z układu klimatyzacji i demontaż sprężarki. Bezpośrednio po odkręceniu przewodów przyłączeniowych powinniśmy je zatkać aby do układu nie przedostawała się wilgoć.

 

Jak wspomnieliśmy wcześniej, samoistne i przedwczesne uszkodzenia sprężarek zdarzają się stosunkowo rzadko. Z tego względu należy dokładnie przeanalizować i usunąć pierwotne przyczyny powstania uszkodzenia. Typowe przyczyny powstawania uszkodzeń sprężarek to:

 

  • praca przy zbyt wysokich ciśnieniach i temperaturach wynikająca z niesprawności skraplacza lub jego wentylatora
  • praca z niewłaściwą ilością oleju lub zastosowanie oleju o źle dobranych parametrach
  • rozcieńczenie oleju zbyt dużą ilością środka kontrastowego
  • w przypadku sprężarek bezsprzęgłowych praca układu bez czynnika
  • dostanie się do układu ciała obcego podczas prac naprawczych
  • zaniedbanie okresowych prac serwisowych obejmujących m in. wymianę filtra osuszacza

 

Przed zamontowaniem nowej sprężarki należy więc wykonać czynności minimalizujące ryzyko wystąpienia jej ponownej przedwczesnej awarii. Jeśli nastąpiło zatarcie sprężarki, to bezwzględnie wykonujemy płukanie całego układu. Usuniemy w ten sposób opiłki i zanieczyszczony olej. Przed rozpoczęciem tej operacji sprawdzamy jaki typ skraplacza jest w nim zabudowany. Jeśli jest to rozwiązanie z przepływem równoległym, to dokładne wypłukanie może być niemożliwe i zaleca się jego wymianę. Skraplacz z przepływem spiralnym można wypłukać, wcześniej jednak należy sprawdzić jego ogólny stan. Pozaginane lamelki ich brak lub widoczna korozja też kwalifikują ten element do wymiany. Inne elementy, które należy wymienić po zatarciu sprężarki to zawór rozprężny i filtr osuszacz.

 

Obowiązkowo zakładamy też nowe o-ringi uszczelniające i w czasie montażu nawilżamy je olejem, którym napełniamy sprężarkę.  Przed montażem sprężarki należy sprawdzić, czy znajduje się w niej właściwa ilość oleju o odpowiedniej lepkości. Bardzo ważne jest też sprawdzenie stanu układu napędu pasowego. Szczególną uwagę zwracamy na pasek, napinacz i sprzęgło jednokierunkowe alternatora, jeżeli takie jest stosowane.

 

Po zakończeniu prac montażowych sprawdzamy szczelność układu (najlepiej zastosować metodę z azotem pod ciśnieniem ok. 15 barów), a następnie wytwarzamy próżnię w celu dokładnego osuszenia układu (utrzymujemy próżnię minimum 20 minut). Kolejnym krokiem jest napełnienie układu właściwą ilością czynnika. Zbyt mała ilość czynnika skutkuje małą skutecznością chłodzenia, a zbyt duża może doprowadzić do uszkodzenia sprężarki. Na koniec uruchamiamy klimatyzację, sprawdzamy temperaturę w nawiewach i jeszcze raz kontrolujemy ciśnienia. Szczególną uwagę należy zwrócić na wysokie ciśnienie. Zbyt duża jego wartość świadczy o małej wydajności skraplacza i może szybko doprowadzić do ponownego uszkodzenia sprężarki.

 

W przypadku poważnej awarii kompresora jedyną sensowną drogą naprawy jest wymiana go na nowy. Hella, czołowy dostawca systemów termicznych do samochodów, oferuje szeroką gamę zarówno sprężarek, jak i innych podzespołów klimatyzacji samochodowych. Stosując pochodzące od renomowanego producenta części i postępując zgodnie z wymienionymi wcześniej zaleceniami, zawsze przywrócimy pełną funkcjonalność uszkodzonej klimatyzacji samochodowej. Dodatkowo, do każdej zakupionej sprężarki, firma Hella dodaje gratis opakowanie oleju PAO.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Hella

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).