Diagnostyka układu klimatyzacji

person Redakcja 27/09/2013

Profesjonalne urządzenie do klimatyzacji pozwala nie tylko na bieżącą obsługę układu klimatyzacyjnego w samochodzie, ale także na diagnozę przyczyn nieprawidłowości w jego pracy układu.

Do przeprowadzenia naprawy potrzebna będzie podstawowa wiedza o układzie i poniższe wskazówki.

 

W praktyce warsztatowej zdarzają się przypadki awarii klimatyzacji różne od popularnych nieszczelności czy uszkodzonej sprężarki. Do diagnozy nieoczywistych przypadków przydaje się obserwacja manometrów wskazujących ciśnienia panujące w różnych częściach układu.

Właściwe wskazania

Prawidłowo działająca klimatyzacja przede wszystkim daje nawiew chłodnego powietrza do wnętrza auta.

Przy ustawieniu dmuchawy na 3. bieg temperatura wewnątrz dyszy wylotowej konsoli środkowej auta powinna wynosić od 2 do 8 st. C. Zenon Rudak kierownik Centrum Technicznego Hella Polska

 

Sama kontrola temperatury powietrza nie wystarczy. W przypadku przeglądu dokonanego w chłodny dzień wynik testu może wyjść poprawny pomimo obniżonej skuteczności układu klimatyzacji. Dlatego należy też skontrolować ciśnienia panujące w przewodach.

Prawidłowe wskazania niskiego ciśnienia powinny mieścić się przedziale 0,5 do 3 barów, a wysokiego od 6 do 17 a czasem nawet 25 bar. Należy mieć też na uwadze, że w przypadku układu wyposażonego w sprężarkę o automatycznie regulowanej wydajności strona niskiego ciśnienia winna wskazywać niezmiennie 2 bary. Zenon Rudak

Kiedy klimatyzacja nie chłodzi

Kiedy mamy do czynienia z układem klimatyzacji, który jest napełniony, szczelny a powietrze, które wydostaje się z nawiewów jest cieplejsze niż powinno to należy na początek sprawdzić kilka prozaicznych rzeczy.

W przypadku zbyt wysokiej temperatury powietrza w nawiewach należy sprawdzić, czy przypadkiem nie jest włączone ogrzewanie wnętrza. Następnym krokiem jest kontrola filtra kabinowego (jeśli jest silnie zanieczyszczony, może zaburzać przepływ powietrza), oraz cały tor nawiewu powietrza – klapki dysz nawiewowych, zawory nagrzewnicy, dmuchawę czy parownik. Dodatkowo należy sprawdzić czy sprawny jest czujnik temperatury i termostat. Zenon Rudak

 

Aby sprawdzić działanie niektórych podzespołów można sprawdzić temperaturę przewodów w układzie.

Aby dokonać takiej analizy należy uruchomić klimatyzację, ustawić obroty silnika 2000 – 2500 i odczekać około minutę. Zenon Rudak

 

Przewody między sprężarką a skraplaczem powinny być bardzo gorące. Te w okolicach skraplacza i przed zaworem rozprężnym nadal gorące, ale przewód przed sprężarką powinien być zimny.

Na przewodzie przed sprężarką powinna się skraplać woda, ale nie może ona zamarzać. Jeśli zamarza, to uszkodzony jest zawór lub dysza rozprężna. Jeśli zaś wyczujemy różnicę w temperaturze przewodu przed i za filtrem osuszaczem, to prawdopodobnie jest on niedrożny i należy go wymienić. Zenon Rudak

 

W przypadku, gdy nadal niemożliwe jest ustalenie przyczyn nieprawidłowości warto sprawdzić ciśnienia panujące w układzie podczas jego pracy.

Przykładowo jeśli wskazania niskiego ciśnienia są zbyt wysokie i jednocześnie wysokie ciśnienie jest wyższe niż zalecane, to może to świadczyć o przepełnieniu instalacji, awarii wentylatora lub zanieczyszczonym skraplaczu. Natomiast jeśli ciśnienia są właściwe a mimo to klimatyzacja nie daje pożądanych efektów, to wina może leżeć w zbyt dużej ilości oleju w układzie. Jeśli zaś wskazania manometrów wahają się w okolicach normy lub są czasowo podwyższone, należy sprawdzić, czy nie doszło do uszkodzenia zaworu lub dyszy rozprężnej (w zależności do rozwiązania zastosowanego w pojeździe). Zenon Rudak

 

Aby ułatwić diagnozę w poniższych tabelach przedstawiono możliwe usterki i odpowiadające im wskazania zegarów.

Źródło: Materiały szkoleniowe Hella Polska

 

Przedstawione wyżej wskazówki nie wyczerpują możliwości.

Dokonując naprawy niesprawnego układu klimatyzacji można skorzystać ze wspomnianych wskazówek. Należy zawsze pamiętać o odpowiedniej temperaturze otoczenia – w ekstremalnie zimne lub gorące dni wskazania manometrów mogą różnić się od przyjętych wartości pomimo sprawnej pracy układu. Zenon Rudak

 

artykuł sponsorowany przez firmę Hella 

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl