Apel w sprawie opłat za badania techniczne

Apel w sprawie opłat za badania techniczne

Organizacje z branży motoryzacyjnej wystosowały apel do wiceministra infrastruktury w sprawie waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów.

  • Organizacje z branży motoryzacyjnej wystosowały apel do Pawła Gancarza, wiceministra infrastruktury.
  • Proszą o podjęcie działań w sprawie waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów.
  • Wysokość opłat za badanie techniczne nie zmieniła się od prawie 20 lat.
  • O zmianach, jakie czekają w najbliższym czasie stacje kontroli pojazdów i potrzebie waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów mówił w wywiadzie dla Motofaktor.pl Marcin Barankiewicz, prezes zarządu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP) – wywiad.
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Szanowny Panie Ministrze, niżej podpisane organizacje reprezentujące branżę motoryzacyjną, powiązane z działalnością stacji kontroli pojazdów, zwracają się do Pana Ministra z prośbą o pilną nowelizację aktów wykonawczych dotyczących działania stacji kontroli pojazdów, w tym regulujących wysokość opłat za badania techniczne” – czytamy w apelu podpisanym przez przedstawicieli Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, DEKRA Polska, Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej, Polskiego Związku Motorowego, Związku Dealerów Samochodów, Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego, Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Stacji Kontroli Pojazdów oraz Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Organizacje podkreślają, że brak waloryzacji cen za badania techniczne od 20 lat, których poziom ustala minister właściwy ds. transportu (zgodnie z delegacją ustawową powinien uwzględnić koszty wykonywania badań) powoduje, że przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów są obecnie w krytycznej sytuacji finansowej, która zagraża ciągłości wykonywania badań technicznych, a tym samym może doprowadzić do stopniowego ograniczenia dostępu do stacji kontroli pojazdów, co będzie stanowić istotne zagrożenie dla bezpieczeństwa drogowego.

W piśmie do wiceministra przytoczono dane z badania firmy DEKRA, z których wynika, iż główną przyczyną około 8% wypadków jest zły stan techniczny pojazdu, a średnie roczne koszty wszystkich wypadków i kolizji drogowych w Polsce wg Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego sięgają 3 proc. PKB.

Jak dalece aktualny poziom cen za badania techniczne odbiega od realiów dnia dzisiejszego niech posłuży następujący przykład: w 2004 roku minimalne wynagrodzenie za pracę umożliwiało opłacenie 8 badań okresowych samochodu osobowego, a w 2024 jest to już
równowartość 44 badań. Ponadto poziom cen za badanie techniczne w Polsce jest znacząco niższy niż u naszych sąsiadów, np. Czechy ok. 380 zł, Słowacja ok. 430 zł, a w Niemczech nawet ok. 600 zł, co warto podkreślić, przy porównywalnym zakresie badania” – podkreślono w apelu.

Organizacje deklarują chęć podjęcia aktywnej współpracy i dialogu z resortem transportu w zakresie wypracowania zmian w systemie badań technicznych wynikających z postępu technicznego i technologicznego oraz waloryzacji opłat za badania. Apelują do ministra o zorganizowanie spotkania poświęconego omówieniu tych kwestii.

Źródło: PISKP

 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).