Ważna zmiana w badaniach technicznych pojazdów | MOTOFAKTOR

Ważna zmiana w badaniach technicznych pojazdów

person Joanna Piszcz 9/02/2023

8 lutego 2023 r. weszło w życie rozporządzenia ministra infrastruktury wprowadzające zmiany w systemie obowiązkowych badań technicznych pojazdów.

Co nowego dla SKP i kierowców - wyjaśnia Marcin Barankiewicz, prezes zarządu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów:

Marcin Barankiewicz, prezes zarządu PISKP
Marcin Barankiewicz, prezes zarządu PISKP

Zasadnicza zmiana to dopuszczenie możliwości dokonania przez diagnostę identyfikacji pojazdu na podstawie danych zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w sytuacji, gdy został zatrzymany dowód rejestracyjny pojazdu. Jest to istotna zmiana dla skp, jak i dla kierowców. Od 4 września 2022 roku karta pojazdu już jest nieważna. Pojawiały się komplikacje, gdy diagnosta zatrzymywał fizycznie dowód rejestracyjny za usterki niebezpieczne. Dowód był odsyłany do starostwa. Kierowca w ciągu 14 dni mógł naprawić pojazd i przyjechać ponownie na badanie. W tej sytuacji brak było dokumentu uprawniającego do dokonania identyfikacji i przeprowadzenia badania technicznego. Kierowca musiał wnioskować o wydanie pozwolenia czasowego, żeby poddać pojazd badaniu. Zmiana która obowiązuje od 8 lutego powoduje, że nie ważne w jaki sposób został zatrzymany dowód rejestracyjny, czy fizycznie czy wirtualnie, diagnosta może przeprowadzić badanie na podstawie danych z CEP.

Kiedy podwyżki stawek za obowiązkowe badanie techniczne pojazdu?

Stacje Kontroli Pojazdów od dłuższego czasu walczą o rewaloryzację stawek za obowiązkowe badanie techniczne. Inflacja i brak podwyżki opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów od niemal 19 lat sprawia, że wiele stacji kontroli pojazdów może niedługo upaść. Jak do tej pory, nie pomogły strajki organizowane przez diagnostów w Warszawie ani petycje i pisma składane w Ministerstwie Infrastruktury.

 

Branża jest zgodna, że podwyżka jest konieczna, bo rosną koszty funkcjonowania SKP i zakres obowiązków ich pracowników, a nowa ustawa o badaniach technicznych może jeszcze bardziej to skomplikować. Zdanie w tej sprawie przedstawili również nasi internauci w jednej z ankiet na Motofaktor.pl.

 

Tymczasem do PISKP napływają pytania o dalsze działania w sprawie waloryzacji opłat za badania techniczne. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowiska, PISKP zdecydowała się zorganizować 9 spotkań, aby podsumować co do tej pory zostało zrobione w tej sprawie oraz zastanowić się wspólnie, co jeszcze można zrobić. Harmonogram spotkań można znaleźć na stronie internetowej PISKP.

 

 

user photo

Autor

Joanna Piszcz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).