Zbyt twardy lub miękki pedał hamulca

person Redakcja 30/01/2019

Zbyt twardy lub miękki pedał hamulca obniża skuteczność hamownia. Z czego wynika taka usterka i jak jej zaradzić?

Gdy kierowca naciska pedał, pompa tłoczy płyn roboczy przez przewody twarde oraz elastyczne. Trafia on następnie do zacisków, które – za sprawą tłoczków – pod wpływem ciśnienia przyciskają klocek do tarczy hamulcowej. Ważnym elementem układanki jest również tzw. „serwo” hamulcowe, czyli niewielkie urządzenie wytwarzające dodatkowe podciśnienie, które ma za zadanie zwiększyć siłę hamowania. Bez niego nawet minimalne wciśnięcie pedału hamulca wymagałoby od nas znacznie więcej wysiłku. Mimo wszystko, czasem stawia on nadmierny opór. Co może być tego przyczyną?

Jednym z powodów wystąpienia tzw. „twardego” pedału hamulca może być stary lub niskiej jakości płyn hamulcowy. Niewiele osób pamięta, że jest on higroskopijny, to znaczy, że pochłania wodę. Z biegiem czasu i kilometrów może zebrać się jej całkiem sporo, co obniża skuteczność hamowania. Kierowca może to odczuć właśnie poprzez nadmierną twardość hamulca. Poza tym, obecność wody sprawia, że płyn traci swoje właściwości antykorozyjne. To jedna z najczęstszych przyczyn korozji przewodów hamulcowych w starszych pojazdach, która może być bardzo niebezpieczna, bo taki przewód może po prostu pęknąć. Z uwagi na te zjawiska płyn hamulcowy powinniśmy wymieniać co dwa lata lub 60 000 km, w zależności, co nastąpi wcześniej. Joanna Krężelok Dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce

 

Kolejna przyczyna to awaria pompy próżniowej, czyli tzw. „pompy vacum”. Jest to urządzenie obecne w każdym silniku Diesla, które zasila wspomniane serwo hamulcowe. W samochodach stosuje się dwa jej typy – tłokową i wyporową. Usterka pompy vacum może pogorszyć skuteczność układu hamulcowego, a jej przyczyną jest najczęściej zużycie eksploatacyjne samej pompy lub wycieki oleju silnikowego. Warto zatem dbać o terminową wymianę oleju oraz o stosowanie płynów najwyższej jakości. Inną przyczyną twardego pedału hamulca mogą być zapieczone tłoczki w zaciskach hamulcowych. Najczęściej zjawisko to jest efektem braku właściwej konserwacji układu hamulcowego podczas wymiany jego elementów. Możliwe jest również zużycie osłon gumowych tłoczków, które wynika ze zbierającej się tym obszarze wody.

 

Wyeksploatowany płyn hamulcowy może dać także inny efekt, czyli sprawić, że pedał hamulca będzie zbyt „miękki”. W skrajnych przypadkach np. z uwagi na przegrzanie układu, po prostu zapadnie się on w podłogę. Płyn, który pochłonie dużo wody, ma znacznie niższą temperaturę wrzenia, więc jest to szczególnie niebezpieczne, gdy jeździmy dynamicznie i często używamy hamulca. W takim przypadku, oprócz wymiany płynu, niezbędna jest wymiana przewodów hamulcowych oraz kontrola pozostałych elementów tego układu. Możliwy jest także zbyt niski stan płynu hamulcowego, spowodowany wyciekiem. Typowe awarie dotyczą rozszczelnień na pompie hamulcowej albo wycieków z przewodów elastycznych lub twardych. O czym jeszcze warto pamiętać, szczególnie w kontekście prac warsztatowych?

 

Ważną czynnością serwisową podczas wymiany jakichkolwiek elementów układu hamulcowego jest odpowietrzenie układu. Powietrze pozostające w płynie obniża skuteczność hamowania, co możne powodować tzw. „miękki hamulec”. W przypadku odpowietrzania samochodu posiadającego układ ABS zaczynamy od pompy hamulcowej, a następnie stosujemy się do wskazówek serwisowych przewidzianych dla tej procedury. Czynności należy powtarzać tak długo, aż z zaworu zacznie płynąć jednorodny, pozbawiony pęcherzyków powietrza płyn.

Bardzo ważne jest stosowanie płynu hamulcowego zalecanego przez producenta pojazdu, ponieważ występują różne klasy i gęstości: DOT 3, 4 i 5.1 produkowane są na bazie glikolu, DOT 5 na bazie silikonu. Im wyższa klasa DOT, tym większa temperatura wrzenia suchego i temperatura wrzenia mokrego. Różnice w wymaganej specyfikacji spowodowane są m.in. budową układu hamulcowego. Wyższe klasy DOT pozwalają na stosowanie dłuższych okresów międzyprzeglądowych. Jakość płynu jest bardzo ważna, gdyż bezpośrednio przekłada się na skuteczność i żywotność układu, a tym samym nasze bezpieczeństwo. Z tego względu w ofercie Textar znajdziemy płyny hamulcowe przeznaczone do każdego współczesnego samochodu. Joanna Krężelok Dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce

Źródło: TMD Friction

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl