Zapobieganie hałasom z układu hamulcowego | MOTOFAKTOR

Zapobieganie hałasom z układu hamulcowego

W przypadku układu hamulcowego zgłaszane są częściej zastrzeżenia do jego głośnej pracy niż do braku skuteczności działania.

TMD Friction to producent materiałów ciernych, który dostarcza klocki i okładziny hamulcowe do producentów samochodów osobowych i pojazdów ciężarowych na całym świecie. Firma również oferuje warsztatom obsługującym i naprawiającym hamulce szeroki asortyment elementów układu hamulcowego.Jest ona właścicielem marek: Textar, Nisshinbo, Mintex, Don, Pagid oraz Cobreq.

 

Wojciech Sokołowski, Doradca Techniczno-Handlowy z oddziału TMD Friction Services w Polsce, udziela warsztatom cennych wskazówek, jak unikać powstawania hałasu z układu hamulcowego w samochodach osobowych i pojazdach ciężarowych.

 

Podczas wymiany klocków i tarcz hamulcowych kluczowe znaczenie ma zachowanie odpowiedniego poziomu czystości. Zanieczyszczenia i rdza nie tylko ograniczają ruchy zacisku hamulcowego, ale również mogą negatywnie wpłynąć na odpowiednie podtrzymywanie oraz pozycję klocka hamulcowego w zacisku.

 

Jeżeli klocek hamulcowy nie spoczywa na przewidzianych do tego powierzchniach podpierających w zacisku hamulcowym, może dojść do spadku skuteczności hamowania oraz przyspieszonego zużycia elementów układu hamulcowego. Ponadto podczas hamowania klocek hamulcowy może wpadać w wibracje, czego objawem są słyszane przez kierowcę piski.

 

Doskonałym narzędziem do czyszczenia zacisku hamulcowego są szczotki druciane. Do zacisków aluminiowych należy stosować szczotki mosiężne, co pozwala uniknąć uszkodzeń, natomiast zaciski żeliwne można czyścić szczotkami stalowymi.

 

Wiele warsztatów do czyszczenia układu nadal używa sprężonego powietrza, co nie jest zalecane ze względów zdrowotnych, gdyż do powietrza w sposób niekontrolowany uwalania się duża ilość drobnego pyłu.

 

Ponadto należy zwrócić szczególną uwagę na preparaty stosowane w układzie hamulcowym. Przede wszystkim na powierzchnię roboczą klocka i tarczy hamulcowej nie może się dostać nawet najmniejsza ilość smaru.

 

Stosując preparaty przeznaczone do układu hamulcowego mechanik wykonujący montaż powinien pamiętać o tym, że temperatury robocze tarczy hamulcowej są tak wysokie, iż niewłaściwy smar może zmienić swoją postać na ciekłą, a następnie spłynąć lub przedostać się na inne elementy, takie jak tarcza hamulcowa.

 

Poza tym smar musi być neutralny względem materiałów, z których wykonane są elementy układu hamulcowego. Jeżeli smar zawiera olej mineralny, elementy uszczelniające wykonane z gumy naturalnej lub syntetycznej pęcznieją, co może prowadzić do ich uszkodzenia. Textar oferuje gamę produktów serwisowych do naprawy i konserwacji hamulców.

Ze względów bezpieczeństwa, po zastosowaniu smaru w układzie hamulcowym zawsze zaleca się staranne oczyszczenie tarczy hamulcowej przy pomocy preparatu do czyszczenia układu hamulcowego, np. Textar Brake Cleaner (nr referencyjny 96000200).

 

Dobór odpowiednich klocków hamulcowych ma kluczowe znaczenie pod kątem bezpiecznego i cichego działania układu hamulcowego. Jeżeli standardowy klocek hamulcowy wyposażony jest w nakładkę tłumiącą (cienka płytka na tylnej stronie) w celu odizolowania hałasu, również zakładana nowa część powinna ją posiadać – tanie klocki hamulcowe często posiadają wyłącznie powłokę gumową. Takie rozwiązanie nie zastąpi nakładki tłumiącej i będzie powstawał hałas.

 

Warsztaty powinny również zwracać uwagę na to, czy klocki hamulcowe są kierunkowe lub są przeznaczone na stronę wewnętrzną lub zewnętrzną – zazwyczaj takie oznaczenie znajduje się na tylnej płytce klocka, a w opakowaniu dołączone są odpowiednie instrukcje montażu.

 

Warsztat znajdzie również wszystkie niezbędne informacje w aplikacji TMD Friction Brakebook – katalogu online, który umożliwia łatwy i niezawodny dobór klocków hamulcowych oraz akcesoriów montażowych. Usprawnia i przyspiesza proces obsługi oraz naprawy, przy zachowaniu wysokiej jakości wykonanych prac.

 

Materiał cierny klocka hamulcowego produkowanego przez TMD Friction nie tylko zapewnia odpowiedni współczynnik tarcia podczas hamowania. Jest również precyzyjnie dobrany do konkretnego modelu pojazdu – pod kątem mieszanki, materiału, struktury. W składzie materiału ciernego mogą zawierać się również metale, które dzięki swoim właściwościom smarnym pozwalają unikać powstawania hałasu podczas hamowania.

Dobór właściwej mieszanki ciernej do danego pojazdu to bardzo skomplikowane zadanie – Textar prowadzi testy nie tylko na własnych stanowiskach badawczych, ale również w trakcie intensywnych testów na drogach i torach badawczych, które pozwalają sprawdzić o wiele więcej parametrów w porównaniu do minimum wymaganego przez standard ECR90.

Również podczas wymiany tarcz hamulcowych kluczowe znaczenie ma zachowanie czystości.

Nawet najmniejsze zanieczyszczenie piasty bardzo negatywnie wpływa na pracę tarczy hamulcowej. Dlatego tak ważne jest dokładne oczyszczenie piasty.

trener techniczny Textar - Wojciech Sokołowski

 

Głównym skutkiem jest wibrowanie hamulców podczas hamowania z większych prędkości. Dlatego zawsze podczas wymiany tarcz hamulcowych warsztat powinien sprawdzić piasty pod kątem zanieczyszczeń. Piasta powinna być metalicznie czysta, co najlepiej można osiągnąć przy pomocy szczotki do czyszczenia piasty koła.

 

Po oczyszczeniu należy ponownie sprawdzić osiowość piasty koła. Nie należy również pomijać powierzchni styku felgi. Również ona musi być czysta, by felga, tarcza hamulcowa oraz piasta koła były ze sobą odpowiednio połączone.

 

Błędy często popełniane podczas montażu elementów układu hamulcowego:

 

  • Niewłaściwa pozycja montażu klocków hamulcowych,
  • Niewłaściwy dobór części zamiennych,
  • Niewłaściwe oczyszczenie lub brak oczyszczenia piasty koła,
  • Niewłaściwe oczyszczenie lub brak oczyszczenia zacisku hamulca i prowadnic,
  • Niewłaściwe ustawienie klocków hamulcowych lub elementów montażowych,
  • Nierównomierny moment dokręcenia śrub kół lub innych elementów układu hamulcowego,
  • Nieoczyszczona powierzchnia styku felgi i tarczy koła,
  • Użycie niewłaściwych, niedopuszczalnych środków czyszczących lub smarów.

 

Źródło: TMD Friction

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).