Zamknięte układy zawieszenia pneumatycznego a otwarte | MOTOFAKTOR

Zamknięte układy zawieszenia pneumatycznego a otwarte

person Redakcja 27/04/2023

W przypadku zawieszenia pneumatycznego mamy do czynienia z układami otwartymi i zamkniętymi. Arnott wyjaśnia różnice.

 

Fun fact: nie wszystkie układy zawieszenia pneumatycznego pracują w oparciu o tę samą zasadę działania! Dlatego ważne jest, aby warsztat podejmujący się naprawy konkretnego pojazdu wiedział z jakim układem ma do czynienia: czy jest to zawieszenie konwencjonalne, otwarte czy tak zwany układ zamknięty. Poprawna diagnoza możliwych usterek czy błędów oraz odpowiedni serwis układu i doprowadzenie go do sprawności różnią się w zależności od tego czy mamy do czynienia z układem otwartym czy zamkniętym. W poniższym artykule firma Arnott przybliży specyfikę układów zamkniętych zawieszenia pneumatycznego.

Procedura pompowania i spuszczania powietrza

Zanim przejdziemy do szczegółów, przyjrzyjmy się teraz ogólnym różnicom pomiędzy dwoma omawianymi układami oraz różnicom w zasadzie ich działania.

Jak wynika z powyższego porównania, tryb pracy kompresora różni się w zależności od rodzaju układu. W systemie otwartym kompresor spręża powietrze atmosferyczne i kieruje je do miechów lub zbiornika, podczas gdy w układzie zamkniętym wykorzystywany jest wstępnie sprężony azot. Ponadto w systemie otwartym nadmiar powietrza kierowany jest do atmosfery, a w układzie zamkniętym azot pozostaje w układzie, a nadmiar ciśnienia kierowany jest do zbiornika. Należy mieć to na uwadze serwisując dany układ.

 

W celu pompowania miechów lub wytworzenia dodatkowego ciśnienia, układ zamknięty korzysta z dwóch zaworów zwrotnych otwieranych w kierunku rozdzielacza. Następnie otwiera się zawór przypisany do określonego miecha i następuje przepływ gazu. Podczas spuszczania gazu, nie jest on kierowany do atmosfery tylko kierowany do zbiornika przez otwarcie dwóch zaworów w odwrotnym kierunku. Schemat poniżej pokazuje przepływ azotu podczas napełniania i spuszczania gazu ze sprężyny powietrznej.

Uwaga!

 

Mimo, iż układ określa się jako „zamknięty” i powyższy schemat pokazuje transfer azotu z jednego obszaru do drugiego, układ tak naprawdę nie jest odcięty od otoczenia! W przypadku ubytku azotu system posiada furtkę w postaci możliwości pobrania i kompresji powietrza z zewnątrz. W przypadku nieszczelności, układ będzie próbował skompensować ubytek gazu przez otwarcie zaworu wlotowego sprężarki. Dotyczy to jednak tylko niewielkich ubytków azotu, więc w przypadku poważnych awarii systemie nie będzie w stanie funkcjonować poprawnie.

Symptomy awarii

Podobnie jak w przypadku konwencjonalnych układów zawieszenia pneumatycznego, ciśnienie stopniowo spada jeśli dojdzie do jego ubytku. Tak więc oczywistym symptomem wystąpienia wycieku gazu z układu będzie jego awaria. W układzie zamkniętym sterownik na bieżąco oblicza „masę azotu” jako wyznacznik normalnego działania układu. Jeśli masa będzie zbyt niska, system może zwrócić komunikat błędu np. „max payload exceeded” (przekroczona masa dopuszczalna).

 

Symptomem zbyt dużego ciśnienia jest dający się słyszeć syk spuszczanego gazu. Do takiej sytuacji może dojść jedynie wówczas, gdy mechanik nie wykonał prawidłowo procedury napełniania gazem po wykonaniu naprawy. Oczywiste jest, iż zbyt duże ciśnienie w układzie może spowodować uszkodzenie jego komponentów oraz stanowi zagrożenie dla wykonującego naprawę.

Porady dla serwisu

Kiedy znamy już podstawy i zasadę działania zamkniętego układu zawieszenia pneumatycznego, skupmy się na konkretnych czynnościach podczas naprawy pojazdu lub wymiany komponentów układu:

 

  • Jeśli pojazd był użytkowany z pustymi miechami lub kolumnami, należy je wymienić.
  • Należy zawsze przestrzegać instrukcji montażu producenta pojazdu. W przeciwnym razie system będzie zwracał komunikaty błędów i funkcjonował nieprawidłowo.
  • Pojazdu podniesionego z pustym układem zawieszenia nie należy upuszczać na koła i przemieszczać. W czasie podnoszenia pojazdu z pustymi miechami, tworzy się w nich podciśnienie. Jeśli opuścimy wówczas samochód na koła, w miechu mogą powstać zagniecenia prowadzące do przedwczesnej awarii.
  • Należy przestrzegać procedury napełniania gazem. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia połączeń elektrycznych lub innych uszkodzeń. W ekstremalnych przypadkach może dojść do eksplozji miecha spowodowanej nadmiernym ciśnieniem lub ciśnieniem wytworzonym w błędnym miejscu układu.
  • Aby system funkcjonował poprawnie, azot musi być pod odpowiednim ciśnieniem. Kompresor może w tylko niewielkim stopniu skompensować ubytek ciśnienia. Jeśli spadnie ono poniżej założonej wartości, zawieszenie należy ponownie napełnić azotem.
  • Co do zasady, po wymianie któregokolwiek z elementów układu, ciśnienie wewnątrz powinno wynosić 17 barów. Należy zawsze sprawdzić w książce serwisowej jakie powinno być ciśnienie w konkretnym układzie oraz zawsze przestrzegać procedury napełniania.

 

Źródło: Arnott

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).