Kompresor zawieszenia pneumatycznego – głębsze spojrzenie | MOTOFAKTOR

Kompresor zawieszenia pneumatycznego

person Redakcja 15/01/2021

Firma Arnott przedstawia szczegółowo zasadę działania kompresora zawieszenia pneumatycznego.

Kiedy spojrzymy na układ zawieszenia pneumatycznego, sterownik (ECU) jest uznawany za mózg systemu. Idąc tym tokiem myślenia, kompresor to jego serce. Nawet jeśli kompresor nie pracuje w trybie ciągłym, jego usterka powoduje wadliwe działanie całego układu i jego ostateczne wyłączenie. Tak więc kompresor to naprawdę istotny element układu zawieszenia pneumatycznego.

 

Kompresor służy do wytworzenia ciśnienia w układzie, a jego głównymi komponentami są silnik elektryczny oraz tłok poruszany za pośrednictwem korbowodu. Zasysane powietrze jest sprężane przez poruszający się tłok. Do sterowania przepływem sprężonego powietrza służy blok zaworowy, przez który powietrze jest kierowane przewodami do miechów lub zbiornika retencyjnego. Za włączanie i wyłączanie kompresora odpowiada przekaźnik sterowany przez moduł silnika (ECU).

 

W skład kompresora wchodzi także osuszacz powietrza/filtr, którego zadaniem jest wychwytywanie zanieczyszczeń i absorbcja wilgoci. Wilgoć odparowuje następnie po nagrzaniu się kompresora. Zazwyczaj element ten nie wymaga obsługi.

Większość sprężarek jest zaprojektowana do krótkotrwałej pracy. Jeśli ich temperatura wzrośnie powyżej 100 stopni Celsjusza, mogą ulec uszkodzeniu. Do takiej sytuacji dochodzi na przykład kiedy kompresor załącza się zbyt często lub pracuje ciągle na skutek nieszczelności w układzie.

 

Do optymalizacji i skrócenia czasu pracy kompresora służy często dodatkowy zbiornik powietrza.

Jakość

Mimo iż większość sprężarek wygląda podobnie, istnieje wiele różnic niewidocznych na pierwszy rzut oka, a które mają znaczący wpływ na działanie i trwałość. Arnott oferuje zarówno kompresory OEM, jak i produkty własne spełniające niezwykle wyśrubowane wymagania:

 

  • Wirnik i tłok są wyważane w celu eliminacji wibracji i przedwczesnego zużycia pierścieni i łożysk.
  • Uzwojenia silnika są pokryte specjalną izolacyjną powłoką, która dodatkowo zapobiega zwarciom. Ważna jest również jakość wykonania szczotek i samych uzwojeń, która wpływa bezpośrednio na działanie kompresora.
  • Ścianki cylindra są wykończone na gładko przy użyciu obrabiarek CNC. Obniża to dodatkowo temperaturę pracy tłoka, co w konsekwencji zmniejsza jego zużycie.
  • Aluminium z którego jest wykonany cylinder przechodzi proces utwardzania termicznego w celu osiągnięcia odpowiedniej twardości.
  • Łożyska i wałki są pasowane z dokładnością do 0,01 milimetra w celu ciasnego spasowania. Dzięki temu zmniejszają się wibracje i wydłuża okres eksploatacji.

Uszkodzenia

Uszkodzenie kompresora jest prawie zawsze skutkiem, a nie przyczyną innych uszkodzeń w układzie. Podczas wymiany sprężarki należy zawsze sprawdzić cały układ pod kątem nieszczelności i uszkodzeń takich jak pęknięcia miechów, nieszczelne połączenia pomiędzy miechami a amortyzatorem, złącza bloków zaworowych, zaworki voss, a także przewody rozprowadzające powietrze.

 

Do zlokalizowania nieszczelności zwykle wystarczy roztwór wody z mydłem, jednak trzeba być czujnym! Nie zawsze pęknięcia są łatwe od odnalezienia. Takie rozdarcie może się na przykład ukrywać w fałdzie gumy, która przy normalnej wysokości nadwozia jest podwinięta!

Objawy uszkodzeń

Charakterystycznym objawem uszkodzenia kompresora jest dłuższy czas potrzebny do uniesienia pojazdu lub całkowite wyłączenie kompresora. Czasami sprężarka pracuje głośniej niż zwykle.

 

Istnieje kilka symptomów spalonej sprężarki i są to np. przebarwienie naklejek na obudowie kompresora, stopione lub nadtopione przewody/złączki, a także zapach spalenizny podczas demontażu urządzenia.

Przy wymianie sprężarki należy zawsze wymienić przekaźnik. Stary przekaźnik może “sklejać się” w pozycji włączonej co doprowadzi do przegrzania i spalenia nowego kompresora.

 

Źródło: Arnott

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).