Wymiana układu hamulcowego | MOTOFAKTOR

Wymiana układu hamulcowego

Produkty klasy premium na przykładzie marki Quaro

Jakość wybieranych części układu hamulcowego wpływa na sprawność działania układu, poziom jego eksploatacji i tym samym na bezpieczeństwo kierowcy i pasażera. W ramach testów przeprowadzonych na zlecenie jednego z wiodących dystrybutorów części zamiennych Auto Partner S.A. niezależna grupa ekspertów oceniła stan zestawów hamulcowych Quaro na dystansie 15 tys. km – dystansie, na którym w wyniku intensywnej eksploatacji większość zestawów hamulcowych renomowanych producentów osiąga zużycie na poziomie ponad 50% lub nadaje się do wymiany.

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych w komplecie

Po przejechaniu ok. 30-40 tys. km warto sprawdzić w warsztacie stan klocków i tarcz. Zwykle przy takim przebiegu większość zestawów hamulcowych wymaga kontroli i często wymiany. Nie ma jednak konkretnej wartości przebiegu, przy której należy bezwzględnie wymienić tarcze i klocki hamulcowe. Warto jednak odwiedzać warsztat na cykliczne kontrole, bo nie wszystkie zmiany czy uszkodzenia są wyczuwalne dla kierowców. Specjaliści podpowiedzą, czy dana część jest do wymiany, czy jedynie drobnej naprawy.

Dyrektor Działu Współpracy z Warsztatami Auto Partner SA - Leszek Zegrodnik

 

Wbrew wielu opiniom, tarcze i klocki hamulcowe należy wymieniać razem. Dlaczego? Tarcze i klocki bezpośrednio współpracują ze sobą. Na dystansie około 500 km, po zamontowaniu nowego zestawu, podlegają procesowi tzw. układania się. Klocek, naciskając na tarczę swoją powierzchnią cierną, powoduje tworzenie się zagłębień tzw. torów na powierzchni tarczy. Stosowanie starych klocków do nowych tarcz i odwrotnie powoduje nierównomierne zużycie i podczas długotrwałego użytkowania naraża nowy element na zniszczenie.

 

Warto zwrócić uwagę na fakt, że prawidłowo zamontowane i eksploatowane układy hamulcowe po demontażu nie powinny być przegrzane (widoczne ślady przebarwień na powierzchni ciernej tarczy), a klocki hamulcowe powinny być matowe (brak zeszkliwienia powierzchni ciernej).

 

Sygnały wskazujące na wymianę tarcz i klocków

Zużycie tarcz w trakcie eksploatacji nie powinno być większe niż dopuszczone przez producenta pojazdu, co można sprawdzić w profesjonalnym warsztacie samochodowym, np. sieci MaXserwis. Zestawy hamulcowe należy więc niezwłocznie wymienić w momencie, gdy tarcze osiągają minimalną grubość, co przekłada się na spadek efektywności hamowania pojazdu. Zużyte tarcze szybciej się nagrzewają, a to skutkować może słabszą skutecznością hamowania pojazdu, odkształceniami na tych elementach lub wskutek długotrwałego obciążenia termicznego doprowadzić do tzw. zeszklenia. Dodatkowo zbyt cienka tarcza hamulcowa może doprowadzić do wypadnięcia klocka hamulcowego z jarzma hamulcowego.

- Leszek Zegrodnik

 

Czynniki, które samodzielnie możemy zaobserwować i które wskazują na zużycie układu hamulcowego to m.in.:

 

  • odczuwalne przez kierowcę drżenie kierownicy
  • pulsowanie pedału hamulca
  • „piski” dochodzące z okolic kół
  • gwałtowny wzrost temperatury układu hamulcowego, wyczuwalny przez kierowcę w okolicach kół przednich pojazdu

Zestawy hamulcowe z półki premium i ich przewagi

Stosunek jakości do ceny, dobre i sprawdzone tworzywo, z którego wyprodukowano tarcze i klocki, odpowiednia grubość tarcz, łatwość montażu, szeroka sieć dystrybucji – to argumenty przemawiające na rzecz zestawów hamulcowych z segmentu premium, takich jak np. produkty Quaro, których wyłącznym dystrybutorem jest Auto Partner S.A.

 

Producent zestawów hamulcowych Quaro stosuje w swoich produktach najnowocześniejszą technologię. Czerpie z doświadczeń wiodących ośrodków badawczych w kraju i na świecie. Ponadto produkty marki Quaro poddawane są wymagającym testom sprawnościowym w procesie produkcji oraz testom obciążeniowym w procesie postprodukcyjnym.

Jakość

Jakość części układu hamulcowego dotyczy zarówno precyzji wykonania, jak i użytych do produkcji materiałów. Jak wykazały specjalistyczne badania, wykonane na dystansie 15 tysięcy kilometrów i przeprowadzone przez niezależnych ekspertów (Biuro Ekspertyz Technicznych i Szkoleń z Radomia), tarcze Quaro charakteryzują się największą grubością spośród tarcz poddanych analizie technicznej.

 

W wyniku przeprowadzonego badania grubość tarcz Quaro po przejechaniu 15 tysięcy kilometrów zmniejszyła się o zaledwie 1 milimetr. Układy hamulcowe Quaro charakteryzują się również niskim biciem osiowym. Zanotowano odchylenie od wartości rzędu 0,01 mm.

Trwałość

Trwałość zestawów hamulcowych zależy w dużej mierze od sposobu eksploatacji pojazdu. Płynna i spokojna jazda, unikanie gwałtownego przyspieszania i równie gwałtownego hamowania, delikatne używanie hamulca, tzw. hamowanie silnikiem znacząco wpływają na wydłużenie resursów układu hamulcowego.

 

Warto pamiętać, że nie tylko jakość części i styl jazdy kierowcy wpływają na czas eksploatacji tarczy i klocków, ale także konstrukcja samochodu i jego obciążenie. Przykładowo samochody ze skrzynią automatyczną wykazują szybsze zużycie układu hamulcowego niż w przypadku samochodów ze skrzynią manualną.

 

Tak więc decydując się na wymianę elementów układu hamulcowego w postaci tarcz i klocków, warto wziąć pod uwagę częstotliwość i sposób, w jaki użytkowany jest pojazd mechaniczny oraz dobierać produkty wysokiej jakości.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Auto Partner S.A.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).