Wymiana amortyzatorów zawsze parami | MOTOFAKTOR

Wymiana amortyzatorów zawsze parami

Porady ekspertów firmy Tenneco.

Poniższe procedury prawidłowej wymiany mogą zapobiec wystąpieniu niekorzystnych charakterystyk osiągów pojazdów i przedwczesnemu zużyciu komponentów.

 

Wiele rzeczy codziennego użytku wykazuje największą sprawność wtedy, gdy wymieniane są one parami. Tenneco, światowy producent amortyzatorów Monroe dodaje do tej listy amortyzatory i ostrzega, że wymiana pojedynczego amortyzatora lub kolumny może doprowadzić do wystąpienia niepożądanych problemów z osiągami i/lub niezawodnością pojazdu.

 

Amortyzatory, tak jak inne układy i komponenty pojazdu – wykonujące średnio 2 800 cykli pracy na kilometr – zużywają się wraz z upływem czasu. Ważne jest, by przy wymianie zużytego lub uszkodzonego amortyzatora, wymienić jego odpowiednik po drugiej stronie pojazdu w celu utrzymania zgodności osiągów i zapobieżenia przedwczesnemu zużyciu.

Amortyzatory mają bezpośredni wpływ na kilka kluczowych aspektów osiągów pojazdu takich jak droga hamowania, sterowalność, zdolność manewrowa i przyczepność opon do powierzchni drogi. Wymiana tylko pojedynczego zużytego lub uszkodzonego amortyzatora może mieć negatywny wpływ na te charakterystyki. Kluczowe znaczenie ma wymóg, by wykonawcy usług samochodowych zawsze wymieniali obydwa amortyzatory na pojedynczej osi w celu zapewnienia bezpiecznej i komfortowej jazdy dla swoich klientów.

dyrektor ds. szkolenia w dziale części zamiennych Tenneco EMEA - Oscar Oskarsson

 

Ponieważ nowy amortyzator nie doświadczył wewnętrznego zużycia, dopasowanie go w parze ze starym amortyzatorem może wywołać nierównomierne charakterystyki tłumienia drgań i spowodować, że nowy amortyzator zużyje się dużo szybciej niż jest to spodziewane, gdyż będzie on musiał pracować więcej w celu skompensowania zużycia starszego amortyzatora. W niektórych krajach różnica ta może być wystarczającym powodem by uniemożliwić pojazdowi przejście kontroli technicznych.

 

Zużyte i uszkodzone amortyzatory mogą mieć znaczący wpływ na komfort i bezpieczeństwo kierowcy, gdyż powodują one skoki i kołysanie się pojazdów oraz zwiększają drogę hamowania. Te i inne problemy mogą okazać się niebezpieczne na drodze. Z tego powodu, Tenneco i Monroe zalecają, by wykonawcy usług samochodowych sprawdzali amortyzatory pod kątem zużycia i uszkodzenia co 20 000 km oraz zawsze podczas okresowej kontroli pojazdu.

 

Podczas przeprowadzania kontroli pojazdu serwisanci powinni wypatrywać najczęstszych śladów zużycia lub uszkodzenia amortyzatorów i kolumn, uszkodzonych przegubów kulowych układu kierowniczego i zawieszenia, słabej sterowalności, wycieków płynu z obudowy amortyzatora lub kolumny, „wgłębionego” lub nierównego zużycia opon, nadmiernego „skakania” pojazdu oraz pochylania się i kołysania podczas zmiany pasa jazdy.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).