Wtryskiwacze elektromagnetyczne i piezoelektryczne

person Redakcja 23/04/2019

O różnicach i sposobie wymiany wtryskiwaczy elektromagnetycznych i piezoelektrycznych mówi Adam Klimek, ekspert Team Total.

Technologia wtrysku paliwa w silnikach wysokoprężnych zrobiła ogromny postęp. Najnowsza generacja układu Common Rail gwarantuje bardzo efektywne spalanie dawki paliwa, co realizowane jest przede wszystkim za pomocą wtryskiwaczy piezoelektrycznych. Czym różnią się one od coraz rzadziej stosowanych wtrysków elektromagnetycznych, o czym pamiętać po ich wymianie i jak je eksploatować, by posłużyły nam jak najdłużej?

 

Wtryskiwacze elektromagnetyczne dostarczają paliwo pod wpływem impulsu elektrycznego, który wysyłany jest przez sterownik silnika, oraz uruchomienia elektromagnesu, który otwiera zawór. Zamykane są z kolei pod wpływem nacisku sprężyny oraz ciśnienia paliwa nad “talerzykiem” (jest to wewnętrzny element wtryskiwacza zamykający przestrzeń wyższego ciśnienia). Konstrukcja ta powoduje, że istnieją pewne ograniczenia w czasie ich reakcji, przez co paliwo spalane jest stosunkowo mało efektywnie. Odpowiedzią na to są właśnie wtryskiwacze piezoelektryczne. Ich sposób działania przekłada się na możliwość wykonania większej liczby cykli wtrysku w czasie jednego cyklu pracy silnika – w najnowszej generacji układu Common Rail jest ich nawet siedem. Wtrysk wstępny i wielokrotne “dotryski” pozwalają utrzymywać w komorze spalania stałe ciśnienie i spalić paliwo znacznie efektywniej, a tym samym zmniejszyć jego zużycie i poprawić pracę silnika.

 

Różnice w budowie pomiędzy wtryskiwaczami elektromagnetycznymi a piezoelektrycznymi zauważalne są zazwyczaj gołym okiem, chociaż najwięcej ich występuje we wnętrzu tych urządzeń. We wtryskiwaczach piezoelektrycznych elektromagnes i trzpień zastąpiono materiałem piezoelektrycznym, który pod wpływem impulsu elektrycznego z ECU zmienia swoją objętość. Dzięki temu charakteryzuje się wielokrotnie mniejszą bezwładnością od elektromagnesu. We wtryskach piezo mamy także do czynienia z dodatkowym przetwornikiem hydraulicznym. Sama zmiana objętości materiału piezoelektrycznego nie wystarczy do uruchomienia wtryskiwacza, zatem jego rolą jest zwiększenie skoku siłownika piezoelektrycznego. Pomimo nieco bardziej skomplikowanej budowy wtryskiwacze piezoelektryczne są także trochę lżejsze niż elektromagnetyczne. W ich przypadku wtrysk paliwa następuje w momencie dopływu prądu do wspomnianego materiału piezoelektrycznego.

 

Mechaników bez wątpienia zainteresuje kwestia kodowania takich wtryskiwaczy. Jak to jest, że kiedyś można było wsadzić do diesla zregenerowane wtryskiwacze i silnik chodził poprawnie, a dziś już nie można? Wszystko rozbija się o kwestię sposobu pracy wtryskiwaczy, a konkretnie faz wtrysku. Należy wspomnieć, że każdy ECU ma spore możliwości samoadaptacji. Po wymianie wtrysków w starszych dieslach istniała duża szansa, że komputer sam wyreguluje sobie dawki po kilkunastu kilometrach jazdy. Dziś, gdy w przypadku piezoelektryków mamy nawet siedem faz wtrysku paliwa, nie jest to możliwe. Dawki są tak dokładne, a urządzenia tak czułe, że bez poprawnego kodowania silnik będzie chodził nierówno, a czasem nawet nie odpali.

 

Dbanie o wtryskiwacze, niezależnie od ich rodzaju, to przede wszystkim kontrola całego układu wtryskowego. Ważne jest wlewanie paliwa wysokiej jakości i regularna wymiana filtra paliwa, gdyż każde zanieczyszczenie może doprowadzić do zatarcia wtrysku. Delikatna budowa i niezwykła precyzja działania to sposób na poprawienie pracy silnika i ekologię, ale z drugiej strony – znacznie większe ryzyko wystąpienia kosztowej awarii. Wtryskiwaczy piezoelektrycznych nie zaleca się regenerować, bo wręcz uniemożliwia to ich budowa (kryształki i blaszki). Dbanie o ich czystość i fachowe kodowanie po wymianie to absolutne podstawy.

 

Więcej informacji można znaleźć tutaj.

 

Źródło: Team Total

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl