Wiosenna kontrola hamulców | MOTOFAKTOR

Wiosenna kontrola hamulców

Brembo zaleca mechanikom wraz z wiosenną wymianą opon zaproponować ich klientom kontrolę stanu technicznego hamulców w ich pojazdach.

Łagodniejsze temperatury, dłuższe dni. Wiosna kończy zimową hibernację ale jednocześnie niesie ze sobą kilka zagrożeń, którym najlepiej przeciwdziałać. Połączenie niskich temperatur, opadów deszczu lub śniegu oraz soli drogowej w najzimniejszych miesiącach roku może przyspieszyć przedwczesne uszkodzenia układu hamulcowego.

 

Warto przy okazji sezonowej wymiany opon skorzystać z okazji i sprawdzić stan tarcz i klocków hamulcowych w samochodzie klienta i zalecić odpowiednie naprawy w razie konieczności.

 

Brembo zaleca wykonanie kilku czynności, które mogą w konsekwencji korzystnie wpłynąć na bezpieczeństwo na naszych drogach.

Diagnostyka: Kiedy wymienić hamulce?

Nie jest tajemnicą, że zwykle co 15 000/20 000 km klient powinien zaplanować przegląd układu hamulcowego, ale należy mu zasugerować zrobienie to natychmiast jeśli tylko pojawią się symptomy takie jak wibracje, widoczne pęknięcia, zapalenie się kontrolek ostrzegawczych na desce rozdzielczej. Sezonowa zmiana opon jest doskonałą okazją do sprawdzenia komponentów układu hamulcowego.

 

Należy przypomnieć klientowi, że trzeba sprawdzić nie tylko minimalną głębokość bieżnika opony, ale także grubość tarcz i klocków.

Tarcze i klocki: grubość ma znaczenie

Kiepski wygląd zwykle nie wróży nic dobrego. Podobnie rzecz ma się z tarczami i klockami a dbałość o nie polega na starannym monitorowaniu ich… grubości.

 

Minimalna grubość (min TH) to wartość graniczna, jaką może osiągnąć powierzchnia hamowania tarczy aby zachować bezpieczeństwo i wydajności tarczy hamulcowej, zgodnie z zaleceniami producenta. Również klocki należy wymienić jeśli nie osiągają minimalnej grubości.

 

Należy pamiętać aby zawsze wymieniać klocki podczas wymiany tarcz, ponieważ zużywają się one dwa razy szybciej niż tarcze.

Uważaj na temperaturę

Zbyt duża wilgotność nie niesie za sobą nic dobrego. Gdy przedostanie się z otoczenia przez przewody hamulcowe do układu hamulcowego spowoduje niebezpieczne obniżenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego. Płyn hamulcowy jest higroskopijny co oznacza, że niczym gąbka, pochłania wilgoć.

 

Kiedy płyn hamulcowy zacznie wrzeć mogą powstać tzw. korki parowe. Spowoduje to wydłużenie czasu, a co za tym idzie, drogi hamowania. Warto zatem zalecić regularne kontrolowanie i w razie konieczności wymieniać płyn hamulcowy zgodnie z harmonogramem zalecanym przez producenta.

Odstępstwa, które należy potraktować poważnie

Wszystko podlega procesom starzenia, nic nie jest wieczne. Nie inaczej jest z zaciskami hamulcowymi. Naturalne zużycie, a czasem i przypadki czysto losowe jak np. pojawiające się pęknięcia. Ponadto jazda w trudnych warunkach pogodowych w miesiącach zimowych (niskie temperatury, środki chemiczne stosowane przez drogowców) przyspiesza proces degradacji.

 

Warto dla klienta dokładne sprawdzić, czy zaciski działają prawidłowo, aby zapewnić absolutnie bezpieczne hamowanie. Alternatywnie, Brembo oferuje szeroką gamę regenerowanych zacisków, które spełniają te same standardy techniczne i jakościowe co pierwotnie zastosowane przez producenta samochodu.

Środki zapobiegawcze i rozwiązania po kontroli

Aby zachować bezpieczeństwo, dobrze jest zachęcić klienta, aby korzystając z okazji sezonowej wymiana opon, zlecił też kontrolę całego układu hamulcowego.

 

Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia nieoczekiwanych usterek, oprócz porad sezonowych, Brembo oferuje zestaw rozwiązań, które minimalizują procesy zużycia i zwiększają niezawodność. Są to:

 

  • Tarcze hamulcowe malowane technologią UV mają dużą odporność na korozję, wilgoć, wysokie temperatury i czynniki chemiczne. W procesie produkcji nie wykorzystuje się rozpuszczalników a jedynie farby na bazie wody utwardzane w ultrafiolecie co zapewnia ochronę zdrowia (w tym przypadku zdrowie człowieka!),odpowiednie oszczędności w zakresie zużycia energii oraz poszanowanie środowiska naturalnego.
  • Smar B-QUIET, który powinien być nakładany na powierzchnie styku zacisku i klocka, został opracowany w celu znacznej poprawy komfortu hamowania i zapewnienia największej ochrony części metalowych przed korozją.
  • Płyn hamulcowy Brembo zapewniający temperaturę wrzenia wyższą niż wymagane normy, zapewniając w ten sposób doskonałą odporność na powstawanie korków parowych (z ang. Vapour Lock), gwarantując skuteczne hamowanie w każdych warunkach.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Brembo

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).