Uczniowie z Zespołu Szkół Samochodowych w Poznaniu na podium VII Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Mechaników, które odbyły się 5 kwietnia podczas Poznań Motor Show 2018.

Na tegorocznych Ogólnopolskich Mistrzostwach Młodych Mechaników rywalizowało 30 dwuosobowych zespołów wyłonionych spośród aż 750 uczniowskich par podczas eliminacji. A te były w tym roku rekordowe. W Poznaniu spotkali się więc ci najlepsi, którzy wraz z opiekunami przyjechali do stolicy Wielkopolski, by walczyć o zwycięstwo.

 

A tym razem pozostałych uczestników konkursu pokonali Radosław Bladocha i Kamil Misiewicz z Zespołu Szkół Samochodowych w Poznaniu.

Poziom zawodów był bardzo wyrównany, wysoki. Widać, że koledzy mają bardzo dużą wiedzę, ale udało się wygrać. Radosław Bladocha

 

Swój zespół zagrzewał do walki nauczyciel Sławomir Kowaluk:

Zespół, który wygrał bardzo intensywnie pracował i uczył się przez cztery lata nauki w szkole. Uczniowie brali udział w zajęciach dodatkowych, szkoleniach, reprezentowali w ubiegłym roku szkołę w międzynarodowym konkursie Euromechanic Junior także z sukcesami. Jest to dla nas powód do dumy. Sławomir Kowaluk

 

Drugie miejsce zajęli Marek Chudek i Sebastian Guz z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jana Pawła II w Radzyniu Podlaskim – szkoła wystawia zawodników w Mistrzostwach od pierwszej edycji. Z kolei na trzecim miejscu znaleźli się Marcin Walczak i Kamil Wesołek z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Jarocinie.

 

Organizatorami Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Mechaników są Międzynarodowe Targi Poznańskie Fundacja Cooperatio, zrzeszająca ekspertów, przedstawicieli organizacji branżowych i firm współpracujących na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz promujących rozwój edukacji technicznej. Głównymi partnerami Mistrzostw są Exxon MobilInter Cars SzkoleniaAkademia Praktycznych UmiejętnościAkademia KierowcyZF Aftermarket oraz Kolejowe Zakłady Łączności, producent stacji ładowania do pojazdów elektrycznych.

 

Po raz pierwszy w tym roku Ogólnopolskim Mistrzostwom Młodych Mechaników towarzyszył krajowy finał organizowanego przez Inter Cars konkursu Young Car Mechanic, w którym rywalizowało 10 młodych mechaników ze szkół uczestniczących w programie “Młode Kadry”. Konkurencje były więc wspólne dla wszystkich zawodników. Po raz pierwszy w historii Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Mechaników uczestnicy musieli poradzić sobie z zadaniami dotyczącymi obsługi pojazdów elektrycznych i rolniczych.

 

Na stanowisku firmy ZF Aftermarket młodzi mechanicy mieli za zadanie zdiagnozowanie problemów z kołem dwumasowym podczas uruchamiania silnika. Uczestnicy musieli zbadać za pomocą urządzenie diagnostycznego obroty rozrusznika i odpowiedzieć na pytanie jaki wpływ będą miały niskie obroty na pracę koła dwumasowego.

 

 

Poziom zawodników był dość wysoki, ale część z nich myliła obroty rozrusznika ze spadkiem napięcia w układzie rozruchowym Grzegorz Fedorowicz ZF Aftermarket

Firma ExxonMobil sprawdzała wiedzę młodych mechaników w zakresie środków smarnych.

W tym roku przygotowaliśmy dla uczestników konkurs polegający na tym, że muszą dobrać odpowiedni olej marki Mobil o różnych lepkościach, różnych specyfikacjach do konkretnego auta. Radzą sobie całkiem nieźle, niektórzy zapominają o tym, żeby dokładnie czytać etykiety, ale większość zdaje sobie sprawę z różnic produktowych i całkiem dobrze sobie radzi z wykonaniem zadania. Jan Kowalski Mobipol, autoryzowany dystrybutor marki Mobil

Uni-Trol przygotował konkurencję związaną z prawidłowym wyważaniem koła ciężarowego.

Średni czas wykonania zadania dla wszystkich zespołów to 2,5 minuty, podczas gdy czynność tę powinno się wykonać profesjonalnie w czasie poniżej 1,5 minuty. Konkurencja wydawać by się mogło dosyć łatwa, ale tylko dwa zespoły poradziły sobie z zadaniem bezbłędnie. Przyznam, że byliśmy tym zaskoczeni. Marcian Kostecki Uni-Trol

Nie zabrakło także zadania związanego z pojazdem hybrydowym.

Zaczynamy od najważniejszej rzeczy czyli od falownika, dużo mówimy na temat bezpieczeństwa pracy przy samochodach hybrydowych, a kończymy na diagnostyce układu wysokie napięcia - czyli trochę teorii i praktyki. Zawodnicy mają znaleźć sterownik wysokiego napięcia, skomunikować się z nim, odczytać parametry i odpowiedzieć na kilka złośliwych pytań sędziego. Witold Rogowski prezez Organizacji Pracodawców Motoryzacyjnych Moveo

Kolejowe Zakłady Łączności z Bydgoszczy prezentowały stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Eksperci z KZŁ sprawdzali czy młodzi mechanicy potrafią obsłużyć stację ładowania pojazdu elektrycznego i podłączyć go do ładowania.

Na pierwszy rzut oka są to dość proste czynności, ale każde auto ma inne wymogi techniczne, różne wtyczki. Wystarczy przeczytać instrukcję, by wykonać zadanie prawidłowo. Krzysztof Wysocki Dyrektor ds. Marketingu KZŁ
Na stanowisku NEO Tools na zawodników czekały dwa zadania - demontaż i montaż zacisku elektrycznego hamulca postojowego oraz demontaż i montaż koła. Przemysław Iwanowicz NEO Tools

Również firma Ferdinand Bilstein przygotowała jedno z zadań dla przyszłych mechaników.

W tym roku mamy ze sobą elementy układu paliwowego, uczestnicy muszą odpowiedzieć na kilka związanych z tym układem pytań. Mamy także kompresory klimatyzacji, przy których należy dokonać pomiarów elektrycznych cewek, które się w nich znajdują. Robert Mrozek Ferdinand Bilstein

Nowością była konkurencja związana z branżą rolniczą przygotowana przez czasopismo dla rolników “TOP Agrar Polska” oraz firmę John Deere.

Konkurencja polega na tym, że na traktorze jest przywieszonych 15 plakietek z numeram. Mechanicy otrzymują listę z nazwami komponentów, muszą je rozpoznać i przyporządkować do poszczególnych numerków. Dla niektórych jest to dość duże wyzwanie, ale sporo uczestników radzi sobie naprawdę dobrze. Dawid Konieczka TOP Agrar Polska

W ramach współpracy Inter Cars i Fundacji Cooperatio dwie konkurencje przygotowały firmy Elring oraz Bosch.

Do VII Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Mechaników zakwalifikowała się jedna uczennica.

Mistrzostwa dają dużą satysfakcję, jest wiele ciekawych zadań praktycznych, teoria nie należy do najłatwiejszych. Możliwość zmierzenia się z innymi szkołami to jest wyzwanie. Karolina Mańko Zespół Szkół im. gen. Józefa Bema w Zawierciu

 

Uczniom kibicowali ich opiekunowie.

o jest przede wszystkim dobra zabawa dla uczniów i nauczycieli, ale strona edukacyjna jest także bardzo ważna. Są takie zadania, z którymi spotykają się pierwszy raz, ale są także takie, w których mogą się wykazać i są dumni, że potrafią coś zrobić najlepiej. Piotr Kasperczyk nauczyciel z Zespółu Szkół Mechanicznych nr 1 w Krakowie

 

Udział w Mistrzostwach to dla szkół także promocja.

Część szkół ma swoje stałe zespoły, które typują do Mistrzostw, wspólnie z nimi rozszerzają program nauczania właśnie po to, by jak najlepiej wypaść właśnie na tego typu zawodach. Udział w Mistrzostwach to także promocja dla szkoły. Właściciele warsztatów samochodowych powinni tego rodzaju konkursy bacznie obserwować, z jakich miejscowości, z jakich szkół się pojawiają młodzi mechanicy. Na rynku są wakaty, a patrząc na średnią wiedzę, jaką prezentują uczniowie w Polsce, w Poznaniu spotykamy się z tymi, którzy wiedzą więcej, to jest ich pasja. Gdybym miał warsztat samochodowy, to właśnie takich ludzi chciałbym zatrudniać. Michał Pełczyński ExxonMobil
Poziom uczestników z roku na rok rośnie, szkoły przygotowują ich pod kątem Mistrzostw, widać, że starają się podążać za nowymi trendami w motoryzacji, mimo że nie mają do tego wystarczających zasobów. Najbardziej brakuje wiedzy z obszarów nowych technologii, nowych metod diagnostyki. Rafał Kosiński Akademia Praktycznych Umiejętności

 

Zwycięska szkoła jako nagrodę główną otrzymała wyważarkę Uni-Trol Micro, wózek narzędziowy z wyposażeniem NEO Tools oraz zestawy nagród ufundowane przez partnerów VII Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Mechaników. Nagrody ufundował także Inter Cars.

 

Zdjęcia: Bartosz Pniewski

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl