Układy napędowe TNGA | MOTOFAKTOR

Układy napędowe TNGA

person Adrian Januszkiewicz 1/03/2018

Toyota opracowała nowe układy napędowe w technologii Toyota New Global Architecture. Do końca roku 2023 zostaną one zainstalowane w ok. 80 proc. pojazdów sprzedawanych w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Europie i Chinach.

Dzięki temu ilość CO2 emitowanego przez samochody Toyoty zmniejszy się o co najmniej 18 proc.

 

Toyota przedstawiła szereg nowych rozwiązań opartych na platformie TNGA, które zapewnią samochodom marki zarówno bardzo dobre osiągi, jak i doskonałe parametry ekonomiczne. Są to nowatorska przekładnia bezstopniowa (CVT), 6-stopniowa przekładnia manualna, benzynowy silnik 2,0 l, hybrydowy układ napędowy z silnikiem 2,0 l oraz nowe układy napędu na 4 koła (4WD).

Direct Shift-CVT - nowy rodzaj przekładni bezstopniowej

Nowa przekładnia bezstopniowa jest pierwszą w świecie przekładnią CVT wyposażoną w dodatkowe przełożenie, które w istotnym stopniu poprawia jej sprawność przy niskich prędkościach. Efektem jest bezpośrednia reakcja na wciskanie pedału przyspieszenia przy ruszaniu oraz zmniejszone zużycie paliwa.

 

Nowe rozwiązanie w przekładni Direct Shift-CVT zmniejszyło straty mechaniczne, rozszerzyło zakres przełożeń i poprawiło dobór przełożenia w zależności od sytuacji. W efekcie uzyskano wzrost osiągów i komfortu prowadzenia przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa o 6 proc. w stosunku do dotychczasowej przekładni.

Dodatkowe przełożenie znacznie poprawia sprawność przekładni przy niskich prędkościach. Podczas ruszania wykorzystywana jest dodatkowa przekładnia, która zapewnia dynamiczne przyspieszenie.

 

Wprowadzenie dodatkowego przełożenia umożliwiło uzyskanie szerszego zakresu przełożeń, sięgającego najwyższej w swojej klasie wartości 7,5 dla 2-litrowej jednostki napędowej, a także zwiększenie jej sprawności. Konsekwencją jego wprowadzenia jest także zmniejszenie obciążeń przekładni pasowej. Umożliwiło to zastosowanie pasa i kół pasowych o mniejszych wymiarach, co z kolei spowodowało skrócenie czasu zmiany przełożenia o 20 proc.

Nowa 6-stopniowa przekładnia manualna (6MT)

W odpowiedzi na potrzeby rynku, zwłaszcza europejskiego, Toyota opracowała również nową przekładnię manualną. Jest ona o 7 kg lżejsza i o 24 mm krótsza od dotychczasowej jednostki, dzięki czemu jest jedną z najmniejszych przekładni w swojej klasie. Małe wymiary i masa przekładni 6MT oraz sprawność należąca do najwyższych w świecie przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa, zaś wykorzystanie systemu sterowania iMT (Intelligent Manual Transmission), który automatycznie dostosowuje obroty silnika przy zmianie biegów, zapewnia płynną zmianę przełożeń bez nieprzyjemnych szarpnięć.

Nowy silnik Dynamic Force Engine z bezpośrednim wtryskiem paliwa

2-litrowy, 4-cylindrowy silnik Toyota Dynamic Force Engine wykorzystuje rozwiązania usprawniające spalanie mieszanki oraz precyzyjne sterowanie zmiennymi fazami rozrządu. Wyróżnia się także wyjątkowo wysoką sprawnością cieplną, osiągniętą dzięki obniżeniu strat energii związanych z działaniem układów wydechowego i chłodzenia, zmniejszeniu tarcia części ruchomych oraz innym usprawnieniom. W efekcie nowe, 2-litrowe silniki benzynowe dla pojazdów o napędzie konwencjonalnym i hybrydowym osiągają sprawność cieplną na poziomie odpowiednio 40 i 41 proc. Oprócz tego, w porównaniu z dotychczasowymi silnikami, uzyskują one wyższy moment obrotowy w całym zakresie prędkości obrotowych i spełniają normy ograniczające zawartość niepożądanych substancji w spalinach, których wprowadzenie w poszczególnych krajach świata jest spodziewane w nadchodzących latach.

Dwulitrowy napęd hybrydowy THS II

Toyota skonstruowała nowy układ hybrydowy z 2-litrowym silnikiem benzynowym, który wykorzystuje sprawdzone w Priusie IV generacji rozwiązania obniżające wymiary, masę i straty energii. Nowy napęd umożliwia uzyskanie lepszych osiągów przy małym zużyciu paliwa. Podczas przyspieszania układ hybrydowy obniża obroty silnika spalinowego, w większym stopniu wykorzystując energię elektryczną z akumulatora, co zapewnia płynne, liniowe przyspieszanie.

Nowe napędy na 4 koła E-Four oraz Dynamic Torque Vectoring AWD

Toyota opracowała 2 nowe systemy napędu na 4 koła, umożliwiające zmniejszenie zużycia paliwa, a jednocześnie poprawę własności jezdnych, stabilności i osiągów.

 

Nowy system Dynamic Torque Vectoring AWD jest przeznaczony dla pojazdów napędzanych konwencjonalnymi silnikami benzynowymi. Mechanizm aktywnego rozdziału momentu obrotowego (torque vectoring) poprawia osiągi i prowadzenie również w trudnych warunkach terenowych. Nowością jest także mechanizm rozłączania elementów napędu tylnej osi, zatrzymując ich obracanie się w trybie jazdy 2WD. Rozwiązanie to zmniejsza straty energii, przyczyniając się do ograniczenia zużycia paliwa.

 

Nowy system E-Four będzie stosowany w pojazdach hybrydowych. W stosunku do obecnych wersji, moment obrotowy przekazywany do napędzanej elektrycznie tylnej osi zwiększono o 30 proc. Nowy system sterowania optymalnie rozdziela moment obrotowy między przednie i tylne koła, co zwiększa możliwości terenowe.

 

Oba systemy 4×4 korzystają z funkcji AWD Integrated Management (AIM), która koordynuje pracę silnika, przekładni napędowej, układu hamulcowego i systemu AWD, pozwalając uzyskać podczas jazdy w trudnym terenie jeszcze lepsze własności jezdne, stabilność i osiągi.

 

Od wiosny tego roku Toyota będzie wprowadzać powyższe podzespoły w kolejnych modelach oferowanych na całym świecie. Nowe rozwiązania przyczynią się do poprawy osiągów i zmniejszenia emisji samochodów konwencjonalnych oraz pojazdów hybrydowych, hybryd plug-in, samochodów elektrycznych i zasilanych ogniwami paliwowymi.

 

W ciągu 5 lat, do końca roku 2023, Toyota przewiduje wprowadzenie jednostek napędowych opartych na TNGA do ok. 80 proc. pojazdów marki sprzedawanych w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Europie i Chinach. Plany obejmują 17 wersji 9 silników, 10 wersji 4 rodzajów przekładni oraz 10 wersji 6 układów hybrydowych. Toyota szacuje, że zastosowanie jednostek napędowych opartych na TNGA pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa, a zatem i emisję CO2 przez pojazdy Toyoty o ponad 18 proc.

 

Źródło: Toyota

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).